Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hälsar på alla i forumet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-20 12:10

Hej!

Jag har precis blivit medlem här på 99mac, och tänkte hälsa och presentera mig lite.

Förut har jag varit inbiten pc-fantast, men har sneglat lite på mac ett tag.
Efter att ha gått över från portastudios för ljudinspelning till dator och upptäckt att min dual p4 3.2Ghz inte riktigt orkade med och fick taskig latency, så köpte jag en beggad mac dual G4 500 med en 1GB RAM. Den kostade mig inte många kronor, så jag tyckte att det var värt att testa iaf om inte annat så skulle jag få ett nytt fotstöd. Jag pillade över mitt ljudkort, ett M-Audio 2496 till maccen istället, och testade Garageband. Jag kan uppriktigt säga att jag blev förvånad, ingen latency alls i princip längre, och kristallklart ljud. Den ena processorn jobbar till 50% ungefär, trots mjukvarueffekter på och inspelning av gitarr i realtid.

Efter den upplevelsen, plus att jag tycker att Mac OS X är riktigt trevligt att jobba i, och unixplattformen under sig komplett med terminaler och grejer så har jag numera till 95% gått över helt till mac. Det är bara vissa tillbehör som jag måste få att fungera innan jag säljer PC'n helt.

Jag hittade hit till forumet efter att ha letat febrilt på nätet efter en bra lösning på att få maccen att bli lite tystare. Jag har hittat lite hjälp iaf, och jobbar vidare på att testa olika saker. Men kanske när banken har återhämtat sig lite efter alla möjliga diverse inköp till studion så blir det säkert en ny läcker G5'a

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-20 12:13

Hej och välkommen hit!

Imponerande att höra att en dual G4 500 funkar bättre än en dual P4 3.2 Ghz! Låter smått otroligt tycker jag. Kul att du har hittat hit, du kommer säkert att både kunna få svar på dina frågor och hjälpa andra med din kunskap här.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 12:42

Som sagt välkommen Xeshm!

Oroligt att en Dual G4:a piskar en värsting PC, coolt!
Som nybliven switcher hänger jag rätt mycket här och ställer dumma frågor, alltid är det någon vänlig själ som rycker in och hjälper. Sitter själv med en mini och förundras över att den är så otroligt tyst jämfört med min gamla pc med zalman kylflänsar på grafikkortet och "tysta" fläktar i chassiet...
Har förstått att G4 Powermacen inte är den tystaste datorn Apple har gjort, hoppas att du kan få den tyst och att du trivs här på forumet!

Vad står Xeshm för? Inte ett gammalt Yes album som mitt antar jag

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-20 12:45

tystast? haha nej =)

Ursprungligen av Relayer:

Har förstått att G4 Powermacen inte är den tystaste datorn Apple har gjort, hoppas att du kan få den tyst och att du trivs här på forumet!

Tack för att ni välkomnar mig

Nej, det är lite som att ha ett jetplan i rummet bredvid sig.. tur att jag bara spelar in elgitarr och trummaskiner, och att jag föredrar att jobba i hörlurar hehe

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-10 10:33
Ursprungligen av Relayer:

Vad står Xeshm för? Inte ett gammalt Yes album som mitt antar jag

Missade din sista fråga när jag läste och svarade i all hast.
Xeshm är namnet på mitt band, vi valde det dels för att det är fullständigt omöjligt att uttala, men sen passar det med musikstilen att ha ett namn på en gammal demon

Spelar ni dödsmetall?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-10 15:04
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Spelar ni dödsmetall?

Nej, mer black metal

1
Bevaka tråden