Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorola 68k assembler på MacOS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon om det är möjligt att koda Motorola 68k assembler under MacOS X? Finns det någon emulator eller går det att köra koden direkt (det finns väl ingen 68k emulator inbyggd i Mac OS X som i Mac OS Classic?) eller hur fungerar det egentligen? Det gäller en uppgift i en kurs jag går (maskinvaruarkitektur), vi ska göra ett litet assembler-program och kan använda en emulator på windowsdatorerna i skolan men det skulle vara schysst att kunna koda på min Mac istället. Någon som vet om det är möjligt? Jag har inte Classic installerat och jag skulle gärna slippa installera det om möjligt.

hehe, låter som ett kul projekt!

Skaka fram en GPL 68k emulator ska nog inte vara något problem, börja med att snoka runt på emulation.net. Sen så har väl gcc stöd för inline assembly, bara att ladda hem och bygga en korskompilator... Borde ge dig 10p i datorarkitektur på raken.

Per (tillfällig turist i Ronneby då & då)

För vad det är värt...
Jag brukade använda Apples MPW för att skriva Assembler, det har en inbbyggd kompilator som gjorde om det till maskinkod. Sedan debuggade jag det med Macsbug (anropade koden från Think Pascal).
Detta var flera år sedan och jag har bara vaga minnen kvar, om du orkar får du själv leta reda på MPW (bör finnas någonstans på Apples develop-sida på nätet) och ta reda på om det fungerar under Mac OS X (använder inte själv MacOS X).

Låter som en kul grej! Tala om hur du fick det att fungera och hur resultatet vart!

Jag gjorde en sökning på Google
+emulator +68k +macintosh
Typ 100 träffar, varav Baselisk II överst
http://www.uni-mainz.de/~bauec002/B2Main.html

Den finns även med på emulator.net. Lycka till!

Tackar, men jag tror det är lite för mycket jobb för en enda labb (som dessutom skall lämnas in nästa vecka!). Skulle vara kul att pröva på något liknande men det får bli senare, tack för tipsen i alla fall. Har installerat classic och ska se om jag kan få igång fantasm.

Muhaha, har precis avslutat min fina labb och känner för att skriva av mig lite Assembler var visst inte så svårt som jag trodde men å andra sidan så har jag hört att assembler för motorolas processorer ska vara tämligen enkel (antagligen därför de ofta används i undervisning). Det enda jag hade problem med var att jag var klantig nog att kalla subrutiner med bra (unconditional branch) istället för jsr (jump sub routine) så returadressen sparades inte undan så när jag i mina subrutiner använde rts (return from subroutine) så hamnade jag på adress 0 (antar att det är standard). Och så verkade det som man måste definera "arrayer" som fyller upp hela longs (vars storlek är jämt delbar med 32bitar). Nåja, kanske ska kolla på om man kan kompilera och fixa fram någon m68k emulator på Mac OS X trots allt. Speciellt kul skulle det vara att göra ett program med GUI där man kan se exakt vad som finns i alla register hela tiden och gå igenom programmet instruktion för instruktion och se vad som händer. Man kan ju tycka att det inte borde vara så svårt jag menar så många olika instruktioner finns det ju faktiskt inte...

Här är koden för mitt fina program som skriver ut morsekoden för en max 8 tecken lång hex-sträng (mycket användbart program eller hur):

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> org $400 CSC802 Coursework by [email protected]
move.l #$FFF0,sp Set the stack pointer

move.l #12,d0 Switch off echo
move.l #0,d1
trap #15

morsecode ds.b 16 Make room for morse codes and
lea morsecode,a0 fill the array with morse codes
move.b #-65,(a0)+ 0 ----- top 3 bits contain length
move.b #-66,(a0)+ 1 .---- bottom 5 bits contains 0
move.b #-68,(a0)+ 2 ..--- where there should be a .
move.b #-72,(a0)+ 3 ...-- and 1 where there should
move.b #-80,(a0)+ 4 ....- be a - but in reverse order
move.b #-96,(a0)+ 5 ..... for easy printing.
move.b #-95,(a0)+ 6 -....
move.b #-93,(a0)+ 7 --... ie the LSB of 7 is 1 because
move.b #-89,(a0)+ 8 ---.. it starts with a -
move.b #-81,(a0)+ 9 ----.
move.b #66,(a0)+ 10 A .- length -. <- note ordering
move.b #-127,(a0)+ 11 B -... A: 010 XXX10
move.b #-75,(a0)+ 12 C -.-.-
move.b #97,(a0)+ 13 D -.. if less than 5 bits is needed
move.b #32,(a0)+ 14 E . zeros are used for padding (X)
move.b #-124,(a0) 15 F ..-.

str ds.b 12 Make room for string + termination and padding

jsr readStr read a string from keyboard
jsr printStr print it (just to see it´s correct)
jsr printPlain print morse code in .- style
jsr printUpper print upper half of paper tape
jsr printLower print lower half of paper tape

exit move.b #9,d0 exit the program
trap #15

readStr lea str,a0 Reads a string into str
move.l #0,d2 use d2 as a counter

rsLoop cmp.b #8,d2 has the user entered 8 chars?
beq rsFinish then finish

move.b #5,d0 read one character into d1
trap #15

cmp.b #13,d1 is it a newline?
beq rsFinish then finish

rsCheckNum cmp.b #´0´,d1 is it a number (0-9)?
blt rsCheckChar if not check if it´s a char
cmp.b #´9´,d1
bgt rsCheckChar

bra rsValid it must be a number, goto valid

rsCheckChar cmp.b #´A´,d1 is it a char (A-F)?
blt rsLoop if not go to beginning of loop
cmp.b #´F´,d1
bgt rsLoop

bra rsValid it must be a char, goto valid

rsValid jsr print valid character: print it
move.b d1,(a0)+ store it in array
add.b #1,d2 and increase counter

bra rsLoop and repeat

rsFinish cmp.b #0,d2 did the user not enter any chars?
beq exit then exit

move.b #0,(a0) termintate string with null
jsr newLine print newline and return
rts

printStr lea str,a0 Prints the string stored in str as is

psLoop move.b (a0)+,d1 while (a0) != 0
cmp.b #0,d1
beq psReturn
jsr print print the character
bra psLoop continue loop

psReturn jsr newline print newline and return
rts

printUpper move.b #´o´,d2 Prints upper half of tape output
move.b #´ ´,d3 sets d2 & d3 since they´re used by
jsr printMorse printMorse to replace 0 and 1
rts

printLower move.b #´ ´,d2 Prints lower half of tape output
move.b #´o´,d3
jsr printMorse
rts

printPlain move.b #´.´,d2 Prints morse using dots and dashes
move.b #´-´,d3
jsr printMorse
rts

printMorse lea str,a0 Prints the morse code for the string str using
the content of d2 for . and d3 for -

pmLoop move.b (a0)+,d1 while (a0) != 0
cmp.b #0,d1
beq pmReturn

jsr charToIndex convert d1 from char to index of morsecodes
jsr printCode print the code
jsr printSpace print a space character
bra pmLoop continue loop

pmReturn jsr newline print newline and return
rts

printCode lea morsecode,a1 Prints the code of morsecode[d1] note that this
add.w d1,a1 routine uses a1 since a0 is used by printMorse

move.b (a1),d7 use d7 for length (only top 3 bits)
lsr.b #5,d7 shift out all but the top 3 bits
move.b (a1),d6 use d6 for code
move.b #0,d5 use d5 for counter

pcLoop cmp d5,d7 while d5 != d7
beq pcReturn

btst d5,d6 test bit d5
beq pcDot
bra pcDash

pcDot move.b d2,d1 print content of d2 if bit was 0
jsr print
bra pcStep

pcDash move.b d3,d1 print content of d3 if bit was 1
jsr print
bra pcStep

pcStep add.b #1,d5 d5++
bra pcLoop continue loop

pcReturn rts

charToIndex cmp.b #65,d1 Overwrite the char in d1 with it´s index
bge ctiChar in the array morsecode (A-F, 0-9 is assumed)
bra ctiNumber

ctiChar sub.b #55,d1 remove 55 from the ASCII code of the char
rts to get its index in the array.

ctiNumber sub.b #48,d1 remove 48 from the ASCII code of the number
rts to get its index.

print move.b #6,d0 Print character in d1
trap #15
rts

printSpace move.b #´ ´,d1 Print a space character
jsr print
rts

newline move.b #13,d1 Print a newline
jsr print
move.b #10,d1
jsr print
rts

end $400</pre>

[ 12 December 2002, 00:16: Meddelandet ändrat av: Gabriel Falkenberg ]

Hmm, kan man inte lägga in tomma nyrader i ett code-block? Ser lite fult ut utan dem

1
Bevaka tråden