Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4 17"

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

FOTO: Mats Björnström

När Apple lanserade den första Powerbook G4 17" modellen på MacWorld Expo i Januari 2003 var det många som skakade på huvudet. Kan någon verkligen bära runt på en bärbar dator som är så stor?
99mac gjorde det första svenska testet och konstaterade att man faktiskt fick plats med en kaffekopp vid sidan av tangentbordet!

Idag uppdaterar Apple både Powerbook G4 15" och 17" med nya bildskärmar som största trumfkort.
Sjuttontummaren har numera 1680x1050 upplösning precis som Cinema Display 20" och femtontummaren har numera 1440x900 punkter att tillgå. Bildskärmen är relativt känslig för betraktningsvinkeln - du bör sitta rakt framför skärmen för att undvika skiftningar i kontrast och färg. En jämförelse med förra generationens 17" bildskärm visar att den nya skärmen är något ljusare än tidigare men det är inte någon markant skillnad såvitt vi kan bedöma.

Den högre upplösningen gör datorn bara trevligare enligt mig - hade Apple valt att köra full HD upplösning 1920x1080 hade antagligen användare börjat klaga - fler än jag har nog testat bärbara PC-datorer med 15" skärm och 1600x1200 upplösning vilket oundvikligen slutar med huvudvärk framåt eftermiddagen. Grafikkortet är ett ATI Radeon 9700 med 128MB grafikminne precis som tidigare - kortet stödjer Apples stora 30 tums Cinema Display.

Om du är ute efter att skryta blir det knepigt - ingenting avslöjar att du sitter med den senaste Powerbookmodellen så länge du inte lyfter på locket. Under locket hittar två två små plastpluttar och detta är enda exteriöra skillnaden mellan gammal och ny. Imponera genom att känna till denna lilla detalj!

Under locket hittar vi fortfarande en 1.67GHz G4 processor och det standardmonterade 512MB internminnet lämnar en minnesplats ledig. Minnestypen är DDR PC2-4200 333MHz som ger som dubbelt så hög bandbredd utan att förändra klockfrekvensen på DRAM-kretsarna. Datorn hanterar upp till 2GB RAM precis som tidigare. Vissa hävdar att det lägre volttalet på dessa minnen (1,8 volt mot tidigare 2,5 volt) ska ge bättre batteritider men det kan vi inte bekräfta.

En Seagate 5400rpm 120GB hårddisk är standard och ger cirka 111GB tillgängligt efter formatering. Den nya optiska enheten från Matsushita ger möjlighet att skriva upp till 8.5GB per skiva i dubbla lager. Den har stöd för i stort sett alla vanliga format på marknaden.

Batteriet har lite högre kapacitet än tidigare - 5350 mah (tidigare 5300 mah) ska ge upp till 5.5 timme driftstid men det har vi inte orkat testa.

Svenska priser var inte helt fastlagda vid publiceringen av detta test men priset för 17" modellen bör vara oförändrat och 15" har troligen blivit cirka en tusenlapp billigare. Vi återkommer med uppdaterade svenska riktpriser inom kort.

Slutsats
En efterlängtad uppdatering av bildskärmen som bättre motiverar yttermåtten. I övrigt följer uppdateringen Apples normala "speedbump-schema" och många kommer nog hålla hårt i plånboken i väntan på nästa generation Powerbook med Intelprocessorer som dock kommer dröja minst 6 månader.

För dig som söker en bärbar arbetsstation är troligen nya Powerbook G4 17" en av dom allra bästa lösningarna på marknaden även om processorn känns något ålderstigen.

Den verkar RIKTIGT fin!

Har beställt en 15". Grymt med 1440x990 i upplösning på den, blir asbra att köra nya Aperture på!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 19:41
Ursprungligen av capojava:

Har beställt en 15". Grymt med 1440x990 i upplösning på den, blir asbra att köra nya Aperture på!

Läste nåt om att Aperture krävde rätt mycket av burken, minst en 1.8 G5, så det kanske blir tajt att lira det med en PB. men man kan alltid hoppas

Ursprungligen av rob08:

Läste nåt om att Aperture krävde rätt mycket av burken, minst en 1.8 G5, så det kanske blir tajt att lira det med en PB. men man kan alltid hoppas

Tajt blir det nog men ska funka.
http://www.apple.com/aperture/specs.html
Minimum System Requirements
One of the following Macintosh computers:
- Power Mac G5 with a 1.8 gigahertz (GHz) or faster PowerPC G5 processor
- 17- or 20-inch iMac G5 with a 1.8 GHz or faster PowerPC G5 processor
- 15- or 17-inch PowerBook G4 with a 1.25 GHz or faster PowerPC G4 processor
1GB of RAM

Recommended System
- Dual 2GHz Power Mac G5 or faster

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 19:57

Själv köpte jag min powerbook 15' för ungefär en månad sedan. Hade gärna haft den högre upplösningen men å andra sidan så vet jag inte riktigt om de givit mig så himla mycket. Är ändå glad att de inte kom några nya superrevoloutionerande grejer som jag missade.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 20:10

Jag har små plastpluttar på min PB 15" 1.33, men det är kanske bara på 17-tummaren som de är nya?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 20:10

Nog för att det spelar mindre roll men jag har "plastpluttar" på min 17" 1,67 GHz från i våras. Så det är nog inte nytt för denna uppdatering - åtminstone inte på 17"-modellen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-19 20:16

Stålarna för en PB 15" ligger i plånboken, men jag vet inte...

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-19 20:44

Jag har också plastpluttar.

Ursprungligen av Mattias L:

Jag har också plastpluttar.

Jepp. Fanns iaf i förra modellen. Min 15" har det också. Men Martin sitter ju med en gammal burk

Fint fin, men Martin, ser att du varit mer eller minde fastklistrad vid den nya datorn, man ser ett svettmärke på den andra bilden.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-10-19 21:12

Tur att det inte var så oerhörda förändringar, då hade jag blivit ledsen hehe..

Lite irriterande att man inte har de snabbaste minnena som går att ha i en såhär trots-allt-relativt-seg burk, men det får väl gå.. Någon som har en uppfattning om skillnaden mellan de tidigare PC2700 och dessa PC4200? Exempelvis allmänt i OSX och när man spelar WoW?

Hårddisken klarar man sig utan, ska man lagra som en tok måste man ju ändå skaffa en större extern så..

Ni har rätt angående plastplupparna, det är en första generationens Powerbook 17" som vi jämför med och den har inga "pluppar".

Har folk fattat att vi har dessa tester ute? Går man in på 99mac.se så hamnar man ju i nyhetsforumet och där finns inte en enda tråd om dessa tester...

Vi borde ha feta länkar till dom direkt på förstasidan.

Ursprungligen av Adrian B:

Har folk fattat att vi har dessa tester ute? Går man in på 99mac.se så hamnar man ju i nyhetsforumet och där finns inte en enda tråd om dessa tester...

Vi borde ha feta länkar till dom direkt på förstasidan.

Ja det borde ni verkligen göra. sumpa inte det här fantastiska försprånget nu. Och se freseten till att det överhuvudtaget går att navigera till första sidan. (vilket i skrivande stund verkar vara en omöjligehet)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-19 21:40

Hei !

Den er kjempeflott ! Skulle likt å ha en slik en !
Men jeg får nok sitte på gjærdet en stund slik at ekspertene får vurdert den - om jeg skal kjøpe en slik ny eller satse på en godt brukt.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2005-10-19 23:14

Har en liten fråga.. På den nya pb så kan man välja till 7200varv/min istället för 5400varv/min, det låter jätte bra.. men det är ju 2000 kr dyrare, vilket jag inte gillar.
Är det en stor skillnad emellan dom 2 hårdiskarna?

Ursprungligen av Purjo:

Har en liten fråga.. På den nya pb så kan man välja till 7200varv/min istället för 5400varv/min, det låter jätte bra.. men det är ju 2000 kr dyrare, vilket jag inte gillar.
Är det en stor skillnad emellan dom 2 hårdiskarna?

Till vissa uppgifter så har den snabbare 7200 varvs hårddisken en klar fördel till andra så passar 5400 varvaren bättre, synd att prisskillnaden var så stor .
Till 17"-aren så kostar inte snabbare hårddisk något extra men är dock 20GB mindre (100GB)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 23:54

Lite ångest

Inte för att jag är missnöjd med min nya älskling, en PowerBook 17" med 2 gig ram. Men lite ångest smyger sig på i bakhuvudet en när jag köpte denna för 2 veckor sedan. Något jag önskade mig var lite högre upplösning men tänkte att det kommer att bli utmärkt ändå. Drog givetvis en lättnadens suck över att ingen ny fantastisk PB sett dagens ljus att vid pressreleasen för iMac G5 och iPod , helt i onödan. Och vad trollar favorit-tomten fram ur rockärmen sådär en vecka efter, damn you Steve.

Tror ni att Apple vill byta ut min rackare mot den lite nyare varianten?

Ursprungligen av emda:

Inte för att jag är missnöjd med min nya älskling, en PowerBook 17" med 2 gig ram. Men lite ångest smyger sig på i bakhuvudet en när jag köpte denna för 2 veckor sedan. Något jag önskade mig var lite högre upplösning men tänkte att det kommer att bli utmärkt ändå. Drog givetvis en lättnadens suck över att ingen ny fantastisk PB sett dagens ljus att vid pressreleasen för iMac G5 och iPod , helt i onödan. Och vad trollar favorit-tomten fram ur rockärmen sådär en vecka efter, damn you Steve.

Tror ni att Apple vill byta ut min rackare mot den lite nyare varianten?

Alla gånger!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-20 11:01
Ursprungligen av emda:

Inte för att jag är missnöjd med min nya älskling, en PowerBook 17" med 2 gig ram. Men lite ångest smyger sig på i bakhuvudet en när jag köpte denna för 2 veckor sedan. Något jag önskade mig var lite högre upplösning men tänkte att det kommer att bli utmärkt ändå. Drog givetvis en lättnadens suck över att ingen ny fantastisk PB sett dagens ljus att vid pressreleasen för iMac G5 och iPod , helt i onödan. Och vad trollar favorit-tomten fram ur rockärmen sådär en vecka efter, damn you Steve.

Tror ni att Apple vill byta ut min rackare mot den lite nyare varianten?

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200510/20/20051020102750_MW/20051020102750_MW.dbp.asp

https://abs.apple.com/transition/index.html

Ursprungligen av Purjo:

Har en liten fråga.. På den nya pb så kan man välja till 7200varv/min istället för 5400varv/min, det låter jätte bra.. men det är ju 2000 kr dyrare, vilket jag inte gillar.
Är det en stor skillnad emellan dom 2 hårdiskarna?

Jag skulle ta en 7200rpm alla gånger. Här är ett test som visar varför:
http://www.barefeats.com/hard56.html

Funderare själv på att uppdatera till en 7200rpm i min PB.

jag är som sagt sjukt nöjd med min PB17".. jag tog 7200 disken, och klagar inte på nått, After Effects 6.5 å FCP5 funka då bra med enbart 512 i ram.. även om jag sitter och väntar på min 2 GB uppgrade som kommer till veckan

Grymt snabbt jobbat. Kan ni inte testköra batterierna också. Når de verkligen 5,5 timme om man använder datorn!? Det vore ett galet trevligt lyft. Jag tror jag krämar ur ca 2 timmar ur mina i min 15" 1.5 ghz:are. Det räcker inte riktigt för mina tågresor på 5-7 timmar. (Om nu bara SJ kunde få klart de där elinstallationerna så vore det iofs inget problem längre.)

Vad gör dessa plastpluppar som alla pratar om? Vad är dom till för?

Ursprungligen av edebol:

Vad gör dessa plastpluppar som alla pratar om? Vad är dom till för?

De är till för att locket inte ska komma för nära tangenterna så det blir avtryck på skärmen.

Finns det inte en risk för att 7200 rpm drar mera ström och går varmare?

Det är lite utav en myt att diskar med högre varvtal drar "mycket" mer ström. Skulle jag köpa en PowerBook 15-eller17" så skulle jag köpa med 7200 varsdisk, bättre prestanda mot nästan ingen skillnad i strömmåtgång.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är lite utav en myt att diskar med högre varvtal drar "mycket" mer ström. Skulle jag köpa en PowerBook 15-eller17" så skulle jag köpa med 7200 varsdisk, bättre prestanda mot nästan ingen skillnad i strömmåtgång.

Är det samma sak vad gäller värmeutvecklingen?
Av någon anledning kan man ju inte få en 7200-disk i 12"pb.

Bevaka tråden