Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP utveckling på macen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-21 14:09

Sugen på att börja utveckla lite PHP, är det någon som har något tips på några böcker eller sidor som utgår från macen som plattform i prgrammeringen.

Fick slutligen mitt php att fungera, följande adress var den jag använde som tutorial: php

Du behöver inte någon speciell bok som riktar in sig på macen, eftersom språket ser likadant ut på alla plattformar. Jag tittade på en bok på bibblan som heter "Beginning php4" som verkade bra, annars finns det tutorials så att det räcker och blir över på nätet - se php homepage

Lycka till!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-21 14:59

Jag tänkte mer på själva användningen, man vill ju ha en fungerande uppsättning program och helst inte betala för det, alla verkar utgå från att man utvecklar i Windows miljö.

För att skriva PHP så behöver du en text editor. Till exempel skriv text. Eller varför inte BBedit Lite som är gratis.

Jag har utvecklat PHP under två år på Macen och det fungerar lysande mot både Windows och Linux/UNIX system och nu även Mac OS X.

Skönt att se en till Sundsvall männsika här och speciellt en som vill hålla på med PHP.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-21 15:59

Man måste ju försöka utveckla sig lite, håller på med Flash nu och det är så fruktansvärt skoj! Nu yska jag försöka att inom en framtid lära mig PHP och koppla mina vackra databaser samman med den otroliga layout som Flash kan erbjuda, då kan jag begära lönehöjning!

Har du något förslag på bra startlektyr?

Har också hackat PHP ett tag nu och man klarar sig väldigt långt med BBEdit, speciellt sedan det började stöjda färgkodning av PHP i html-filer.

Beställ den skarpa versionen av BBedit om du inte redan har den. (Ingen seriös webutvecklare bör vara utan BBedit, det är min åsikt!) Den är värd varenda öre.

BBedit är definitivt det program jag skulle ha svårast att klara mig utan.
Det är verkligen oslagbart ...

Det finns mycket bra info på webben om hur man ska göra när man börjar med php. Många bra tutorials.

Ett bra boktips kan annars vara: Professional PHP programming av Jesus Castagnetto, Harish Rawat, Sascha Schumann, Chris Scollo och Deepak Veliath. En bok som jag har mycket bra användning av när jag knackar php. Den är utgiven av Wrox.

BBedit är bäst. Som dom själva säger "It doesn´t suck". Senaste versionen 6.5 har ju till och med syntax kodning för SQL.
Det går inte att leva utan BBedit. Så är det bara.

O´Reilly har en liten pocket guide för PHP den är extremt bra. En liten referens guide. Den kan jag inte heller leva utan.

Jag hade väldigt stor nytta av Professional PHP Programming (den som iBib tipsade om) när jag skulle börja med PHP förra våren. Den börjar dock bli lite gammal (publicerad i december 1999), när den skrevs var fortfarande PHP 4 under utveckling och det har hänt lite sedan dess. Ett tag såg det ut som att en ny version var på väg, men jag hittar inget om det nu på Wrox hemsida. Däremot finns Beginning PHP4 som är lite nyare och riktar sig mera mot nybörjare. Har inte kollat in den själv.

Jag har även PHP Pocket Reference, den lilla boken som Mattias snackar om antar jag, men jag har använt det så mycket. Dock skriven av Rasmus Lerdorf själv, bara en sån sak!

Ska du hacka PHP är chansen stor att du kommer i kontakt med MySQL. Då är boken MySQL från New Riders en mycket bra bok att ha i bokhyllan när datorn. Även den är dock från december 1999.

I våras köpte jag PHP Developer´s Cookbook, som verkade lovande och hade fått bra kritik på Amazon. Men den var inte så himla bra, jag hittade en hel del fel i den. Men jag kanske inte är den ende som gjorde det för den kommer ut i en andra upplaga mot slutet av detta år.

Jag köpte även PHP and MySQL Web Development, men ärligt talat har jag inte bläddrat så mycket i den så att jag kan uttala mig om den...

Sen så finns det ju en miljon sidor på nätet med information om PHP, det är bara att söka och du hittar mer än du har tid att läsa kan jag lova!

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Och du hittar som sagt vad väldigt mycket på nätet:

faqts.com
nexen.net
PHP Builder
Resource Index
PHP Code Exchange

är bara några sidor som kan nämnas.

Jag använder själv uteslutande BBEdit för PHP-kodning. Provar jag andra, fast mest på skoj, jEdit och Pepper är båda ok men når inte fram till kungen. För MySQL använder jag PHPMyAdmin som är webbaserat och som snabbt ger dig en överblick över din databas.

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Ett av mina favoritställen: DevShed

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

1
Bevaka tråden