Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs å, ä, ö i metatagen för nyckelord??!!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag jobbar i Golive 6.

När man lägger till nyckelord i en metatag skrivs alla å, ä, ö om till andra tecken (umlats?) - t.ex "ouml;" för ett ö. Detta ser man ju i käll-läget.

Frågan är då, hur tolkas dessa av en sökrobot? Läser det "möbler" eller "mouml;bler".

Om jag skriver in texten i käll-läget verkar å, ä, ö finnas kvar. Tills man tittar på html-filen med en webbläsare. Då är dessa tecken utbyta mot andra!?

Den viktiga frågan är dock: behöver man byta ut "umlatsarna" för att orden skall bli rätt registrerade hos en söktjänst? Hur får man kvar åäö även i källkoden?

/brake6

PS. Tog bort "&" för att bokstäverna skall bli "rätt".. DS

Om du skriver in åäö på en mac och ftp:ar upp filen till en webbserver så blir det fel tecken, eftersom webbservern (win/unix) inte har samma teckentabeller som mac har. Därför är det alltid säkrast att låta koden vara endast tillåtna tecken. Jag har för mig det går utmärkt att använda html-kodade svenska tecken i meta-taggar.

Det går att komma runt problemet med tecknen i textdokument som skickas via FTP om ditt FTP-program stödjer att konvertera svenska tecken. Men om du använder t.ex. Dreamweaver så finns inga sådana finesser.

Jag skrev in metataggarna i kodläget (med vanliga åäö). Ftp:ade sedan upp filerna med Fetch. Och åäö är bevarade. Gott.

Vet nån om man kan ställa in Transmit så filerna skickas orörda? Har kollat hjälpfilerna utan resultat.

/Brake6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 13:32

Tror sökmotorerna, som alla andra, snabbt konverterar om ett "å" i en sökning till tex å, så tvinga inte upp åäö utan kör med html-ekvivalenten.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 16:36

Beror HELT på sökmotorerna.

Vissa klarar av Å, Ä, Ö i klartext medans andra kräver htmlkods baserade tecken... Metataggande måste göras ifrån vilken sökmotor man prioriterar! :rolleyes:

Search Engine Watch är en bra plats för att hitta info om hur olika sökmaskiner funkar (iallafall var den det förr i tiden när jag höll på att bygga webplatser).

[ 12 November 2002, 12:00: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Jag antar att sökmotorn konverterar html-tecknen till rätt bokstav. För mig låter det mest logiskt.

Men, jag kontaktade den konsult som min kund anlitat för att registrera sig hos så många tjänster som möjligt. Och han påstår att sökmotorn läser textsträngar -- alltså skall det vara riktiga åäö i metatagen. Men, jag tror han har fel.

Dock gjorde jag ett helt ovetenskapligt experiment och kollade källkoden för InternetWorlds sida. Där är alla åäö utskrivna som "svenska" tecken.

Troligtvis har det ingen betydelse. Frågeställningen gäller ju inte bara åäö - utan massvis med andra udda tecken.

/brake6

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 09:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Brake6:
Men, jag kontaktade den konsult som min kund anlitat för att registrera sig hos så många tjänster som möjligt. Och han påstår att sökmotorn läser textsträngar -- alltså skall det vara riktiga åäö i metatagen. Men, jag tror han har fel.

/brake6

Allt beror på VILKEN sökmotor som den skall få hög ranking på! Skall man vara petig så olika websidor beronde på vilken sökmotor man vill toppa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 10:05

Blev nyfiken, vad använder ni för sökmotorer egentligen?
Jag använder bara Google nuförtiden.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
[QUOTE]Allt beror på VILKEN sökmotor som den skall få hög ranking på! Skall man vara petig så olika websidor beronde på vilken sökmotor man vill toppa![/quote]Tja, behöver man bry sig om nån annan sökmotor än Google, ärligt talat? Som ju inte ens bryr sig om metataggar och sånt när det gäller ranking, utan snarare vilka sidor som länkar till ens sida.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 11:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Tja, behöver man bry sig om nån annan sökmotor än Google, ärligt talat? Som ju inte ens bryr sig om metataggar och sånt när det gäller ranking, utan snarare vilka sidor som länkar till ens sida.

Vi "Geeks" anväder google, men det är många som kör allt annat med.

Länkning är extremt viktigt, många glömmer bort det, men det är inte den enda parametern för att få topplaceringar.

Saker att tänka på är ju ALT kodning, Inga Frames, text tidigt i i bodyn & vettiga metakodning... Både keywords och Description....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 12:09

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[QUOTE]Tja, behöver man bry sig om nån annan sökmotor än Google, ärligt talat? Som ju inte ens bryr sig om metataggar och sånt när det gäller ranking, utan snarare vilka sidor som länkar till ens sida.[/quote]Alla har ju Windows och Internet Explorer.
Varför bry sig om något annat?

Man får tänka på andra trots allt, annars är vi ju inte bättre själv när vi sitter och dömer ut folk som kör Windows och såna där grejor.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Tja, behöver man bry sig om nån annan sökmotor än Google, ärligt talat? Som ju inte ens bryr sig om metataggar och sånt när det gäller ranking, utan snarare vilka sidor som länkar till ens sida.

Vi "Geeks" anväder google, men det är många som kör allt annat med.

Länkning är extremt viktigt, många glömmer bort det, men det är inte den enda parametern för att få topplaceringar.

Saker att tänka på är ju ALT kodning, Inga Frames, text tidigt i i bodyn & vettiga metakodning... Både keywords och Description....

Nja, ibland räcker inte google till riktigt, då får man ju använda http://www.altavista.com/text förstås.

Googles Nyhets Sök tycker jag funkar bra. Medans Mac Sök inte alls funkar lika bra. Använder man den så hittar man aldrig det man letar efter Ok, då, ibland kanske.

Roligast är iallafall Google Zeitgeist.

Tips.

Många verkar inte förstå hur viktigt det är att tänka igenom vilka nyckelord man ska använda utan använder bara generella ord för den bransch man är i. Försök att gå igenom hur de som ska hitta sidan kan tänkas söka, inklusive vilken sökmotor de förmodligen använder.

Gå in och sök på de olika sökmotorerna som är aktuella och testa vad som händer när ett visst ord läggs till.

Vilka konkurrenter dyker upp? Varför då? Vilka metataggar, etc använder de sidorna?

Lägg upp några kopior på sidan där du ser till att metataggarna innehåller eventuella stavfel som besökaren kan tänkas skriva.

Använd viktiga ord i sidans titel och rubriker. Missas ofta om man använder bilder.

Om man använder bilder så döp dem så att olika bildsökningar hittar dem.

Spamma inte. Exempelvis sätta upp en server med många olika domännamn enligt (nyckelord1.webserver.se, nyckelord2.webserver.se, etc) med länkar till din sida för att hamna högt hos Google.

Var generös med länkar till andra områden som diskuterar det ämne som man använder och beskriv de länkarna bra.

Se till att det länkas från andra webplatser och nyhetsgrupper som handlar om ämnet till din webplats.

Gå igenom loggfilerna regelbundet och titta efter varifrån besökarna kommer, om de kommer från en sökmotor så kan man ofta se vilka ord de sökte på och anpassa metataggar därefter.

Tänk framåt. Många sökmaskiner tar lång tid på sig att hitta en websida. Vad kommer besökaren att söka efter om två-tre månader?

[ 12 November 2002, 12:27: Meddelandet ändrat av: thevil ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 12:32

Min favorit är www.alltheweb.com - har alltid varit megasnabb - men jag är väl geekigare än ni geeks...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 12:45

Sen en viktig sak.

Inte för många keywords!!!

1
Bevaka tråden