Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa FTP klienten ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-17 15:18

Hej

jagar som en dåre efter de bästa Mac-programen

jag söker en FTP klient men har några önskemål på den. Undrar därför om ni känner till nån klient som uppfyller dem.

1. Quickconnect: Att man kan lägga in olika servrar man brukar koppla upp sig mot så de ligger som favoriter. Så man slipper fylla i Ip, lösen m.m. varje gång.

2. resume: om en fil avbryts att den då "resumar" där den sist slutade och inte börjar om på nytt

3. Minns kölista: om jag börjar ladda ner 10 filer från en server och sessionen avbryts vill jag gärna att nästa gång jag loggar in på serven minns den min kölista och typ frågar om jag vill fortsätta med den listan. Så man slipper markera samma 10 filer igen.

Mycket tacksam för svar

  • Medlem
  • 2005-10-17 15:53

Transmit! (www.panic.com)

Har inte kollat alla dina önskemål men jag "tror" dom uppfylls. Hursomhelst en mycket bra ftp-klient.

/PO

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 15:53

Transmit 3 är ett av de klart bästa programmen! Det klarar punkt 1 och 2.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-17 15:59

ok, Tackar för de svaren. Är det någon som vet något om punkt 3 på min önskelista var god skriv lite info

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-17 16:00

Cyberduck (cyberduck.ch) klarar punkt 1 och 2, osäker på trean. Kostar gratis dessutom.

ncftp.
Terminal applikation. Rockar sockorna av alla grafiska klienter jag testat än så länge.
klarar alla tre punkter.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-17 16:51
Ursprungligen av Mattias Hedman:

ncftp.
Terminal applikation. Rockar sockorna av alla grafiska klienter jag testat än så länge.
klarar alla tre punkter.

låter ju intressant att köra ftp på terminalen ... låter jobbigt ??!!!

Jag trivs bra med Fetch men jag är tveksam om det klarar punkt tre, troligen inte.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 16:38

Cyberduck kör jag med och den resumar nedladdade filer förutsatt att du har den kvar. Lite som i safari t ex.

lftp - http://lftp.yar.ru/

Kan allt. Och lite till. Helt fantastiskt bra, faktiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 18:57

Cyberduck, helt klart. Annars Transmit, men det kostar pengar. Fetch är väldigt gammalt och långsamt.

  • Medlem
  • 2005-10-17 19:14

Jag måste motvilligt erkänna att Fetch är otroligt snabbt. Jag har kört med Transmit på en dator länge men testade Fetch pål en annan dator eftersom jag tyckte att Cyberduck var seg. Och visst var Fetch snabbare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-17 20:14
Ursprungligen av Baron:

Jag måste motvilligt erkänna att Fetch är otroligt snabbt. Jag har kört med Transmit på en dator länge men testade Fetch pål en annan dator eftersom jag tyckte att Cyberduck var seg. Och visst var Fetch snabbare.

Jag fattar inte Fetch längre.
I tidigare versioner hade man två fönster: lokal och remote site. Numer verkar det bara gå att få ett. Eller också fattar jag inte hur man ska konfigurera...

Ursprungligen av Danne V:

Jag fattar inte Fetch längre.
I tidigare versioner hade man två fönster: lokal och remote site. Numer verkar det bara gå att få ett. Eller också fattar jag inte hur man ska konfigurera...

Är du säker på det? Jag har använt Fetch rätt länge i den förra versionen (som var en slags stenåldersversion innan femman kom) och då var det inte heller två fönster.

Jag gillar Fetch upplägg faktiskt, men det beror nog mycket på hur jag själv arbetar. Jag använder det tillsammans med BBEdit för att öppna textfiler direkt mot FTP-server.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-17 23:45
Ursprungligen av Adrian B:

Är du säker på det? Jag har använt Fetch rätt länge i den förra versionen (som var en slags stenåldersversion innan femman kom) och då var det inte heller två fönster.

Mjaeeeöö...nu blev jag osäker, men jag har för mig att....jaha....man börjar bli seg...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-18 01:01

Från det ena till det andra. vet någon hur man får terminalen att fixa svenska tecken?? testade ett

terminalbaserat FTP program nämligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 19:16

Transmit rockar verkligen. Ett riktigt "bra" OSX program.

Terminalen är säkert bra om man orkar med den…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-17 20:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Transmit rockar verkligen. Ett riktigt "bra" OSX program.

Njae... det är ett bra program, men saknar en del ganska självklara grejer, t.ex. att man vid en synkronisering kan specificera bättre vad som ska synkas och vilka filer/mappar som programmet inte ska röra.

Men jag använder mycket hellre det än Fetch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 19:32

TRANSMIT!

Panic äger! Dom säljer as sköna T-shirts osså, jag har köpt fyra

Ursprungligen av iigloo:

Panic äger! Dom säljer as sköna T-shirts osså, jag har köpt fyra

Äh, det är väl inget, jag har ju Fetch-hunden!

Sen Transmit byggde in att bokmärken synkas via .mac är den ensam på tronen. Oerhört praktiskt att alltid ha tillgång till alla FTP-servrar var man än lägger in dom. Man kan dessutom skapa kataloger för Jobb, Hemma osv.

hur är det med Captain är det nåt å hänga i julgran?

Ursprungligen av David Slättne:

hur är det med Captain är det nåt å hänga i julgran?

Jag för min del tycker nog att Captain klår alla andra klienter!! (Fast det kostar förstås lite.. Vill man inte betala så är Cyberduck nästan lika bra - synd bara att det varit en smula krash-benäget på min dator..)

1
Bevaka tråden