Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommandon för bläddra och maximera?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej! har inte mindre än två key commandfrågor. sitter med en powerbook 12".

1 hur "bläddrar" man mellan de olika alternativ som kommer upp när man stänger vissa program eller dyl utan att ha sparat (t.ex. don't save, save, och cancel)? vet att på pc så trycker man bara på piltangenterna eller tab har jag för mig.

2 och hur maximerar man ett fönster? hittar bara key command för att minimera..

tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2005-10-17 17:44

1. Du använder tab, men måste ha slagit på "Full Keyboard Access" som du hittar under "Keyboard & Mouse" i Preferences (har ingen aning vad det heter på svenska). Du kan också slå av och på "Full Keyboard Access" med ^F7.

2. Ingen vad jag vet...

tack för svar. japp nu är det aktiverat, men det går inte att bläddra ändå. de andra alternativen blir typ mer eller mindre markerade vid bläddring med tab men "huvudmarkeringen" står stadigt kvar på det förvalda alternativet.. ingen verkan med andra ord. fattar ingenting. det är ju en enkel funktion.

edit: OKOK nu fattar jag. när en knapp blir aningens ljusare och tunnare i kanterna är den i själva verket markerad och man måste använda space (?) för att acceptera. fint.

Senast redigerat 2005-10-17 18:35

Du aktiverar/trycker på den markerade kontrollen med mellanslagstangent

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du aktiverar/trycker på den markerade kontrollen med mellanslagstangent

yeapp tack.

en till undran: går det att ändra så att det markerade alternativet blir en aning tydligare? nu skiljer det sig bara åt en milimetertunn linje.. när man jobbar snabbt kan det ju lätt bli fel

Ursprungligen av monkeystrike:

yeapp tack.

en till undran: går det att ändra så att det markerade alternativet blir en aning tydligare? nu skiljer det sig bara åt en milimetertunn linje.. när man jobbar snabbt kan det ju lätt bli fel

Har du ställt in systemets utseende på Grafit istället för Blått? Kontrollerna är tydligare med det senare alternativet, tycker iaf jag.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du ställt in systemets utseende på Grafit istället för Blått? Kontrollerna är tydligare med det senare alternativet, tycker iaf jag.

japp det har du rätt i. mycket tydligare faktiskt. tackar!

Fan va kul! nu lärde jag mig en massa nytt bara på å ströläsa lite! Det här _ÄR_ ett maxat forum!

Ett alternativ till att bläddra i en dialogruta är att använda kortkommandon. Det fungerar inte överallt, men i välskrivna program gör det det.

I en dialogruta med de vanliga alternativen "Spara inte", "Avbryt" och "Spara" så fungerar det såhär:
Spara inte = kommando-D (som i Don't save)
Avbryt = escape
Spara = return

I dialogrutan "Är du säker på att du vill stänga av datorn?" som kommer upp när man trycker på Power-knappen på en mac (alternativt control-eject på tangentbordet) så behöver man inte ens trycka på kommando, det räcker med en tangent:

Starta om = r (som i Restart)
Vila = s (som i Sleep)
Avbryt = escape
Stäng av = return

1
Bevaka tråden