Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apache och PHP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör MacOSX client och kör apache med PHP på denna. Ett PHP-script skriver till min HD i filer...
Frågan är: vad händer om flera personer är samtidigt inne på servern och använder scriptet? Blir det helt sjukt genom att båda använder filen samtidigt, och ger detta problem, eller köas åtkomsten, och ger detta i så fall en prestandaminskning???

Jaha ja...
Inget svar på det där, nähä...
Jaja...
En annan fråga:

med php-funktionen

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> popen()</pre>

kan man öppna unixkommandon, exempelvis ls. Då kan man läsa av outputen...
När jag dock skriver ett eget kommando i Project Builder (som standard tool), så verkar inte php hitta den...
Måste jag göra på nåt speciellt sätt eller lägga det kompilerade programmet på nåt speciellt ställe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-24 21:17

har för mig du måste använda passthru()

sök på macos x forumet på visa uptime på hemsida. Har för mig vi pratade om det där.

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2002-04-25 12:39

Program som skall kunna nås av skalet (tcsh) måste ligga på speciella platser.
Förslagsvis lägger du dina program i /usr/local/bin eller /Users/dittloginnamn/bin

Men du måste också se till att dessa kataloger finns med bland de som skalet söker igenom efter program.

Skriv "echo $PATH" i terminal.app och se vad den säger. Är katalogerna inte med där så gör du såhär:
Skriva följande i terminal.app:
cd
pico .tcshrc

Nu lägger du till följande rad i slutet på filen:
setenv PATH $PATH´:/usr/local/bin:/Users/dittloginnamn/bin´

Håll sedan ner ctrl och tryck o och sedan x.
stäng nu ditt terminalfönster och öppna ett nytt så skall du se att du kan skriva ditt programnamn så startar det, och det skall även fungera från PHP.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-25 12:41

Litet tillägg: man måste trycka return efter ctrl-o i pico.

1
Bevaka tråden