Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan två datorer dela på en Airport Basstation kopplad till internet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-18 22:21

Ja. Mer AP-frågor.
Har en AP basstation med inbyggt modem. Vill kunna koppla upp mig till internet (uppringt såklart) med bägge datorerna, dock ej samtidigt.
Går det?
Det verkar som om jag måste stänga av Airport på den ena för att kunna ringa upp modemet. Det skall säkert vara så, men... jag skulle vilja ha möjligheten i alla fall. Tar iofs inte lång tid koppla ner den ena och koppla upp den andra. Men om man inte har bägge datorerna i samma rum så blir det bökigare.

Mvh

Per-Anders

Vad menar du? Det ska väl gå att surfa med (vad är det nu) över 50 datorer samtidigt!
Har du konfigurerat stationen till att dela ut IP-adresser?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-19 15:39
Ursprungligen av Svante S:

Vad menar du? Det ska väl gå att surfa med (vad är det nu) över 50 datorer samtidigt!
Har du konfigurerat stationen till att dela ut IP-adresser?

Ehh, det vet jag inte ens hur man gör. Måste hem och kolla om det står något om det i manualen...

Ursprungligen av peanjo:

Ehh, det vet jag inte ens hur man gör. Måste hem och kolla om det står något om det i manualen...

Den funktionen brukar kallas DHCP. Har man det påslaget så frågar datorn efter ett IP-nummer (förutsatt att den fått rätt kontakt med basstationen) och så delas ett sådant ut från basstationen till datorn.

1
Bevaka tråden