Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum för utvecklare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något bra forum för mac-utvecklare i Sverige? Ett ställe där utvecklare kan leta uppdragsgivare och vice versa?

Ett par "tunga" systemutvecklare med 18 resp. +20 års erfarenhet finns tillgängliga och är sugna på OS X-uppdrag. Lång erfarenhet av unix, C, C++, Objective-C, Smalltalk, Java, en mängd olika klassbibliotek.

[ 06-12-2001: Meddelandet ändrat av: Per Ejeklint ]

Testa 99mac.com´s utvecklarforum!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Testa 99mac.com´s utvecklarforum!

Genialt.

Alltså: 2 erfarna systemutvecklare söker mac-uppdrag, gärna portering till OS X.

Sådär, nu får vi se om det nappar.

Porta gärna Video4Linux

Hur är läget på arbetsmarknade för Mac-programmerare egentligen? Finns det jobb att få?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 16:34

kodknackare är framtidens industriarbetare

Industriarbetare!

Jag trodde inte det fanns så många (totalt sett) som sysslade med utveckling direkt för Mac. Om jag omformulerar mig, finns det någon marknad för Mac-utvecklare i Svedala, eller måste man dra utomlands (och hjälper det)?

Det beror nog på om man vill få uppdrag, eller anställning. Vi man bli anställd och hacka Mac så borde ju nåt av de Svenska Mac-företagen vara en bra försök. Propellerheads, t ex. Om man ser på deras programvara så verkar dom kunna DATA. Notehads har jag lite känningar på. Dom hackar iofs Lisp. Ja, vad finns det mer...? Vi har kanske inte så mycket spännande. Hur är det med alla administrativa/ekonomiska programvaror? Som vår bransch ser ut just nu så ser det ganska kärvt ut på arbetsmarknaden.

Vill man ha uppdrag/konsultjobb så får man nog det svårare ändå. Jag tror att man har större chans om man är häxmästare på en nisch som AppleScript, Webobjects eller vad det nu kan vara. Kanske vill nån bank ha hjälp med att fixa så att deras internetbank funkar på Mac-brusare. Vem vet. Jag tror att en viktig nyckel för att få Mac-specifika jobb är att ha tumme med Svenska Apple. Jag tror att de flesta telefonsamtal från en stor kund som vill ha tag på en bra macutvecklare går till Svenska Apple. Gör nåt bra Macprogram och skänk bort. Gör dig ett namn. Bjud Applefolk på middag.

Jag började hacka Mac ungefär 1988-89, och hade vi den tidpunkten bra kontakt med Apple Sverige. Numera vet jag inte vilka som finns kvar. Jag har med åren glidigt från Mac-unik utveckling till Java, till C++ på PC, och dom sista 5 åren mer eller mindre slutat koda, och istället fungerat som Managment-konsult/IT-Chef.

Kontraktsjobb utomlands. Mmm. Jag har ett par kompisar som var i Chicago och portade ett 60 MB fortrankällkod till Mac. Dom var tvungen att skriva om kodladdaren för att det skulle gå att köra på en SE med 2MB. I USA är det vanligt med kontraktsanställda, och skillnaden mellan konsulter och anställda är inte så stor som i Sverige. Det är nästan lika lätt att sparka anställda som konsulter, och därmed är också "bonusen" att vara konsult är mindre också.

För att vara säker att få hålla på med spännande Macutveckling skall man söka sig till ett företag som bara håller på med sådant. I övrigt kan jag bara passa på att vara för att vara för dogmatisk i sina förhandlingar med sina arbetsgivare och uppdragsgivare. Det uppskattas alltid om man är beredd att lära sig nya saker, och om man är bererdd att lösa uppgifter som är bra för gruppen, oavsett om det inte är med den senaste buzzword-compliant teknologien. Det är ett otyg med tekniker som vill prova det senaste dom har läst i Dr Dobbs på sina kunders problem, istället för att lösa problemet så snabbt som möjligt.

  • Medlem
  • London
  • 2002-02-08 12:03

Är det någon mer som har problem med Dev Tools Dec 2001? Jag har formaterat om hårddisken men när jag sedan har installerat Dev Tools så vägrar Proj Builder att starta. :eek:

Citat:

Skapades ursprungligen av: e7jonas:
Är det någon mer som har problem med Dev Tools Dec 2001? Jag har formaterat om hårddisken men när jag sedan har installerat Dev Tools så vägrar Proj Builder att starta. :eek:

Jag hade det oxo jag, vet inte var det berodde på, tror det skedde när jag körde in 10.1. Men jag raderade hela Developer mappen för hand och installerade om Dev Tools, då funar det.

1
Bevaka tråden