Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

{} i MacOS X

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare, jag har lite funderingar angående tangentbordslayouter. Jag kör US versionen av os 10.1 och anvender den svenska layouten men jag kan inte få fram { och }. varför har inte Apple samma tbordlayout som alla andra har? Jag tänkte byta tbord till ett vanligt usb tbord, är det några problem med det? finns det nån special layout som man kan ladda hem eller kan man skapa en egen? Försök skriva c, c++ eller java utan {}.

Dum fråga men ...
Har du svenskt eller amerikanskt tangentbord. Min f.d. returnerade pbg4-550 hade us-tangentbord. Har för mig att {} låg där ö & ä ligger.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-04 17:44

Du verkar uppenbarligen ha fått fram tecknen här. Gör på samma sätt bara. Apple har samlat alla paranteser på samma ställe, själv tycker jag det är bättre än på wintel-burkarna. Alltså på åttan och nian. För att få fram { trycker man alt.-shift-8 och för } alt-shift-9.

Hmm.... måste prova det där med alt-shift..
Jag vet inte om jag tycker att det verkar smidigt dock. Ibland undrar jag varför inte alla kan komma överens om ett standardiserat sätt att göra allt men då skulle det väll vara för tråkigt att använda datorer. Iofs fattar jag inte varför {[]} är så pass undangömda som dom är på ett svenska tangentbord.

En sak jag funderat på är att om apple nu har behagat att ändra på hur tecken layouten "ska" vara, varför har dom inte brytt sig om att informera mig som användare om det genom att skriva det på tangenterna. Det är juh faktiskt mycket svårare att komma ihåg vart alla tecken är om man inte står på tangenterna.

nä, nu har jag nog gnällt färdigt för stunden. Dettta är i princip det enda problemet jag haft med min mac så det får man väll inte kalla så farligt.

Det lättaste sättet att veta hur man skriver ett visst tecken är att öppna programmet "Key Caps". Det ligger i Application/Utilities. Vet inte riktigt vad det heter på svenska men ikonen ser ut som äpple-tangenten på de nya tangentborden. När du öppnar programmet ser du hela tangentbordet och vilket tecken som kommer skrivas ut när du trycker en viss tangent. Om du håller ner shift ser du att alla bokstäver blir stora och siffertangenterna blir !"#€%& osv. Om du dessutom håller ner alt ser du vad det blir för tecken då. Väldigt smidigt program faktiskt om än lite fult.

1
Bevaka tråden