Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server processade websidor, Språk, Platform??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vill göra en websida som genereras när man accessar den. Det kommer att vara en hel del tjorviga beräkningar, så jag behöver ett vettigt språk/miljö att skriva koden i.

Jag har kikat lite på PHP och JSP, tror att Java borde vara lämpligt för mina beräkningar. PHP som var installerat med OSX klient distron, hade inte alla funktioner jag behövde, och jag har inte fått JSP att fungera, finns det installerat överhuvudtaget i apples distro?

Vad kan rekommenderas för språk, det vore trevligt om man kunde sitta och utveckla på sin mac och slippa köra mot någon extern NT/Linux host. Det skall sen köras på en sådan host.

Har programmerat en hel del tidigare, så språken i sig är inget problem tror jag.

tacksam för alla tips.

PHP-modulen som är förinstallerad i OS X är just inget att ha, så om jag vore du skulle jag installera en bättre. Marc Liyanage har en extremt lättinstallerad PHP-modul med massor av funktioner. Den hittar du här. På den sidan finns även MySQL och PostgreSQL för OS X.

PHP har sina begränsningar, men man kan göra mer än man tror. En liten nackdel är boolsk matematik, eftersom PHP inte gör någon större skillnad på "false", "0" och inget värde alls. Själv tycker jag inte att det är något jätteproblem eftersom det går bra att kringgå.

Ja, PHP har jag uppdaterat med den, fattar inte varför apple inte skickar med en full-feature version??

Har i helgen lyckats installera tomcat och fått den att prata med apache. Lutar åt att köra Java för att då skulle man kunna använda DevTools för att debugga (har jag fått för mig).

Att installera tomcat´en var ganska straightforward med hjälp av apple´s internetdeveloper sida. Lite märklig är dock kopplingen till apache. Även om man kör via apache så verkar det som om man måste starta upp den som en service för hand med bin/start_tomcat

kan man inte få detta att göras automatiskt från apache?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-24 23:28

Installera Webware och koda dina sidor i Python!

http://webware.sf.net

Väldigt flexibelt, gratis och begränsar en inte på något sätt då Python låter dig göra i princip allt.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-25 14:12

Eller varför inte Perl ?

Vet inte om Lasso har de matematiska funktioner du behöver, men du kan kolla själv på nedanstående URL:

Lasso 5 LDML Reference

Lägg märke till att Lasso from version 5 kan skrivas på två sätt, dels en script-liknande syntax och dels den gamla vanliga syntaxen. För exempel och syntax kan du ladda hem manualer, LDML-databasen och annat från denna adress (FTP):

Lasso Dokumentation

Om du inte har fått svar på din fråga riktigt av dessa inlägg, beskriv mera vad det är för typ av beräkningar du vill göra.

/Ola

Tack för alla tips kring byggandet av dynamiska web (och wml) platser. Har nu hittat en lösning som fungerar bra och har lyckats göra ungufär det jag vill.

Min lösning blev den enklaste jag kunde hitta, och det var PHP mot Apache. Även om PHP känn lite quick´n-dirty, så gör den jobbet snabbt och effektivt. Fanns många bra funktioner för att söka i datafiler efter mätvärden och sånt.

Fick JSP att fungera också, men den känndes mer beta och har högre inkörningströskel än PHP, det fanns tex inget färdig template i apples utvecklingsprogram för att göra javabeans (vad jag kunde hitta). Det hade annars varit trevligt att kunna debugga programmen utan att göra kontrollutskrifter via en websida. Det känns mkt primitivt, men kanske finns det nån PHP debugger nånstans.

Tack för hjälpen.

Hej, såg att du hade hittat din lösning och det verkar som ett bra val om det ska bli något snabbt och lätt.

Själv vill jag som alltid slå ett slag för Apples egna produkt WebObjects 5.1 som verkligen är något extra för den som vill bygga stora webbplatser där man inte vill tvingas bygga om mer än nödvändigt när man ska tänka om/utvidga eller anpassa. Jag har själv bara börjat med det nu men ser mycket fram emot att lägga ut en första lösning under sommaren/hösten.

Fördelen är total separation av affärslogik, webdesign och databaskopplingar så att det går att jobba vidare på dessa delar utan att något annat påverkas om man inte vill. För den som vill ha en timmas introduktion i WO rekommenderar jag att gå med i ADC Online (gratis) och titta på den QuickTime-film som finns från förra årets WWDC. Där går man igenom WO från grunden och visar ett par coola exempel. Nackdelen med WO är hög inlärningskurva men som Apples WO-chef säger "A steep learning curve only mean that you learn a lot in a short matter of time!"

För den som har studentkort kan man köpa en rabatterad version hos Studentlitteratur Software i Lund, ca 2000kr för alla verktyg och obegränsad deployment licens.

WebObjects-sida hos Apple

Är man student kan man bli studentmedlem i ADC för USD99/år. då kan man köpa WebObjects för USD99 från dem.

Dessutom får man systemuppdateringar (X o 9.x) hela året med posten.

Förut kunde man köpa OS X Server för 99 dolares oxå.

Mikael

Om man nu behöver göra "tjorviga" beräkningar, vad är det för fel på att göra det i ett vanligt kompilerande språk? Jag har gjort lite sånt för WebStar, och det gick alldeles utmärkt. Snabbt, lastar inte ner servern.

Java är förstås ett mellanting, men åtminstone under OSX är det ganska rejält långsamt. Snabbt nog för en CGI kanske, men det lär lasta ner lite.

Har inte märkt att serverbaserade Java tillämpningar skulle vara slöa på OS X?
Heck, WebObjects tillämpnigar byggs ju 99% med Java nu förtiden..

1
Bevaka tråden