Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12": Mindre fläkt med mer ram?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min Powerbook 12" 60gb 512mb ram igår. Första macen jag köper, och är sjukt imponerad trots höga förväntningar redan innan. Fick en ipod mini med studenterbjudandet också, och det fungerar helt otroligt bra tillsammans (och med min telefon via bluetooth).

Två saker som stör: Applestore var helt värdelösa när det gäller leverans, fick åka och hämta den själv i Upplands Väsby till slut. Omöjliga att prata med också. Fläktljudet är störande, ska installera 1,25 gb ram och se om det hjälper? Mkt tyst när fläkten är avstängd, men den är på nästan hela tiden.

Kommentarer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-14 13:43

när jag gick från 512 till 1024 blev min pb 15' tyst. Men d va hårddisken som blev tystare. Enda gången datorn väsnas är när man sätter i en skiva.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-14 16:23

Är fläkten på hela tiden? Har du kopplat en en USB-HDD eller kör du tunga program?
När jag bara slösurfar går aldrig fläkten igång. Jag har iofs bara 1GHz modellen. Och bytt kylpasta för CPUn så den är svalare. Men innan kan jag inte minnas att den gick igång hela tiden heller.

Ursprungligen av Sidde:

….Och bytt kylpasta för CPUn så den är svalare. Men innan kan jag inte minnas att den gick igång hela tiden heller.

Vad menas med ”bytt kylpasta”?

Vidare; varför frågar alla om just USB-HD? Är PBn kallare med FW-HD?

/ kalle.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 18:11

Jag slösurfar just nu på min pb 12" 1.5 GHz med 1.25 GB Ram. Fläkten snurrar, men inte i maxvarv, det kan bero på att jag lagt mig i sängen och har powerbooken insjunken på en mjuk kudde liggandes på magen

edit:
länk till system-info-widgeten för er som vill se era värden:

http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/ministat2.html

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-14 18:41
Ursprungligen av turbonallen:

Jag slösurfar just nu på min pb 12" 1.5 GHz med 1.25 GB Ram. Fläkten snurrar, men inte i maxvarv, det kan bero på att jag lagt mig i sängen och har powerbooken insjunken på en mjuk kudde liggandes på magen

edit:
länk till system-info-widgeten för er som vill se era värden:

http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/ministat2.html

Det är definitivt för att du har den i sängen

Fläkten är på i princip hela tiden, det är inga tunga program igång, bara safari (och airport). Fläkten gick på max när jag laddade batteriet och hade ipoden inkopplad, men förvånad av att den går igång så ofta, även på lågt fläktläge låter den mer än man skulle vilja. Hoppas att mer minne fungerar. Det kan ju vara något fel på den också.

  • Medlem
  • 2005-10-15 12:12

Ändrar rubriken till något som beskriver frågan. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=20

Mod

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-15 14:59

12" 1,5 ghz är varm och fläkten är i gång ofta, jag trode det var fel på min men enligt verkstan ska den vara så, en sak du ska undvika är att sätta in usb-tillbehör som kräver ström i den, då går fläkten i gång som fan.

15" är mycket tystare, den har dessutom två fläktar så om den blir varm så kyls den bättre.

Jag har en 12" PowerBook G4 1,5 ghz med 100 gb hårddisk och 768 mb ram och den upplevs också som väldigt varm och högljudd. Ni menar alltså att det är helt på sin plats och inte något fel på den? För jag har gått och funderar på om jag skulle lämna in den på service och se om den kan göra något.

Är sjukt nöjd med datorn förutom värmen och de störande ljuden (särskilt med en USB-hårddisk inkopplad).

Håller med. Hade beställt en ibook först men bytte till powerbook, undrar om ibook hade varit bättre ändå. Helt sjukt irriterande att den ska låta mer än sunkiga dell-laptops man ser.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 10:11
Ursprungligen av fredrikolsson:

Applestore var helt värdelösa när det gäller leverans, fick åka och hämta den själv i Upplands Väsby till slut. Omöjliga att prata med också.

Fick uppleva detta när en kompis skulle få en leverans. Det är hans första mac.

1. Beställningen via telefon gick bra.

2. Vänta

3. Vänta

4. Ringa och kolla så att allt var OK. Pengarna hade ju dragits från kontot. Fick då beskedet att ordern var BORTTAPPAD! Ingen order i systemet! Va i hel---e!!! De var så upptagna och stressade så att de skulle ringa tillbaka om en stund.

5. Ingen ringer

6. Han ringer igen. Jo datorn är på väg och kommer imorgon. Men fraktbolaget vill ha en vägbeskrivning. Ett telefonnummer till bolaget kommer via mail.

7. Mailet kommer. Med ett telefonnummer till Californien. Suck...

8. Ringa Applestore igen för att reda ut saker och ting. Telefonnummer till fraktbolaget i Sverige erhålles.

8. Ringa frakbolaget. -Jodå, vi kommer någongång på dagen före kl 17.00.
Tomas -OK. Ring mig på mobilen när ni närmar er så åker jag hem från jobbet och tar emot.
Fraktbolaget -Tyvärr, våra bilar har inte mobiltelefon!
Vad är det frågan om???!

9. Byta leveransadress till jobbet då. Det går bra om... Vi får en vägbeskrivning till jobbet, du ringer Applestore och talar om, och vi får en bekräftelse av Applestore.

Pust...
Jag antar att applestore gillar att hantera varje ärende under så lång tid som möjligt. Prata i telefon ett antal gånger om en order är ju effektivitet...
Och ett fraktbolag som huserar i Sverige bör väl för farao hitta i landet! Det är ju det de ska kunna för bövelen!!

Vi har en 1GHz iBook 12" 768MB ram och en 1.5GHz PowerBook 15" 1GB ram. Båda står på iCurve-ställ och fläktarna går ytterst sällan igång på dem. Det är typ när man kör riktigt tunga konverteringar på bilder eller video. Men inte ens då tycker jag det hörs så mycket. Iofs så har vi det ganska svalt hemma också, sällan mer än 20-21°. Att ha en bärbar dator på en kudde är dumt. (Man ska inte ha den på ett element, öppen eld eller en spisplatta heller)

Senast redigerat 2005-10-19 10:54

På min 1 GHz 12" PB med 1,25 GB ram och 32 MB vram går fläkten 80% av tiden när den är inkopplad till min 20" ACD. Om jag kör den utan extern skärm går fläkten i princip aldrig.

Stor skillnad, alltså, när jag använder extern display. Däremot märkte jag ingen större skillnad när jag gick upp från 512 MB ram till 1,25 GB ram.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 13:21
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

På min 1 GHz 12" PB med 1,25 GB ram och 32 MB vram går fläkten 80% av tiden när den är inkopplad till min 20" ACD. Om jag kör den utan extern skärm går fläkten i princip aldrig.

Stor skillnad, alltså, när jag använder extern display. Däremot märkte jag ingen större skillnad när jag gick upp från 512 MB ram till 1,25 GB ram.

/Erik

Jag går och funderar på att köpa en extern 20" Apple Cinema Display till min 1,5 GHz PB 15" med 512 MB RAM och Radeon 9700 64 MB. Tror någon att den kommer att börja väsnas väldigt mycket?

Som det är nu så går fläkten mycket sällan igång. Om man lägger in skiva efter skiva i iTunes eller kör Garageband brukar fläkten gå igång en liten stund. Det är ju trots allt en tyst dator man vill ha, så i såna fall får jag hejda mig.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Och ett fraktbolag som huserar i Sverige bör väl för farao hitta i landet! Det är ju det de ska kunna för bövelen!!

De är säkert några kronor billigare. Inkompetens kostar inget extra.

Ok, låter som det kan vara något konstigt med inställningarna eftersom min låter utan anslutna skärmar eller usb-tillbehör och utan att några tunga applikationer körs. Antingen fixar apple det eller så får det bli 15" pb om den är tystare. Ibook hade varit perfekt om den är tystare och kallare, men jag är helt såld på powerbookens tangentbord och format, skulle förmodligen bli galen på ibooken när jag väl haft powerbooken. För övrigt, om det är så att den ska låta såhär mycket fattar jag inte hur den här produkten tagit sig till marknaden och dessutom stannat kvar. Det var ju sånt man ville från när man bytte från pc.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-10-20 10:56

Jag har en 12" Powerbook 640 Ram utrustad me bluetooth & airport extream om de nu kan ha me saker att göra, fläkten står på max helatiden även innan den bootatupp kör 10.4 förstår inte varför om de nu ska vara så? för inte är den överdrivet varm heller har testat program me för att läsa av temperaturen och den är helt normal. Funderar om de kan lösa sig om jag sätter in en 4200vars HD istället har en 5200 just nu kanske är nått me disken att den drar mycket störm eller vad vet jag? Tycker de e hel konstigt att den står på och surrar helatiden de gjorde inte enns min Titanium fören den va riktigt varm och powerbooken är defenetivt inte i närheten.

Nån som har nå förslag på vad man kan testa om jag öppnar upp den?

/Pulse.

Ursprungligen av Pulse.:

Jag har en 12" Powerbook 640 Ram utrustad me bluetooth & airport extream om de nu kan ha me saker att göra, fläkten står på max helatiden även innan den bootatupp kör 10.4 förstår inte varför om de nu ska vara så? för inte är den överdrivet varm heller har testat program me för att läsa av temperaturen och den är helt normal. Funderar om de kan lösa sig om jag sätter in en 4200vars HD istället har en 5200 just nu kanske är nått me disken att den drar mycket störm eller vad vet jag? Tycker de e hel konstigt att den står på och surrar helatiden de gjorde inte enns min Titanium fören den va riktigt varm och powerbooken är defenetivt inte i närheten.

Nån som har nå förslag på vad man kan testa om jag öppnar upp den?

/Pulse.

Definitivt nåt fel i mjukvaran. testa att nolla PMU. Och PRAM. Annars rekommenderas en ominstallation av systemet.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-10-20 12:41

Stefan Swales:
Jag testade att installeraom Tiger, ska testa att nolla PMU & PRAM. Hoppas de hjälper...

/Pulse.

Fick min PB utbytt, samma sak med den nya. Fick dock nya PB:n med 80gb HD och superdrive utan att betala mellanskillnaden, men ljudet är fortfarande ett problem. Installerat 1.25 gb ram, ingen skillnad. Överväger att sälja den och köpa en 12" ibook. Det spelar ingen roll att den är bättre på pappret om jag inte kan slå på den utan att störa andra vid möten eller liknande. Uppriktigt förvånad att produkten nått marknaden.

Lite mer gnäll...

1.) Hur nollar man PMU och PRAM?

2.) Har nu märkt att hårddisken låter irriterande mycket även innan fläkten går igång. Är Ibook tystare både vad gäller fläkt och hårddisk? Blir en sån utan tvekan om det är så. Funderar vagt på PB 15" också, men misstänker att det är samma hårddisk i den? Vore trevligt med en Ibook 12" med superdrive...

3.) På utländska forum finns återkommande inlägg och högljudda PB:s, vissa säger att det är med nyare versioner av OSX, att de ändrat inställningar för fläkten. Någon hade något "hack" som ändrar detta. Är det att rekommendera? Kommer det komma någon officiell patch för detta?

ojoj så mycket fläkt alltså - då behåller jag nog ibooken

Det finns en tråd om PB12:ans fläktljud med mer information men kortfattat kan man säga att powerbookens svaga punkt är just ljudet. Jag har köpt en "Laptopcooler" från www.dabus.se och just nu står den på en fläns stor som en aladdin-chokladask och fläkten snurrar ändå på nästan 4.000rpm. På www.versiontracker.com hittar ni X Resource Graph (freeware) som håller koll på fläkt, minne etc. och det programmet är i mitt tycke bättre än miniStat.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-03 19:27

Fattar inte detta. Var på MacForum igår och lade verkligen örat mot en PowerBook 12", som var kopplad till en skärm och körde en massa prog. Inte ett skit hörde jag, och jag var då ensam i butiken. De anställda trodde nog att jag var cp, men men...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 20:48

Tjaba!!
@ fredrikolsson

Hur många rpm ligger fläkt på i idle? Vid 3700 rpm är min precis märkbar i normal hem miljö.

/Joakim

3397 om jag läser av rätt, och det låter långt mer än vad jag vill acceptera. Jag vill helst inte höra någon fläkt alls, och det är inte orimligt med tanke på att många pc är helt knäpptysta (och Ibook verkar det som). Hur som helst, när jag körde det här programmet såg jag att GPU:n verkar vara boven, den är ca 8 grader varmare än CPU:n.

Efter att ha loggat min PB i cirka 6 månader kan jag konstatera att processorn extremt sällan är varmare än GPU:n. Om fläkten väl börjat snurra så stannar den inte heller. Mina undersökningar har visat att det spelar stor roll vad du ställer datorn på. Kudde eller fönsterbräda i marmor spelar naturligtvis stor roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 10:51

Tjaba!!

Nu ligger min fläkt på 4128 rpm och det kommer mindre ljud från den än min grannes dammsugare, bor i lägenhet. Såg i din ibook tråd att det satt en toshiba disk i din PB i min sitter det en Hitachi HTS541060G9AT00, den låter inte alls mycket i idle. Ett litet klick då och då, dock lite mer när man laddar nått program...

Har du testat att reducerar processor hastigheten?

/Joakim

Ja, men jag byter hellre till ibook än sänker hastigheten (eller byter hd) med tanke på prisskillnaden. Jag gav som tur är inte fullt pris för min pb. Ska testa 10.2.8-kextfilen och se hur det går, ska se om jag kan stå ut med pb:n tills det släpps en 12" ibook med superdrive, inte så sugen på att köpa en ibook nu och behöva uppgradera senare / köpa til extern dvdbrännare. Annars inte alls främmande för ibook som sagt, pb känns som ett uselt köp med facit i hand.

Bevaka tråden