Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklingsval?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill göra ett enkelt webformulär som skall besvaras av många olika anv.
Tills nu har jag kört ett vanligt sendmail formulär men jag vill uppgradera mig lite. Tanken är att det skall vara lätt att analysera och sammanställa svaren i formuläret. Då kommer vi väl osökt in på databaser och något scriptspråk!? Jag vill köra detta på OS X server.

Har själv gjort liknande saker via FileMaker både med Lasso och cdml men vill lära mig något annat alternativ.
Vad fungerar? Vad är billigast, bäst, enklast etc.

Tips och idéer mottages tacksamt!

/John

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-07 17:58

Vurmar för apache-mysql-php. Lite klurigare att komma igång med än filemaker men mycket snabbt och stabilt. Finns installerare att ladda ner för mysql. Apache och php följer med mosx.
För hjälp att komma igång med php kolla på www.zend.com resp. www.php.net

Johnnie, var det något speciellt skäl till att du vill byta utvecklingsmiljö? Med Lasso 5 medföljer MySQL om det är hastigheten i FM/Lasso-lösningar du inte gillar.

/Ola (Lasso-fanatiker)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Johnnie, var det något speciellt skäl till att du vill byta utvecklingsmiljö? Med Lasso 5 medföljer MySQL om det är hastigheten i FM/Lasso-lösningar du inte gillar.

/Ola (Lasso-fanatiker)

Jag jobbade med FileMaker & lasso på mitt förra jobb och det är minst 2 år sedan jag höll på med det. Nu ville jag till en början inte köpa in några programvaror så därav valet att inte köra lasso. Vet iofs inte vad det kostar nuförtiden.

/John

Eric,
Jag tänkte börja med att testa ditt alternativ, och tittade lite på mysql´s hemsida, laddade ner "mysql-max-3.23.46-apple-darwin5" men inser att jag inte ens förstår hur man installerar etc.

Kör man allt "byggande" av databaser via terminalen eller finns det något gui. Det skulle liksom göra det lite lättare eftersom jag inte använt terminalen så mycket tidigare.

Finns det någon bra site som beskriver hur man kommer igång kvickt. Vill liksom inte ha en massa motgångar innan jag ens börjat att försöka lära mig mysql/php.

Tack på förhand!

/John

Här kan du hämta binärfiler för mysql och php. Läs instruktionerna noga.

Entropy

//Edit
Skrev in fel URL. Nu funkar den.

[ 08 Maj 2002, 09:19: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Har du tänkt att satsa på Apache/MySQL/PHP sö bör du ta en titt på Marc Liyanages webbplats. Där finns instruktioner och filer för installation på Mac OS X.

För att hantera MySQL genom ett webbgränssnitt är phpMyAdmin ett bra verktyg.

Skall du sedan använda Ultradev för utveckling skall du nog ta en titt på sidan om MacOS X, Apache, PHP, MySQL, Ultradev och Phakt.

//Mikael

Tack för alla tips!
Skall försöka att börja brottas med dessa efter lunch!

Under tiden så är alla tips välkomna

/John

Hej alla glada!
Jag sliter mitt hår och dunkar mig blå här.
Försöker hitta villken typ av fält jag skall skapa i MySQL för att göra ett ID fält som skall vara unikt. Hittar ingenting på alla rekomenderade siter om detta.

Skall bara för att lära mig skapa en enkel nyhetssida som hämtar sina värden från MySQL via php. De fält jag tänker använda är: newsID (detta bör ju var det som är unikt), datum, rubrik, ingress och newsText.

Har ni några tips på vilken sorts fält dessa bör vara och om hur "null" och "not null" spelar in etc.

Tack på förhand!

/John

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-14 11:38

I mysql så kan du säga att ett fält ska vara auto_increment. Om du använder phpMyAdmin (vilket jag rekommenderar) så har du det valet när du skapar fältet, annars kan du ta en titt på följande exempel från MySQL Manual - AUTO_INCREMENT example.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">CREATE TABLE animals (grp ENUM(´fish´,´mammal´,´bird´) NOT NULL,
id MEDIUMINT NOT NULL AUTO_INCREMENT
PRIMARY KEY (grp,id));
INSERT INTO animals (grp,name) VALUES("mammal","dog"),("mammal","cat"),("bird","penguin"),("fish","lax"),("mammal","whale");
SELECT * FROM animals ORDER BY grp,id;

Which returns:

+--------+----+---------+
| grp | id | name |
+--------+----+---------+
| fish | 1 | lax |
| mammal | 1 | dog |
| mammal | 2 | cat |
| mammal | 3 | whale |
| bird | 1 | penguin |
+--------+----+---------+</pre>

Om du säger att ett fält ska vara NOT NULL och sedan försöker skapa en rad utan att ange något för det fältet så kommer den att returnera ett fel. (NULL är dock inte samma sak som en tom sträng "")

Kolla t.ex. här för en snabbintroduktion:

http://www.newbienetwork.net/content.php?id=10

//Mikael

Tack för tipsen! Det gjorde det lite lättare, dock så får jag "Error" när jag försöker skapa tabellen:

mysql> CREATE TABLE `newsTable` (`newsID` TINYINT(3) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, `datum` DATE, `rubrik` VARCHAR, `ingr` VARCHAR, `text` VARCHAR);
ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax near ´ `ingr` VARCHAR, `text` VARCHAR)´ at line 1
mysql>

Några idéer?

/John

Prova med att ta bort fnuttarna

CREATE TABLE newsTable (newsID TINYINT(3) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, datum DATE, rubrik VARCHAR, ingr VARCHAR, text VARCHAR);

//Mikael

Får tyvärr fortfarande samma felmeddelande även utan "fnuttar"!

Har testat att skapa tabellen båda i terminalen och vi phpMyAdmin.

Fler tips?

/John

Här har du en som fungerar:
CREATE TABLE newsTable (newsID TINYINT(3) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, datum DATE, rubrik VARCHAR(255), ingr VARCHAR(255), text VARCHAR(255));

Men du måste säga vilken databas den ska skapas i.

Man tackar, den fungerade.
Måste varit att jag inte angett antalet tecken som gjorde att det inte fungerade tidigare!?
Trodde inte att man var tvungen att ange det!

/John

1
Bevaka tråden