Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är den runda ringen på nya iMacens baksida?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På nya iMacens baksida finns en rund ring eller nåt, precis över där elsladden går in. Eller om man så vill, precis under där foten sitter fast i datorn. Det fanns väl inte på tidigare iMac G5. Kan det vara en extra högtalare, eller vad tror ni. Man ser den runda ringen tydligt om man går in här och klickar på iMac gallery längst ned på sidan:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/Zd0Irfp0jEFz30EHIAj1CAl9eJx/0.SLID?nclm=iMacG5&mco=5D17DE8

Ser ut att vara för kylningen. Sitter väl någon fläkt där.

högtalare??

Den finns inte på rev A nej. Men vad det är, ja, det vete sjutton.

tror det är elkontakt

Ursprungligen av Stefan Swales:

tror det är elkontakt

Det kan knappast vara två elkontakter. Elkontakten sitter ju under den här ringen.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Det kan knappast vara två elkontakter. Elkontakten sitter ju under den här ringen.

Jaså den. Såg inte den andra, sorry. Kan det inte vara nåt fäste av nåt slag för att hänga dtorn på väggen eller nåt?

Kylning tror jag med - för grafikkortet kanske ?

Tidigare fanns det förberett för ett s k VESA-fäste. MacWorld skriver att den nya modellen inte längre har den möjligheten men att Apple öppnar för 3:e-partslösningar. Om den runda ringen har med detta att göra vet jag inte.

http://www.macworld.com/news/2005/10/13/vesa/index.php

(Den nya iMac 20" väger 10 kg, vad vägde den förra?)

  • Medlem
  • 2005-10-15 16:10

11kg har jag för mig...?

  • Medlem
  • 2005-10-15 16:24

Kan det vara ett låsfäste? Jag vet inte riktigt vad ni pratar om eftersom länken i första inlägget är död.

Jag trodde högtalarna satt på undersidan…

Ursprungligen av Laseranders:

Jag trodde högtalarna satt på undersidan…

Det gör de... detta är nog inte en högtalare...

Finns det ingen genomskärningsbild ute än?
De har ju ändrat på designen av innandömet om man tänker på att alla uttag tidigare låg i en lodrät linje och det ena minnet är fast.

  • Medlem
  • 2005-10-15 18:41

vilken pratar vi om? Den som jag kallar högtalare eller låsmpå bilden ovan? Det jag kallar högtalare kan lika gärna vara en fläkt, jag funderade inte så mycket på den eftersom jag trodde ni pratade om det lilla hålet nertill.
Varför skulle det vara så konstigt om det var en högtalare?

Ursprungligen av Baron:

Varför skulle det vara så konstigt om det var en högtalare?

Det sitter ingen på baksidan?

När imacen introducerades pratades det mycket om ljudutgången på undersidan. Med något vinklad skärm som är brukligt studsar ljudet upp mot personen framför datorn. Det skulle iofs kunna vara en subwoofer men det verkar ändå märkligt att spela upp ljud bort från åhöraren.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-16 15:25
Ursprungligen av Baron:

vilken pratar vi om? Den som jag kallar högtalare eller låsmpå bilden ovan? Det jag kallar högtalare kan lika gärna vara en fläkt, jag funderade inte så mycket på den eftersom jag trodde ni pratade om det lilla hålet nertill.
Varför skulle det vara så konstigt om det var en högtalare?

Vi pratar om det du kallar högtalare på din bild.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-15 18:47

Jag gissar att grafikkortsfläkten sitter där under.

såvitt jag vet så är väl högtalaren bak på powerbook 12', alltså riktad bort fån åhöraren? INte för att det har med det här att göra...

Ursprungligen av ztaafen:

såvitt jag vet så är väl högtalaren bak på powerbook 12', alltså riktad bort fån åhöraren? INte för att det har med det här att göra...

Ja, men ljudet studsar ju mot skärmen.

Det var väl en laptop-kompromiss antar jag. Svårt med utrymme där och hifi-ljud är inte prioriterat out-of-the-box. Det finns externa högtalare.

En multimediamaskin för konsumentsektorn måste ha hyggligt ljud. Den traditionella lösningen är att skicka med ett par externa högtalare. De runda Harman Kardon-högtalarna som följde med iMac G4 var det riktigt bra tryck i. Att spela upp ljudet på undersidan av iMac G5 är ett litet nedköp från dessa externa lösningar även om ljudet duger att komma igång med så att säga. En subwoofer är ju inte lika kritisk riktningsmässigt så den skulle väl kunna sitta på baksidan men då kanske man får andra problem i en inbyggd lösning. Hur mycket bas tål skärmen innan bilden börjar fladdra t ex?

Ja, det har jag inte tänkt på, nåja, nu ska vi sluta gå offtopic...

  • Medlem
  • 2005-10-15 23:54

jag tänkte mest att ett högtalarelement på baksidan av datorn kunde ha en större diameter och ge bättre bas. De undr ehögtalarna kunde fortfarande vara kvar för mellanregistret och uppåt.
Vad som talar emot detta i det här fallet är att "hålet" i höljet inte är så stort.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:54

Jag hoppas att det inte är högtalarna, det vore en skitkorkad konstruktion. Det skulle studsa en massa mot ytan bakom datorn (fästet samt bakomstående vägg) och bilda kamfiltereffekter och skit, samt att det inte blir någon slående stereoupplevelse av en högtalare...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-16 22:02
Ursprungligen av JonesH:

Jag hoppas att det inte är högtalarna, det vore en skitkorkad konstruktion. Det skulle studsa en massa mot ytan bakom datorn (fästet samt bakomstående vägg) och bilda kamfiltereffekter och skit, samt att det inte blir någon slående stereoupplevelse av en högtalare...

Jag är tämligen säker på att det sitter högtalare på datorns undersida, precis som tidigare. Min tanke var att de kanske hade kompletterat med en extra på baksidan för att få fylligare ljud.

Ja, det skulle ju mycket väl kunna vara för kylningen till det "nya" ATI-kortet. Sm många kanske hört. genererar ATI's hårdvara ofta väldigt mycket värme under belastning.

Att det skulle vara en extra "högtalare" eller dylikt låter lite konstigt. HAHA, låter lite konstigt...

Ja, men om nu så skulle vara fallet, kan ingen gå och köpa en ny iMac och stoppa örat mot hålet och sen blåsa på? Ja ni förstår kanske idén.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-17 13:14

Det kan ju även vara på det viset att man har placerat nätdelen vertikalt när portarna placerades horisontellt. I så fall så kan det vara en fläkt i nätdelen som blåser ut varmluft genom det runda hålet på baksidan. En centralt placerad fläkt kan ju evakuera varmluft från olika värmekällor inklusive grafikkortet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-17 13:23

http://de.red-dot.org/rd/img/360/2005-10-0958-a.jpg Jag såg att den gammla också hade ett litet hål och det hålet liknar ett håll för att fästa lås på.

Ursprungligen av what:

http://de.red-dot.org/rd/img/360/2005-10-0958-a.jpg Jag såg att den gammla också hade ett litet hål och det hålet liknar ett håll för att fästa lås på.

Ja, det är ett låsfäste. Och det finns även på den nya modellen. Men det är inte _det_ hålet som diskussionen gäller. Titta på de bilder som finns tidigare i tråden.

Bevaka tråden