Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kanske Mac ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Ny här !!
Jag är en dataintresserad 54 årig man från Åland
dvs Finland

Vill någon eventuellt ha lite mera info , så finns :
http://jomala.blogspot.com/

Jag har ingen Mac ännu , men kanske kommer att skaffa
en Mac Mini så småningom , den är ju vettig i pris för mig---
Kör nu Pc , men är faktiskt nyfiken på att pröva på Mac Mini
Vill ha en stabil dator som jag kan fixa hemsidor och blog
med , häftiga spel blir det inte frågan om--
X I så fall , vilken modell av minin ska jag köpa ??
Är imponerad över att de har fått något så komprimerat
att hålla ihop !! hur är det möjligt---
X Med kylning och sådant ??

X Kanske någon skulle vilja förklara för mig lite
kort fördelar och nackdelar jämfört med Pc

X Har sett att Mac kommer att byta processorer , är detta
något man ska oroa sig för ?? sad.gif

Har testat lite med linux också men det är för krångligt----
, är för lat för sådant---

X Är Macens ”system recovery” bra??
, jag menar om något händer så man vill ställa tillbaka datorn till
fabriksinställningarna igen
Till exempel Win Xp och systemåterställning litar jag inte på----
Med Pc och Win Xp är man som en "never ending beta tester"
http://susning.nu/Datorvirus

Enligt F-Secure finns det 90 000 virus idag (2004), av vilka 10 för Mac OS,
ett fåtal för Linux och inga för Mac OS X - samtliga övriga för Windows.

Borde nog i alla fall ha antivirusprogram för andras skull
X Har någon någon länk till något gratisprogram----
X Brandvägg ??
X Spyware ??

Mvh från "Ålänning"
:rolleyes:

Välkommen hit. I princip alla dina frågor finns besvarade i andra trådar, så ett tips är att söka runt lite!

*Behöver du trådlöst nätverk eller kunna bränna DVD?
Om inte köp den billigaste modellen av Mac mini.

*Har inte hört talas om kylningsproblem med Mac mini.
Tänk på att bärbara datorer också är väldigt små.

*Fördelar med Mac: Stabilare, trevligare miljö, mindre problem, säkrare, du får mer gjort, Macanvändarna är hjälpsamma, snygg och praktisk hårdvara mm
Fördelar PC: större utbud (datormodeller, program, tillbehör), slippa problemen med att tillhöra en minoritet

*Om någon av dagens modeller erbjuder dig det du vill ha till ett rimmligt pris, då finns det ingen anledning att vänta på bättre tider. Intelprocessorerna dyker upp i de första modellerna först nästa sommar. Övergången väntas gå smidigt och program/tillbehör kommer att fungera med både Intel- och PowerPC-Macar under de närmaste åren.

*Du kan klona ett fungerande system och sedan återställa med Apple Skivverktyg (finns även andra program du kan ladda ner). Vad jag vet fungerar det bra.
Ett annat sätt att återgå till fabriksinställningarna är att skapa ett nytt användarkonto och sedan kopiera dina filer till detta.
Ta backup på din hemkatalog regelbundet.

* ClamXav

*Använd den inbyggda brandväggen i Mac OS X i första hand.

*Spyware är inget problem idag på Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 10:32

Vad gäller kylning så är PPC G4 en relativt sval CPU så det är antagligen inte ett problem alls. G4 prosessorn är i första hand byggd för såkallade embedded aplikationer. Så den är rätt effektiv per watt. När äldsta modellen av G4 kom så gick den på 5 Watt. Alltså 500 MHz och 5 Watt, Intel på den tiden tog 25 Watt ur sina produkter för bärbara. En 1.2 eller 1.4 GHz utveklar mera värme idag men jag vet inga exakta data men kylning är knappast ett problem på Mini. Och att överklocka Macar är inte så användar vänligt. Så köp den hastighet du ska ha.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 10:49
Ursprungligen av Ålänning:

Hej
Ny här !!
Jag är en dataintresserad 54 årig man från Åland
dvs Finland

Vill någon eventuellt ha lite mera info , så finns :
http://jomala.blogspot.com/

Jag har ingen Mac ännu , men kanske kommer att skaffa
en Mac Mini så småningom , den är ju vettig i pris för mig---
Kör nu Pc , men är faktiskt nyfiken på att pröva på Mac Mini
Vill ha en stabil dator som jag kan fixa hemsidor och blog
med , häftiga spel blir det inte frågan om--
X I så fall , vilken modell av minin ska jag köpa ??
Är imponerad över att de har fått något så komprimerat
att hålla ihop !! hur är det möjligt---
X Med kylning och sådant ??

X Kanske någon skulle vilja förklara för mig lite
kort fördelar och nackdelar jämfört med Pc

X Har sett att Mac kommer att byta processorer , är detta
något man ska oroa sig för ?? sad.gif

Har testat lite med linux också men det är för krångligt----
, är för lat för sådant---

X Är Macens ”system recovery” bra??
, jag menar om något händer så man vill ställa tillbaka datorn till
fabriksinställningarna igen
Till exempel Win Xp och systemåterställning litar jag inte på----
Med Pc och Win Xp är man som en "never ending beta tester"
http://susning.nu/Datorvirus

Enligt F-Secure finns det 90 000 virus idag (2004), av vilka 10 för Mac OS,
ett fåtal för Linux och inga för Mac OS X - samtliga övriga för Windows.

Borde nog i alla fall ha antivirusprogram för andras skull
X Har någon någon länk till något gratisprogram----
X Brandvägg ??
X Spyware ??

Mvh från "Ålänning"
:rolleyes:

Vilken modell du ska köpa beror ju lite grann på vad du ska använda den till och om du har behov att bränna cd-skivor. 1,25 ghz-modellen borde räcka utmärkt för dina krav om du vill surfa, skriva mail och blogga. Däremot är det kännbar om än liten fartökning i den snabbare minin.

Kylningen fungerar väldigt bra i minin. Den är konstant kall på ovansidan. Däremot kan fläkten dra igång om du har väldigt krävande program igång; men det bör du klara dig ifrån om du inte kör tunga program såsom Photoshop och liknande. Vid vanligt surfande så är den väldigt tyst.

För och nackdelar med mac och pc har tjatats och kommer tjatas till dödagar; men kort och gott så är fördelarna för macen att hårdvaran är bra integrerad och att operativsystemet är värt sin vikt i guld(eller mer hehe). Den största anledningen till att man väljer mac är oftast att man ledsnat lite grann på Windows och vill se sig om; vilket du verkar ha gjort genom att testa Linux. Fördelarna för pc är att i princip alla spel är optimerade för pc. Smaken är som baken dock och ställer du frågan på ett PC-forum så får du nog lite andra svar. Ett tips är att prova en mac mini i butik...du kommer garanterat att fastna så se till att du har plånboken med dig

Processorbytet kommer inte påverka dig så mycket; din dator kommer ju att tuffa på som vanligt.

Du kan ominstallera operativsystemet så att det blir "fabriksinställningar" dock finns det lite fler steg man kan ta innan man gör det som oftast löser problemet. Det är dock lite för avancerat för att förklara i korthet här.

Vill du vara snäll mot dina PC-användande kompisar så kan det vara värt att investera i ett antivirusprogram. Eller se till så att du inte manuellt vidarebefodrar "skumma" mail med konstiga bilagor till kompisar.

Det finns en inbyggd firewall i systemet som duger hyffsat.

Ursprungligen av rixard:

Ett tips är att prova en mac mini i butik...du kommer garanterat att fastna så se till att du har plånboken med dig

Har bara sett en butik i Mariehamn som säljer Macar och de hade väll bara en iMac G5 1.6 256 RAM framme. Har jag fel? Annars om du ska till Sverige nån gång så gå till Macoteket på Birger-Jarlsgatan, de har en mini med maxat RAM som står som demo.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 13:15

Ja, så ett tips är en tripp till Sthlm... eller leta upp en polare som kör mac os x och lek lite med det.

Hej

Tack för trevligt mottagande och alla svar !!
Ringde förra veckan till Mhamn och butiken som säljer Mac och frågade
tydligen hade dom inget demo ex igång , där skulle jag i alla fall få titta på en Mac
av något slag som en ur personalen tydligen använde om jag skulle komma in
samma dag , men han skulle sedan vara ledig en tid , så eftersom jag inte
kom den dag jag ringde till honom så får jag nu vänta , hm , hm . inte verkar
dom vara så intresserade av att sälja inte----
Jag är lite besviken , faktiskt---

Hemma kör jag med en Pc med Celeron , 1.71 , Win Xp home , hur är 1.25 Mac jämfört
med den i snabbhet ??
På jobbet har jag tillgång till en P4 1.50 , och Win 2000 Pro----

Mvh från Ålänning

Senast redigerat 2005-10-18 03:21
  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 03:48

Mac mini är inte särskilt snabb och du kan inte ha många program igång samtidigt innan det segar ihop. Dessutom har minin problem med sin bildskärmsutgång, många (däribland mig) upplever att skärmen blir mörkare/får diverse störningar när den är inkopplad till mac mini. Men om du köper den snabbare versionen och har en skärm som trivs tillsammans med minin så har du en duglig dator för ordbehandling och lättare bildbehandling. Själv tycker jag det är trevligare att komponera hemsidor på PC, minin känns lite för långsam för annat än att redigera i en texteditor.

Ursprungligen av Macvarg:

Mac mini är inte särskilt snabb och du kan inte ha många program igång samtidigt innan det segar ihop.

Vet inte hur mycket minne Macvarg har i sin mini. Generellt gäller att ju mer minne man har desto mindre risk för att detta problem ska uppstå.
För dina behov borde dock de medföljande 512MB räcka till, men har du möjlighet köp gärna så du har 1GB.

Ursprungligen av Macvarg:

Men om du köper den snabbare versionen och har en skärm som trivs tillsammans med minin så har du en duglig dator för ordbehandling och lättare bildbehandling.

Allt beror på vad man är van vid. Jämfört med min gamla dator som jag använder till ganska mycket, skulle en Mac mini flyga fram.
Hårddisken är dock inte direkt snabb (4700rpm), men nya modeller med snabbare hårddisk väntas komma inom de närmaste veckorna (5400rpm).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-18 09:14

Jag håller inte riktigt med Macvarg; jag hadde 512 MB RAM i min 1,42 ghz och den dög då gott och väl till mer än att redigera textdokument. Jag redigerade dv-film på den. Ok det tog sin tid att rendera effekterna i iMovie men segt som sirap var det inte. Jag hade oftast 10 tabbar i Safari igång, iTunes oftast, ibland så provade jag att spela tre quicktime-filmer samtidigt...körde exposè medans dom spelade...inga problem där. Inget hackande alls. Däremot när jag körde igång 4 Quicktime-filmer så började den hacka när jag körde exposè. Så nej, den är då ingen proffsmaskin men den duger till mer än att använda som en läcker skrivmaskin. Dock så är ju ett tips att du verkligen provar en mini innan du köper. Jag tror dock inte du kommer bli besviken.

Jag har inte använt PC på väldigt länge så jag kan tyvärr inte jämföra hur en Celeron 1,71 ghz är jämte en mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 09:40

Jag har 512 i min med och visst klarar den av internetsurfning och quicktime, men det gör också nästan vilken dator som helst utan problem. Provade att redigera DV-film och det kändes inte särskilt roligt eller responsivt när man väl lagt in några klipp i iMovie. Då är t.ex. Vegas på PC betydligt snabbare.

Allt beror ju på vad man vill göra, om man ska göra några tyngre saker än att surfa och pilla lite smått i Photoshop är nog inte mini riktigt rätt dator. Men för att t.ex. redigera en blogg duger den alldeles utmärkt. Dock får man nog vara beredd på att använda Firefox, då Blogger inte riktigt trivs med Safari.

1
Bevaka tråden