Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket konstigt ljud i min PowerBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-18 17:39

Har en 12" 1.33 PB med SuperDrive

De senaste dagarna har den börjat llåt mycket konstigt:
Det låter som att det kommer från området runt d-e-w-s-tangenterna. Låter som att det är hårddisken som har börjat gå "snett" vet inte alls om det är den som sitter där men man hör hur ljudet kommer lite då och då, först snabbt men sedan tonar det ut. Svårt att beskriva ljud, men när man vickar på datorn framåt (lyfter framändan) kommer ljudet igen. Låter nästan som en katt som jamar.

Har också märkt att sen ljudet uppkom har datorn ibland fryst sig, ingenting händer och efter kanske en minut går den som vanligt igen. Någon som har någon koll på vad det kan vara?

Har även märkt att det med gämna mellanrum låter "klonk" från samma ställe.

Den är nu runt ett år gammal så garanti har jag kvar (förutsätter jag).

Någon här som varit med om liknande? Eller vet vad det är?
Vad är det föresten som sitter där jag beskrev?

//Filip

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 17:59

Jag var med om att min HD började låta när jag vinklade datorn. Då lät den som om fläkten snurrade helt fel, gick emot ngt kanske. Inte som en katt, utan mer lågfrekvent. Men det lät illa. Sedan började datorn "badbolla" mycket, den blev otroligt seg då och då och det visade sig att den hade väldiga problem med att läsa från HDn, därför den badbollade så mycket.

Tog jag upp Skivverktyg så lös det rött på HDn. Den sa att den inte kunde retreiva S.M.A.R.T status (vad det nu är). Det gick inte att formattera om den heller, den var paj hårdvarumässigt. Dock slutade den badbolla då och då, jag passade på att kopiera allt med CarbonCopyCloner.

Nu har jag köpt och installerat en ny HD, eftersom den gamla var helt kaputt. Även om den funkade "bra" sista månaden var det inget att lita på, den lös rött hela tiden.

Apple har bara 1 års garanti (snåla är de! Nästan alla hårddiskar har 3 år), så du borde kasta dig iväg till ett serviceställe och få detta reparerat. Se till att göra det klart innan att det går på garantin, för Apple kan jävlas ordentligt om de blir klara efter perioden gått ut.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-18 19:29

Har nu kollat upp min garanti och sett att dne gick ut får ca en månad sen.
Har också kollat i Skivverktyg och där står S.M.A.R.T på kontrollerad -precis som den skall göra.

Dock håller jag på att kopiera allt på den till min externa FireWireHD.

Vad rekomenderar du att jag gör?
Kör tills det säger stop blir "rött" som på din dator eller byter nu, vet ju inte om det är HDn det är fel på även om det verkar vara det, då den sitter precis där det låter. Det känns som att den "skaver"...

Om det är runt D-E-W-S tangenterna så är det ju inte hårddisken i alla fall. Den sitter inte där nämligen, se http://www.pbfixit.com/Guide/53.10.8.html eller http://www.pbfixit.com/Guide/53.13.9.html för bevis. Det är ju snarare fläkten eller värme spridaren som fått spel, eller så kanske ett mynt, gem vad som har helst trillat in när du haft datorn i väskan?

SMART står för Self Monitoring And Reporting Technology, som då är ett sätt för hårddisken att rapportera sin status till operativsystemet. Dock kan man få mycket mer information via detta protokoll än vad MacosX levererar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 20:25

Ja, om SMART-statusen rapporterar OK så tycker jag att du ska köra tills den koolar. Se till att alltid ha en färsk backup på FW-disken. Dock, om den är mycket badbollar är det ju svårt att få så mycket jobb gjort. Men eftersom det verkar vara fläkten som har ljudproblem så kanske det inte är HDn trots allt? Du kanske fått in ngt skitprogram som gör att den segar ner, då kan du ju pröva att formattera om den och installera allt på nytt..

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-18 20:35

jo det är sant att det också kan vara fläkten men det låter inte alls som det, när datorn hängde sig (under en kortare period -ca 30sec,) spelade jag Civilisations III, mycket grafik... Kanske det var flökten som inte pallade helt enkelt.

Finns det något bra program som kör backup enligt ett schema? provade ju nu Carbon Copy Cloner men fick inte det att funka med dens schemainställningar...

Föresten: Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-19 11:29

Har låtit det gå ett tag nu och blir mer och mer säker att det är min hårddisk som på något sätt skär sig.

Skall nog prova att formatera den, vad skall jag tänka på?
Vad måste jag göra innan jag sätter igång den processen?
Har kopierat över allt med Carbon Copy Cloner till en extern HD, vad händer när jag har formaterat den gamla? Skall jag starta upp från den externa (hur gör jag då) och bara kopiera allt tillbaka eller hur funkar det?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 11:32

Du kan starta upp från en tiger installations-skiva och därifrån öppna skivverktyg, formattera om HDn, och sen återskapa den från img-filen du skapade i CCC.

I CCC ska du alltså göra en "disk image on target" och "prepare for apple software restore (ASR)".

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-19 11:43

ahh oki tack så mycket.

badbollarna har nu kommit mer och mer, vad jag än gör tar det längre och längre tid att slutföra... -usch

torbjorn: installerade du den nya HDn själv? är det en enkel sak att göra eller skall man lämna det åt folk som "kan"?

Senast redigerat 2005-10-19 12:00
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-20 19:45

kan bara säga att nu verkar allt vara löst. Min interna HD låter inget längre, inga problem med badbollar osv allt efter att ha kört en backup och sedan formaterat HDn och återställt den igen...

Tack alla för hjälpen
//Filip

PS: kan ju säga att jag från och med nu kör backup ofta på ALLT jag har DS.

1
Bevaka tråden