Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Degraderad från att varit "PRO" ?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något måste ha hänt, mig veterligen så betalade jag för mail via mac.se i våras och borde fortfarande (?) vara "Pro-medlem". Nu saknas "Pro" under min avatar och jag kan varken läsa eller skriva i forumet för "Pro". Mailen funkar som den ska. Senast som det fungerade var när jag klistrade in 3 TT-texter om fågelinfluensan.

Ser fram emot en förklaring - har svårt att tro att jag brutit mot några regler som skulle ha föranlett mig att ha blivit portad i forumet.

Mvh,
Olle Jonsson - kanske en degraderad pro-medlem.
+++

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-15 18:44

Du har väl skrivit för många korkade inlägg, skulle jag tro.

  • Medlem
  • 2005-10-15 18:52

Jag kan inet tänka mig att det är nåt annat än ett fel i maskineriet. Men att kolla vade det är för fel ligger utanför min kompetens. Chilla lite så ska du se att det löser sig snart. (Jag tar det vidare.)

Olle, jag har återställt din Pro-status eftersom det ser helt ok ut vad gäller betalningen. Ingen av de andra administratörerna har gjort någon notering om att du skulle ha förverkat statusen som pro-medlem, så jag utgår från att något skumt har hänt. Särskilt som du tydligen inte är ensam.

Är det fler som drabbats så verkar vi fått ett allvarligt fel på halsen. Jag ska försöka hugga någon av dem som har lite bättre insyn i pro-/plusden, men just nu är ingen online. Om inte förr så är Martin tillbaka i Sverige i morgon och jag kommer att träffa honom då.

thevil, kan du möjligen pm:a mig någon form av intyg på att ditt abonnemang är giltigt så fixar jag ditt konto också. Jag har inte möjlighet att se det själv vad jag vet (men jag ska undersöka om jag kan få fram det).

Ni verkar ha rätt dålig koll på saker o ting!

Ursprungligen av sventa46:

Ni verkar ha rätt dålig koll på saker o ting!

Snälla..

Jag som trodded Glocalnet var lågt men...

Jag som trodded Glocalnet var lågt men att hugga och säga att någon har dålig koll bara för att hon/han vill hjälpa till är förbannat lågt. Skjut dig själv i foten på riktigt nästa gång.

Liten grej, är det möjligt att det kan gå ut ett mail när ens mac.se abonnemang går ut eller förändras?

Jag är hur som helst MYCKET nöjd med mitt mailabb hos er. Aldrig får jag några skitmail...

Ursprungligen av sventa46:

Ni verkar ha rätt dålig koll på saker o ting!

Det vet du väl hur det är med små programfel som kan uppstå - mac.se & 99mac är knappast mer drabbade än andra så det är helt onödigt gnäll med att stoppa sådana påhopp i halsen på de som lägger ned ett annars ofantligt jobb för oss... finns det problem så är det bättre att beskriva dom och få det tillrättalagt.

Ber att få tacka - ser att min status som pro nu har återvänt.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Hmm... Jag är inte heller PRO längre. Har iofs inte betalat men inte heller fått någon info om ev. betalning...

Verkar helt i sin ordning. Betalt tom 13 oktober, tydligen...

Jag konstaterar bara fakta , inget annat!

Ursprungligen av sventa46:

Jag konstaterar bara fakta , inget annat!

Är det fakta att dom har dålig koll?
Summerar denna tråd lite:

Kl 18:34 skriver Olle att han blivit degraderad från Pro, trots att betalningen är registrerad (vilket han uppvisar kvitto på)
Kl 18:52 kommenterar Baron att han tror att det bara varit något fel i maskineriet och att han skall vidarebefodra detta, Baron själv kan antagligen inget göra då han "endast" är seniormoderator.
Kl: 19:07 ohennig som är administratör ändrar tillbaka Olles status då han har en bekräftelse på betalningen och eftersom det inte finns något meddelande om att Olle skulle brytit mot reglerna.

Alltså, det hela löser sig på ca en halvtimme för Olle då en administratör går in och fixar Olles status. Ohenning kommenterar att han inte vet vad det beror och han undrar om några andra råkat ut för samma sak, och om dom då kan uppvisa kvitto för att dom betalat. Ohenning är dessutom inte insatt i plus/pro delen men lovar att försöka få tag i någon som hanterar den delen (ingen av dom var online då)

Detta beror antagligen på något tekniskt fel, att kalla det för att dom har dålig koll är att ta i väldigt mycket anser jag.

Senast redigerat 2005-10-16 12:34

Varför skulle inte sventa46 ha rätt till sin åsikt? Faktum är ju att mac.se alla gånger inte skötts riktigt 100. Vi hade tidigare i somras t ex när betalande medlemmar fick vänta veckor och månader på svar och nu blir folk som betalat av med sin status. Bra att det löser sig fort men ändå rätt illa att det ens händer. Då kan man ju inte ha riktig koll.

Hur kan detta vara en så provocerande åsikt? sventa46 var ju inte ens spydig till skillnad mot kommentarerna till hans påstående.

Ursprungligen av Rickard A:

Varför skulle inte sventa46 ha rätt till sin åsikt? Faktum är ju att mac.se alla gånger inte skötts riktigt 100. Vi hade tidigare i somras t ex när betalande medlemmar fick vänta veckor och månader på svar och nu blir folk som betalat av med sin status. Bra att det löser sig fort men ändå rätt illa att det ens händer. Då kan man ju inte ha riktig koll.

Hur kan detta vara en så provocerande åsikt? sventa46 var ju inte ens spydig till skillnad mot kommentarerna till hans påstående.

Nu vet jag inte om det var mitt inlägg som du tyckte var spydigt (och det kanske var det med) men jag kommenterade bara hans åsikt med min åsikt, och det måste man få göra väl?
Jag håller med att problemet med support tidigare i år var väldigt dålig, nu har det dessbättre löst sig verkar det som.

Varför ska sventa gnälla när han själv inte betalt nåt?

Ursprungligen av Kristofer:

Varför ska sventa gnälla när han själv inte betalt nåt?

Men han gnäller ju inte! Han uttrycker ju bara vad flera, betalande eller icke betalande, att kollen inte är riktigt 100. Vi har som sagt detta, supporten som inte funkade tidigare och så dessutom tidigare år så skickades påminnelser ut till såna som redan betalat. Det har även tidigare varit problem att folk fått vänta länge på att bli aktiverade efter att ha betalat. Det kan man väl inte kalla att ha koll?

Jag förstår bara fortfarande inte varför det är så provocerande med en sådan åsikt. Hade Telia stängt ner nåns bredband trots betalning i tid hade det då inte varit nå fel med att säga att de har dålig koll.

Det är väl en hårfin gräns mellan "åsikt" och konstaterande allternativt påstående. Så klart grabben kan ha en åsikt, fast det vore bättre om den var förankrad i faktiska kunskaper om hur 99mac´s programvara fungerar. IOF så visar han ju sin oinsatta sida med ordet "verkar" och om man vill vara snäll så kan man/vi ju släppa "åsikten" som ett lätt oförstånd. Hade jag tänkt lite längre så hade jag larmat om felet direkt till annan admin än Martin... att han kanske var indisponibel beror säkert på att han hade fullt upp med att fixa till när servern packade ihop härom dygnet och då får jag nog säga att min pro-status var ganska trivial och hade kunnat vänta med en lösning.

mvh - Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Det är väl en hårfin gräns mellan "åsikt" och konstaterande allternativt påstående. Så klart grabben kan ha en åsikt, fast det vore bättre om den var förankrad i faktiska kunskaper om hur 99mac´s programvara fungerar. IOF så visar han ju sin oinsatta sida med ordet "verkar" och om man vill vara snäll så kan man/vi ju släppa "åsikten" som ett lätt oförstånd.

Ok, så för att få komma med ett påstående eller ha en åsikt om en tjänst så måste man ha kunskaper om bakomliggande system? Så när t ex Telia strular nån gång borde jag inte ringa och klaga utan att först ha satt mig in i hur deras system funkar. Verkar ju rimligt.... Nej snarare helt befängt.

Även om du aldrig kommer inse det så kan man faktiskt säga att när såna här saker uppstår samt alla jag räknat upp ovan så har man inte koll, hur man än vrider och vänder på det. Går påminnelser ut till såna som betalat har man inte koll. Svara man inte på supportfrågor har man inte koll. Sen spelar det väl ingen roll om det är en person eller ett system som gör fel. Då har ju personen som satt upp systemet inte koll. Varför är det så svårt att inse?

Ursprungligen av Rickard A:

Ok, så för att få komma med ett påstående eller ha en åsikt om en tjänst så måste man ha kunskaper om bakomliggande system? Så när t ex Telia strular nån gång borde jag inte ringa och klaga utan att först ha satt mig in i hur deras system funkar.

Hur ofta ringer någon till Telia och klagar om de inte är kunder hos dem?

Ursprungligen av Kristofer:

Hur ofta ringer någon till Telia och klagar om de inte är kunder hos dem?

Men svara på min huvudfråga istället! Kund eller inte, ska man behöva ha kunskaper om de system som används för att ha rätt att ha en åsikt eller komma med ett påstende?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-16 15:55

Vilken tur att jag hade fel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-16 16:19

Jamen boys, ta ett djupt andetag. Sånt här är som att försöka spika fast gelé på en vägg.

1. Visst har det varit en del mankemang med betalningspåminnelser och annat. Jag får t.ex. fortfarande inte påminnelser om nya inlägg (började strula i juli).

2. Hade Sventa lagt till en så hade inlägget gått spårlöst förbi. Skrivet språk blir ju starkare eftersom man missar nyanser. Tycker själv inte att hans inlägg var nåt att oja sig över.

3. Hade BBB, Posten eller Telia haft samma missöden, och kommentaren varit riktad mot dom, så hade ingen brytt sig. Snarare hade den kanske varit för snäll...

Så gör ingen grej av detta. Släpp det bara.

Ursprungligen av Danne V:

Jamen boys, ta ett djupt andetag. Sånt här är som att försöka spika fast gelé på en vägg.

1. Visst har det varit en del mankemang med betalningspåminnelser och annat. Jag får t.ex. fortfarande inte påminnelser om nya inlägg (började strula i juli).

2. Hade Sventa lagt till en så hade inlägget gått spårlöst förbi. Skrivet språk blir ju starkare eftersom man missar nyanser. Tycker själv inte att hans inlägg var nåt att oja sig över.

3. Hade BBB, Posten eller Telia haft samma missöden, och kommentaren varit riktad mot dom, så hade ingen brytt sig. Snarare hade den kanske varit för snäll...

Så gör ingen grej av detta. Släpp det bara.

Håller med helt och lite av detta har jag försökt förmedla själv.

Släppt.

  • Medlem
  • 2005-10-16 17:18

Klockan 18.32, 18.52, 19.07.

Det första klockslaget är när Olle postade problemet här. Det andra är när jag meddelar att det är under behandling. Det tredje är när ohennig meddelar att problemet är åtgärdat, om än inte löst.
Jag kan inte låta bli att tycka att det är en ganska bra hantering en lördagkväll på ett forum som drivs idéellt, även om det handlar om en tjänst som kostar pengar.

***

Nu släpper jag också.

Själv har jag släppt mig hela dagen

Marcus Bennermo
Med mitt inlägg så menade jag mer än just det som beskrivs just i den här strängen.
Jag har ju följt inläggen på mac.se och feedback och jag beskrev bara vad mitt intryck blivit.
Det var inte min mening att vara elak på nåt sätt snarare kanske mer påpeka att en uppryckning kanske kan vara på sin plats.

Det är helt riktigt att jag inte är betalande medlem men det hindrar ju inte att man kan redovisa vilket intryck man fått av hur saker och ting sköts.
Jag tycker trots allt att en sån här sida ska ha så högt i tak att man kan påpeka saker som även innehåller kritik.

Ursprungligen av sventa46:

Marcus Bennermo
Med mitt inlägg så menade jag mer än just det som beskrivs just i den här strängen.

Ok, nu släpper jag också det här

  • Medlem
  • 2005-10-16 18:05

Jag såg inte ditt inlägg tidigare, Markus. Mitt var ju i stort sett identiskt.

Tråden har nått vägs ände. Den som vill fortsätta diskutera vilken koll vi har eller vad man kan förvänta sig som betalande medlem är välkommen att skapa en ny tråd med passande rubrik.

Mod

Hejsan

Kommer kanske in lite sent i denna tråd, men feedback-forumet har inte legat på min bevakningslista tidigare (det gör det nu).

Jag är sedan september anställd för att vara kundtjänst och teknisk support åt mac.se-medlemmar. Vi har med tiden utökat detta till flera webbplatser, dvs 99mac.se, 99musik.com, ipod.se, 402m.com mfl webbplatser som Mantaray driver.

Ambitionsnivån är att jag skall ha svarat på meddelanden som kommit till någon av de fem epostadresser som jag bevakar inom 48 timmar. Detta har med något undantag fungerat sedan i september.

Frågor som Olles ovan är en typisk fråga att ställa till epostadressen helpdesk@mac.se (det finns som sagt flera epostadresser som kommer till mig) för snabb behandling.

Jag hoppas att ni har förståelse för att support- och tekniska ärenden är lättare att hantera över email och att ni förhoppningsvis inte räknar med att jag läser inlägg i alla möjliga trådar på dessa olika webbplatser. Jag ber er därför att maila mig om ni har frågor som rör ert konto på webbplatsen eller behöver hjälp eller har frågor om mac.se.

Jag kan också nämna att en hel del av administrationen omkring webbplatserna, prenumerationer (Plus/Pro) och mac.se-konton kräver manuella handgrepp. Detta är något vi ständigt arbetar med att ersätta med automatiska system men vi är inte där ännu. Så olika databaser innehåller olika delar av ert medlemskap och ibland matchar de inte och måste återställas manuellt.

Maila mig så fixar jag.

/ helpdesk@mac.se

1
Bevaka tråden