Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 med strömproblem

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-16 18:45

Nu kommer ett väldigt långt inlägg, hoppas verkligen någon orkar ta sig tid att läsa igenom det ändå. Det var längesen jag kände mig såhär maktlös inför en strulande dator.

Jag har problem med min G5:a (dual 2 ghz, rev. A), som verkar vara relaterade till strömförsörjningen.

Efter att jag kopplat in alla saker på elnätet i min nya lägenhet i somras fungerade G5:an fint. Hade den inkopplad på en grendosa med en massa andra saker i ett av två uttag under skrivbordet i mitt rum.

För ett tag sedan på slog jag av huvudströmmen för att installera en taklampa som sitter inkopplad med en dimmer i rummet. När jag slog på strömmen igen var G5:an stendöd. Flyttade kontakten från grendosan direkt in i kontakten i väggen och då klickade det till i nätagget igen. Därefter funkade den fint, går ner i vila fint, startar om osv. Stängde en dag av datorn, för att flytta några olika kontakter och efter det startade den ej trots att den var inkopplad på exakt samma eluttag som innan hade fungerat.

Flyttade dåvidare kontakten till nästa eluttag i lägenheten och använde en grendosa för att förlänga. Efter lite väntan klickade det till i nätagget och datorn startade. Vågade inte koppla loss den på nån månad utan körde med grendosans sladd tvärs över rummet. Tröttnade på att snubbla på sladden och stängde därför av datorn och kopplade den till vägguttaget som funkat i första vevan. Stendöd ändå. Kopplade därför tillbaka den i grendosan där den fram till su funkat, fortfarande stendöd.

Flyttade datorn till en annan del av rummet och kopplade in den i samma dubbeluttag som TV:n är kopplad till via ett grenuttag. Ingen reaktion. Tog bort grendosan för TV-prylarna och TV:n och kopplade sen in G5:an. Nätagget klickade till och den gick fint att starta. Flyttade den till köket och kopplade in den i ett uttag där, startade fint.

Flyttade då tillbaka till uttaget vid TV:n igen, nu är den plötsligt stendöd där. Den verkar fungera i princip slumpmässigt, mycket underligt. Dock fungerar den aldrig i de uttag jag vill ha den kopplad till bakom skrivbordet längre.

Jag har testat att byta ut strömsladden, grendosor, koppla direkt i uttag, olika rum, resettat PMU, koppla i och ur andra grendosor och strömkrävande produkter i lägenheten, men får ingen ordning på det hela.

Tror ni att det är något fel på strömförsörjningen i lägenheten eller är det G5:an som spökar? Får datorn för svag strömsignal? Allt annat elrelaterat i lägenheten fungerar finfint vad jag kan se. Alla uttag jag testat med fungerar fint om jag kopplar in andra saker, exempelvis lampor, dammsugare, laddare, TV osv. Lägenheten är byggd på 1940-talet men nyrenoverad under förra året. Elskåpet ser dock rätt så gammalt ut.

Någon som har några idéer? Skulle uppskattas enormt, lite panikslagen och måste få igång datorn så jag kan få jobb med tight deadline gjort.

Kanske har med dimmern du installerade att göra.
Powermacen kan dra över 3 Ampere vilket är mer än de flesta elektriska prylar man har drar och helst ska den vara kopplad till jordat uttag.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-16 19:19
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske har med dimmern du installerade att göra.
Powermacen kan dra över 3 Ampere vilket är mer än de flesta elektriska prylar man har drar och helst ska den vara kopplad till jordat uttag.

Installerade inte dimmern själv. Den satt där och är kopplad till uttaget i taket, som jag installerade en lampa på.

Slog nu av huvudströmmen och kopplade loss lampan. Fortfarande samma problem. Alla uttag i lägenheten verkar vara jordade. Jag blir snart galen.

Kan det vara så att det inte finns tillräckligt med effekt på något sätt för att driva min G5:a?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-16 19:10

Skulle kunna tänka mig att nånting gör att du får dålig kvalité på strömmen. Dimmern är väl en ganska bra gissning tyvärr.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-16 19:20
Ursprungligen av poj:

Skulle kunna tänka mig att nånting gör att du får dålig kvalité på strömmen. Dimmern är väl en ganska bra gissning tyvärr.

OK! Finns det något sätt att kringgå detta? Måste jag ha hit en elektriker för att felsöka?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-16 19:26

Men dimmern är väl inte kopplad till något av de vanliga uttagen?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-16 23:17
Ursprungligen av filuren:

Men dimmern är väl inte kopplad till något av de vanliga uttagen?

Dimmern sitter på väggen, inte i anslutning till nåt uttag vad jag kan se. Kan den alltså inte vara inblandad i det hela då?

Ursprungligen av akesson:

Dimmern sitter på väggen, inte i anslutning till nåt uttag vad jag kan se. Kan den alltså inte vara inblandad i det hela då?

Jo all ström i en lägenhet går (oftast) genom samma elskåp. Om det är ett gammalt elskåp och gamla kablar kan mindre lustiga saker hända. Felaktiga proppsäkringar kan också ställa till det.
Från din beskrivning så framstod det dessutom som om problemen började efter installationen av dimmern.

Men det kan ju även bero på något annat.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-16 23:41
Ursprungligen av Simon Templar:

Från din beskrivning så framstod det dessutom som om problemen började efter installationen av dimmern.

Nästan. Dimmern fanns innan, men en ny takarmatur kopplades in. Eller?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-17 00:10
Ursprungligen av filuren:

Nästan. Dimmern fanns innan, men en ny takarmatur kopplades in. Eller?

Precis. Dimmern har suttit på väggen hela tiden. Kopplade bara in en lampa i taket. Har nu testat att koppla ur takarmaturen som styrs av dimmern, ingen skillnad, fortfarande stendött. Hur gör jag för att koppla ur dimmern?

  • Medlem
  • 2005-10-16 19:32

Du har inte möjlighet att testa datorn någon annanstans? Det vore bra att veta om problemet ligger i strömmen eller i datorn, så du exempelvis inte betalar en elektriker helt i onödan...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-16 23:15
Ursprungligen av SirN:

Du har inte möjlighet att testa datorn någon annanstans? Det vore bra att veta om problemet ligger i strömmen eller i datorn, så du exempelvis inte betalar en elektriker helt i onödan...

Just nu klickar inte nätaggregatet i något uttag här hemma. Åker kanske förbi MacForum och kollar om den startar i deras vägguttag i morgon, så kan jag lämna in den om den fortfarande är död.

Grymt irriterande att dett händer mitt i ett tidspressat projekt, men det hör väl till när Murphys lag regerar

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-16 23:24

Det skulle vara väldigt långsökt om dimmern till taklampan(?) pajjar strömmen i dina övriga uttag.

Med detta säger jag inte att elen krånglar i övrigt. Jag bor i ett gammalt hus där tidigare ägare gjort de mest märkliga kopplingar. En gång fick jag ta hem en installatör för ett problem jag inte själv kunde lösa. Han gick och kliade sig i huvudet i ett antal timmar innan han visste var han skulle börja gräva. *suckar*

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-16 23:40

OM nu dimmern är boven i dramat, borde det kunna kontrolleras genom att den stängs av helt och hållet. Sedan ansluter du datorn till ett av de krånglande uttagen.
Funkar det helt plötsligt? Då lutar det nog åt dimmern iallafall.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-17 14:24

Akesson, du ska INTE koppla ur dimmern själv.
Även om det är enkelt så kan jag inte rekommendera dig att pilla själv, detta eftersom man som lekman ej får pilla på fasta installationer. Är du det minsta osäker ska du låta bli.

1
Bevaka tråden