Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac 8500 vill inte starta.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-18 13:46

Hej !

Har fått en gammal Powermac 8500/120 med ett Sonnet Creschendo G4 450mhz kort i.

När jag startar den så får jag upp en ruta där det står "The system software on the startup disk only functions on the original media, not if copied to another drive", vad betyder detta egentligen ? Gissar att burken blivit tömd tidigare och behöver ominstalleras.

Laddade ner Ubuntu PPC Livecd´n men kan ej få den att boota från denna, håller ner "c" vid uppstart men inget händer. Kommer ej in i open firmware via option-cmd-o-f heller..

Så..hur skall jag göra för att få igång burken ?:D

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-18 14:05

Det här är en Old World-modell d v s den har inte Open Firmware.

Antagligen har man försökt att kopiera in ett system istället för att installera det på rätt sätt.

Du behöver en riktig system-CD med exempelvis Mac OS 9.1. Sen kan du försöka att installera Mac OS X 10.2. Eventuellt måste du använda Xpostfacto eller Sonnets motsvarande programvara som gör det möjligt.

Linux kanske kräver ett bättre grafikkort än det som finns inbyggt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-18 14:28

Japp.. efter att ha läst lite här och där på nätet verkar det som man i måsta ha ett fungerande system för att kunna göra modifikationer för att kunna installera nått annat...

Verkar dock tvärkört att hitta OS 9.0/ 9.1 skivor.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-18 19:01

Så tvärkört var det visst inte.. burken håller på att installeras nu.

dax att börja läsa på lite om xpostfacto då

1
Bevaka tråden