Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple "Media Center" något för framtiden?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-10-15 06:03

Hmmm, sitter här och borde studera, men som säkert alla som nån gång studerat vet så är det så enkelt att hitta på annat man måste göra under tiden. (städa, fixa nåt med datorn etc.)

Men jag tänkte lite på Front Row, det känns ju absolut som något man vill ha. Men skulle det kunna vara så att Front Row är början på ett nytt koncept som Apple försöker utveckla? Att de ska försöka ta sig in i vardagsrummen och kanske själva kommer att lansera någon typ av media center här framöver.

Jag är ju lite intresserad av en Xbox 360, mest bara för alla möjligheter den erbjuder och alla fina idéer som verkar ha utvecklats. Men om sanningen ska fram så borde ju Apple kunna göra en bättre och enklare produkt. (om än mindre kompatibel kanske )

Vad tror ni? Kan det vara så att Front Row är mer av en marketing research för att utröna om de har en potential framtid på marknaden?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 10:25

Front Row var den stora behållningen för mig vid veckans event. Jag planerar för nästa steg i att digitalisera hemmet - att få ihop TV och film med dator och diverse ljudanläggningar. Men iMac känns ju inte aktuell att ställa bredvid TVn och 20" är inget alternativ. Så vad som krävs är en mini anpassad för mediacenterbruk och Front Row + att Front Row verkligen har kapacitet att hantera alla delar av systemet.

Logiskt ser det ju ut som ett test, att släppa Front Row för iMac, så man får väl ge sig till tåls ett tag till och hoppas att det snart dyker upp en Apple-lösning som täcker helheten.

Ursprungligen av Macx:

Logiskt ser det ju ut som ett test, att släppa Front Row för iMac, så man får väl ge sig till tåls ett tag till och hoppas att det snart dyker upp en Apple-lösning som täcker helheten.

Ja, nu har det börjat svänga i och med Front Row, äntligen! Vi är nånstans mellan steg 5 och steg 6 på utvecklingscykeln...

Jag kan tänka mig två varianter av lösningar för Apple, för att ta upp konkurrensen med Windows Media Center (som just nu är oerhört framgångsrikt faktiskt):

Alternativ 1 är att Apple gör en AirPort Express-liknande pryl fast med video ut också. Helst även video in, så man kan spela in program. En sådan grej bygger på att man fortfarande har allting på sin mac, precis som AirPort Express idag strömmar ljud genom AirTunes.

Alternativ 2 är att de bygger en helt egen liten mac med dvd-läsare, hårddisk och så vidare, avsedd för att stå i vardagsrummet, kopplad till tv:n. Typ som en mac mini egentligen, men anpassad för detta ändamål.

Ett tredje alternativ som jag egentligen skulle gilla mest vore att Apple bygger en filserver för hemmabruk. Ungefär som en NAS som man kan ställa i klädkammaren och aldrig behöva se eller höra. Gärna med plats för ett gäng hårddiskar så man kan köra RAID (ungefär som ReadyNAS X6). Sen har man en set-top-box i läcker Appledesign som man sätter i vardagsrummet och som har alla de kontakter som behövs för att bli det totala mediecentret. Naturligtvis ska man kunna köpa flera sådana och ställa överallt i hemmet. Kanske med egna högtalare, ungefär som Sonos produkt. Poängen är att man har alla sina data samlade på ett ställe istället för att ha en hårddisk i varenda enhet. Men detta är bara min våta dröm... än så länge

Just nu är den inte intressant, eftersom den inte har stöd för TV, när den får det, kan vi börja snacka.

Ursprungligen av wunderbaren:

Just nu är den inte intressant, eftersom den inte har stöd för TV, när den får det, kan vi börja snacka.

Den = Front Row?

Det intressanta här är egentligen inte vad Front Row gör idag, utan att Apple/Jobs snart svängt 180° i den här frågan. Från att ha dissat allt vad media center och kombinationen dator-tv heter så har Apple nu gjort den senaste iMacen till något man ska sitta och titta på från soffan med en fjärrkontroll... inte helt olikt hur vi använder tv:n, eller hur?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-10-16 06:39

Kan det inte vara så att Front Row kommer att bli en del av Mac OS och att det är "Apple’s latest pro innovations”. För det är väl främst en mini med media center möjligheter som är intressant?

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-10-16 19:35

Några av mina dvdfilmer har ingen meny i början. Hur är det tänkt att jag ska byta ljudspår med frontrow?

Ursprungligen av j0ppe:

Några av mina dvdfilmer har ingen meny i början. Hur är det tänkt att jag ska byta ljudspår med frontrow?

Du menar dom du har laddat ner eller? Alla dvd filmer som man köper lagligt har ju menyer..

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-25 16:10
Ursprungligen av wunderbaren:

Du menar dom du har laddat ner eller? Alla dvd filmer som man köper lagligt har ju menyer..

Nej alla gamla filmer har ju inte det. Och kanske inte de filmer man knåpat ihop själv...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-25 12:06

Front Row har blivit kopierat och sprids numera till massorna, verkar fungera till alla datorer!

http://thefifthrule.com/T5R/?p=76

Halleluja! Detta har jag längtat efter!

Kan man få denna att fungera med Salling clicker!

Nån som vet hur man gör?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-25 13:47

Den är tydligen inte tillgänglig just nu. Annars hade jag gärna testat den med min ATI Remote Wonder.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 13:53

Ja det där fungerar ju riktigt utmärkt. Tack, namnlösa nördar, för att ni gav oss utan nya iMacar Frontrow.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-25 18:36

Nu gick det bättre. Men jag får inte kommunikationen med iTunes att fungera.

Inte heller ATI Remote Wonder vill vara med och leka. Men det beror väl på den välkända buggen i deras programvara.

Funkar för mig!

Hittade torrent på thepiratebay.org.
Kan bekräfta att Front Row funkar praktfullt i min Cube med 10.4.2.
Kul om någon kunnig kan göra ett hack till Salling Clicker nu bara...

Kompletterat: Script till Salling Clicker finns på forumet på salling.com

Senast redigerat 2005-10-25 23:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 19:59

Front Row funkar grymt bra på min iBook. Det enda som inte funkar är DVD. Men i 10.4.3 så kommer det ju en uppdatering av DVD drivrutinerna så att de funkar med Front Row. Vem vet Front Row kanske kommer med nästa uppdatering. man kan ju hoppas

1
Bevaka tråden