Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Generella Minifrågor...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-19 19:21

Hej!

Upplever ni något av dessa ting med Er Mini:

1. Under DVD-avspelning så raspar / skrapar det ibland till från DVD-läsaren
2. Spelar man upp DVD-filmer på en TFT så känns det som att bilden darrar / är oren / kornig
3. Det är konstant ett svagt, men ändock metalliskt vinande ljud från Minin (utöver suset)
4. När man stoppar DVD'n samt matar i eller ur en DVD så låter det "skrapigt"
5. TFT skärmen tappar bilden någon gång då och då. Den blir då helt svart för att sen komma tillbaka

Som sagt. Upplever ni dessa ting? Har i en annan tråd tagit upp fenomenet med att skärmen blackar från och till. Har ni mer, eller någon info om detta - berätta gärna...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-10-19 19:56

...jag tror du skall skaffa dig en annan hobby.

Ursprungligen av Ma:

...jag tror du skall skaffa dig en annan hobby.

Ungefär vad jag tycker du ska göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 22:32

1. Nej

2. Njaa ... Bilden blir ju inte helt skarp eftersom den förstoras från 640*480 (eller vad det nu är). Men det är ju normalt.

3. Nej.

4. Vet inte riktigt vad du menar, men den optiska enhetens motor ger ju ifrån sig ett speciellt ljud när den matar ut och in skivor. Det är också normalt.

5. Nej. Kanske är det glapp bara? Testa med en annan kabel.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 12:11

Jo, det låter lite mysko när man stoppar in en skiva.

I övrigt är det mest min musik som låter.
Jag har inte haft några problem med min skärm (LG 1980)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 12:46

Jag har bara en CRT monitor, och jag har inte haft minin så länge, men jag har inte upptäckt några av de problem du beskriver.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-20 13:05

Skärmar som slocknar några sekunder har jag läst om här på 99mac. Kommer inte ihåg om det va Minin dock.
Testa att söka lite, nu när sökfunktionen är tillbaka

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-20 13:09
Ursprungligen av theoo:

Skärmar som slocknar några sekunder har jag läst om här på 99mac. Kommer inte ihåg om det va Minin dock.
Testa att söka lite, nu när sökfunktionen är tillbaka

Hehe... det va nog ett tidigare inlägg från dig som jag läst om slocknande skärmar

  • Medlem
  • 2005-10-20 13:16

Heja mig! Same old luck.

/F

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-21 14:46

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=620650&postcount=3

Läs i mitten av inlägget om VESA-standard

  • Medlem
  • 2005-10-21 16:58

Oh fasen...där ser man. Är det så svårt? Jag menar, att följa en standard?
Tack för länken förresten. Undrar om nya "revision C" Minin följer denna standard?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 18:52

Nej, inte heller den nya minin följer standarden. Den har inte heller ett core-kompatibelt grafikkort. Bara att inse, mini är den nya Performan, ihopslängd av billiga gamla restdelar med medföljande avsaknad av standarder.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-21 20:39
Ursprungligen av Nifo:

Hej!
Upplever ni något av dessa ting med Er Mini:

Jag har en, förmodligen, första generationens Mini 1.42 ghz, inskaffad i slutet av Mars.

1. Nej, men ljudet när CD/DVDskivan snurrar är märkbart om man inte spelar högt ljud.

2. Nej, men nog med flimmer blir det (på en DVI skärm som min). Pröva att gå ner till 1024x768. Hos mig brukar allt flimmer försvinna då.

3. Hmmm... vet inte riktigt. Tycker inte höra något metalliskt ljud.

4. Jo, det låter närmst som DVD spelaren hugger sina tänder i diverse skivor man sätter i.

5. Jo, det händer att, helt plötsligt, att halva skärmen flippar förbi på den andra sidan av skärmen, och att skärmen blir svart i 0.1-0.5 sekunder (ovetenskaplig gissning). Men svarta skärmar mârker jag inte helt så ofta, som det andra. Och det andra (flippande skärmbitar), är inte så vanligt förekommande som flimmer när jag spelar animationer.
Kort sagt, jo, jag upplever en del skärmstörningar.

Jag har delvis upplevt att bilden på min TFT blir lite dålig och kornig emellanåt... men framförallt så är det extremt irriterande när ljudet höjer och sänker sig självt !! vet inte vad detta beror på, Någon som upplevt samma sak??

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-23 23:20
Ursprungligen av underbird:

Jag har delvis upplevt att bilden på min TFT blir lite dålig och kornig emellanåt... men framförallt så är det extremt irriterande när ljudet höjer och sänker sig självt !! vet inte vad detta beror på, Någon som upplevt samma sak??

Har upplevt att ljudet höjde och sänkte sig själv en gång på min Mini. Det var jätteskumt...
Då hade jag ljudet inkopplat till stereon som vanligt.
Tror det beror på en kabelskarvning men jag är inte säker...

Förutom den gången så har det aldrig hänt.

  • Medlem
  • 2005-10-28 09:19

Jag har även upptäckt ett annat problem:

Det syns flimrande, horisontella linjer på skärmen då och då. Även halva sådana.

/Fredrik

1
Bevaka tråden