Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkttips till QS/733

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Eftersom jag är är stolt ägare av en QS/733 har jag haft äran av att åtnjuta dess härliga ojämna fläktljud i tre år nu. Fick reda på förra veckan att det fanns någon form av fläktgaranti från apple men när jag ringde dem sade de att den bara gällde i tre år efter inköpsdatum. Med andra ord var jag några månader för sent. Nu undrar jag om någon har några tips på andra fläktar jag kan sätta i datorn. Och framför allt vilken/vilka av dem som är viktigast att byta ut...

Tack för tips!

Den stora 120 mm fläkten är en bov. Prova att starta datorn med ett finger på fläkten (eller bättre en penna igenom som låser fläkten och när datorn är igång några minuter öppna datorn och ta bort pennan så att fläkten snurrar igång. Lyssna på skillnaden. Själv har jag en Nexus fläkt kopplat till en fyrpinnskontakt (som till hårddiskar) den går konstant 1000 rpm och är tyst och bra.

www.gtek.se har Nexus men det finns flera ÅF och fler bra fläktar ADDA skall vara bra Pabst är av mycket hög kvalitet...

Skall du in nätdelen för att byta dom fläktarna blir det besvärligare

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-20 12:01
Ursprungligen av DrBoar:

Den stora 120 mm fläkten är en bov. Prova att starta datorn med ett finger på fläkten (eller bättre en penna igenom som låser fläkten och när datorn är igång några minuter öppna datorn och ta bort pennan så att fläkten snurrar igång. Lyssna på skillnaden. Själv har jag en Nexus fläkt kopplat till en fyrpinnskontakt (som till hårddiskar) den går konstant 1000 rpm och är tyst och bra.

www.gtek.se har Nexus men det finns flera ÅF och fler bra fläktar ADDA skall vara bra Pabst är av mycket hög kvalitet...

Skall du in nätdelen för att byta dom fläktarna blir det besvärligare

Du ska inte bromsa upp fläkten, lättare är väll att bara dra ut strömsladden...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-20 11:40

Jag föreslår en Enermax 120 mm som chassifläkt.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

1
Bevaka tråden