Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnad Airport grafit fungerar inte ihop med router

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tre datorer i mitt rum, varav en ibook med airport. Jag ville ha internet på alla och fick skaffa mig en router, så nu funkar det iaf. Jag har telia ADSL. Men så ville jag ha trdlöst till airport och skaffade mig en galmmal airport grafit, väldigt fin sak. De andra datorerna har funkat jättelätt med automatisk DHCP, och ip munner, nätmask, och router nr har kommit upp på nån sekund. Men inte på airport, det vill inte funka! Jag har nog provat nästan allt. router nummer vill inte komma upp på airport, annars kommer allt upp automatiskt, men den vill inte ut på nätet.
Kan någon hjälpa mig, som har kunskaper innom området? Jag skulle vara mycket tacksam, så jag inte har köpt ett airport i onödan!

Ps. har provar med ett airport express, och det ställde in sig direkt.

hjälp.

  • Medlem
  • 2005-10-18 17:00

Har du ställt in basstationen alls? Förra ägaren kanske har ställt in den på att dela ut specifika ip-nummer eller nåt.

Jag har ställt in det mästa på massa automatiska saker, provat med massa ip nummer, gjort det mesta med den. men det funkar inte. kan man ha gammal airport efter en router?

Koppla bort routern och test bara APn. Den är ju en router i sig själv, men behöver du en extra ethernet-utgång kanske du behöver din router. Jag tror att det är nåt på den felande datorn eller i APn som är felinställt.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Koppla bort routern och test bara APn. Den är ju en router i sig själv, men behöver du en extra ethernet-utgång kanske du behöver din router. Jag tror att det är nåt på den felande datorn eller i APn som är felinställt.

provat utan routern, men som du sade, jag behöever den, men det funkade lika illa utan.. Skit också, det funkar ju med bara dator, rakt in med ethernet kabeln. Men någon inställning är det, om ni har något förslag så provar jag direkt, jag vill att det fungerar.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg från "jag fattar inte mitt beg airport grafit!?". Tydligare rubrik gör att fler hittar till din diskussion. Eventuella frågor om moderation tas i vårt Feedback-forum.

men snälla, vi har ju precis utrett att det inte handlar om routern! Nåt annat är det, men nån inställning eller nåt, så det kan man ju ändra igen då...

Den nya rubriken går ju åtminstone att läsa.

hihi ja, men hjälp, snälla ni!! Kan jag förästen ringa apple inorgon? kommer de förstå och vilja svara på mina frågor trpr ni, fast jag har så gamla grejor?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-18 19:32
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag har tre datorer i mitt rum, varav en ibook med airport. Jag ville ha internet på alla och fick skaffa mig en router, så nu funkar det iaf. Jag har telia ADSL. Men så ville jag ha trdlöst till airport och skaffade mig en galmmal airport grafit, väldigt fin sak. De andra datorerna har funkat jättelätt med automatisk DHCP, och ip munner, nätmask, och router nr har kommit upp på nån sekund. Men inte på airport, det vill inte funka! Jag har nog provat nästan allt. router nummer vill inte komma upp på airport, annars kommer allt upp automatiskt, men den vill inte ut på nätet.
Kan någon hjälpa mig, som har kunskaper innom området? Jag skulle vara mycket tacksam, så jag inte har köpt ett airport i onödan!

Ps. har provar med ett airport express, och det ställde in sig direkt.

hjälp.

Martin!
Kan du försöka förklara en gång till vad du menar med ovanstående. Jag har läst det ett par gånger och jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Har du skaffat en Airport basstation, som inte fungerar på iBooken trådlöst? Har du de två andra datorerna kopplade till routern med en ethernet-kabel? Har du kopplat adsl-modemet till routern och sen till AP basstationen? Har jag fattat det rätt?
Förresten, har du provat att starta om APn med adminverktyget?

Har du skaffat en Airport basstation, som inte fungerar på iBooken trådlöst? Har du de två andra datorerna kopplade till routern med en ethernet-kabel? Har du kopplat adsl-modemet till routern och sen till AP basstationen? Har jag fattat det rätt?
Förresten, har du provat att starta om APn med adminverktyget?[/QUOTE]

Du har fattat precis rätt!! Jag har provat alla verktyg som finns i verktyg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 20:01

Martin,

Jag tyder din konfiguration såsom:

ADSL-->Router-->AirPort(Basstation)---((((              )))-iBook(Trådlös)
         |
         |
         |-------Dator 1
         |
         |-------Dator 2

Är det rätt??

-Torkel

Senast redigerat 2005-10-18 22:46
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-18 20:30

Det innebär alltså att du har signal (kontakt) med basstationen från iBooken? Har du testat inställningsassistenten i verktyg på datorn? Har startat om (nollställt) basstationen medd knappen på basstationen? Jag har för mig att man får ta till en tandpetare, eller nåt. Info om detta ska finnas på Apples hemsida/support, har jag för mig.

Ursprungligen av Editors:

Det innebär alltså att du har signal (kontakt) med basstationen från iBooken? Har du testat inställningsassistenten i verktyg på datorn? Har startat om (nollställt) basstationen medd knappen på basstationen? Jag har för mig att man får ta till en tandpetare, eller nåt. Info om detta ska finnas på Apples hemsida/support, har jag för mig.

Jag har startat om den, men nollställa vet jag inte hur man gör. den kom med den jag köpte den ifråns användarsaker, namn osv. Den funkar med kontakt, ja. kollat supporten. skit med.

  • Medlem
  • 2005-10-18 21:35
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag har startat om den, men nollställa vet jag inte hur man gör.

Läs Editors senaste inlägg.

mm färdig med nollställning, den har förlorat sitt tidigare namn osv. men nu är ip nummret låst till 10.0.1.2 och router 10.0.1.1 och det ändras inte.. Torkel, mycket fin bild, precis så har jag det, fasst här är del lite stökigare..

mycket trevligt att alla är så aktiva och försöker reda ut var det är!!! tack på förhand!

kvällen är lång, nu fixar vi detta innan dagen tar slut! Provar allt ni har att erbjuda!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-18 21:56

På router i mina systeminställningar står det också alltid 10.0.1.1 och det är nog rätt. Starta om datorn och kör inställningsassistenten igen samt kolla så att TCP/IP i systeminställningar, nätverk, airport står på DHCP. Ditt ip-nummer verkar oxå helt rätt. Brukar ligga på 10.0.1.2 till 10.0.1.200 vilket iofs inte är din dators riktiga ip. Det ser du om du söker på internet på ex, myip. Tror jag iaf.

  • Medlem
  • 2005-10-18 21:58

Jag följer tråden med spänning eftersom jag har en nylånad Graphite i kartong liggande en meter framför mig. Den ska (tillfälligtvis?) ersätta min kraschade Linksys.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-18 22:02

Jag har själv en gammal Graphite och den har fungerat perfekt under lång tid, med mina två Macar och min sons PC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 23:37

Martin,

- Stäng av "Distribuera IP-adresser" i din AirPort basstation...

- Stäng av DHCP/NAT i din AirPort basstation...

- Slå på bryggning av mellan Ethernet & trådlöst i din AirPort basstation. Vad du vill åstakomma är att din AirPort basstation agerar "brygga" mellan trådlöst & trådbundet...

- Sätt en fast IP-adress på Ethernetporten i din AirPort basstation. (Se exempel nedan..)

Vidare föreslår jag att du även sätter fasta adresser på dina andra datorer. DHCP är praktiskt då man har ett stort antal datorer, men i ett hemmanät skulle jag undvika det.

Mycket strul kan kan härledas till just DHCP.

IP-adressplan:

Router WAN-adress: DHCP (...eller vad nu Telia rekommenderar dig...)

Router LAN-adress: 10.10.0.1
Router nätmask: 255.255.255.0

AirPort basststion LAN-adress: 10.10.0.2
AirPort basststion nätmask: 255.255.255.0

Trådbundna klienter:

10.10.0.10
10.10.0.11
10.10.0.12
...o.s.v...

...samtliga med nätmask: 255.255.255.0

Trådlösa klienter:

10.10.0.20
10.10.0.21
10.10.0.22
...o.s.v...

...samtliga med nätmask: 255.255.255.0

Klienterna skall ju oxo ha en adress till en DNS å där rekommenderar jag att du anger din router's LAN-adress:

10.10.0.1 (...i mitt exempel ovan...)

...då den (routern) bör fungera som DNS-relä) och automagiskt skickar dina DNS-förfrågningar vidare till internet.

Dessutom, anger du i dina klienter även den DNS-adress du fått från Telia.

Detta då DNS-reläandet ovan inte alltid fungerar...

Lycka till,

-Torkel

ojoj, fortsättning följer i morgon eftermiddag. God natt allesammans!

nej, jag har faktist provat detta, men det funkar inte för mig. Kan jag inte bara koppla ut allting, nollställa airport och koppla in allt igen, varför funkade airport express direkt när jag kopplade in det och inte detta? Jag hatar allt som har med nätmaskar och ipnummer att göra, det suger, jag ttycker inte detta är common knollege.

det fixade sig när jag bytte sladd (?) jaja, har dhcp, det gillar jag. enkelt och bra. tack o hej

1
Bevaka tråden