Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ASP miljö på OSX?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hehej,
ja tänkte sätta upp en utvecklingsmiljö med en ASP-tolk å MySQL på OSX. Sitter vanligtvis i Bbedit å knackar men så slängde ja ett getöga på dreamweaverMX å den var ju faan det närmaste ja kan komma VisualStudio på min PC. Nåja.

Ja vet iaf liksom inte riktigt i vilken ände jag skall börja. Vad ska jag köra för webserver som det finns ett GUI, pilla runt i terminalen är inget ja blir våt i brallan av? Vilken ASP-tolk funkar? ja allt sånt där...har letat runt men inte blivit klokare för det.

Alltså gärna en lista, typ:
1. Apache
2. iASP
osv

Gärna gratisprylar osv...kom nu inte å snacka om att ja ska köra PHP istället blabla, för mig är det ASP som gäller å därmed basta! Puhh.

Tack på förhand

Andreas

Du har i princip två val. Haclyon iASP och Sun ONE Studios ASP (som jag inte vet om det finns för X ännu)

Sen bör du tänka på att dessa ASP tolkar inte fungerar lika bra som med IIS.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 11:12

När jag helt gick över från PC till mac som klientdator så var mitt stora huvudbry att få ASP att fungera ordentligt på Macen då ASP-programmering utgör ca 25% av mitt arbete.

jag testade iASP men tyckte inte att det var en bra lösning då jag saknade friheten att använda bla. ASP.NET osv.

Den bästa lösningen jag kom på var att remota via Dreamweaver MX till en Win2K burk. Överlägset smidigast faktiskt. Så, om du inte har det, sätt upp en IIS server och kör via den.

Som en parantes kan jag säga att dreamweaver MX är super. Jag använder tacksamt de "färdiga" verktygen för bla. ASP.NET istället för att manuellt sitta och koda alla IF-satser, etc.

Åhfaan, du kör ASP.NET nu. Jag väntar nog med det typ 1 år eller nåt. De kunder jag jobbar mot ligger inte så långt fram sas

Nåja. Jag har funderat på det där med IIS ja me men ja vettifaan.

Kan ni tipsa om någon bra webserver, kommer iaf bara att köra internt mot den, som har ett GUI...det vore kanske en start iaf

/Andreas

Vad menar du med GUI?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 08:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Vad menar du med GUI?

Graphic User Interface - Grafiskt användargränssnitt

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 09:46

En gång i tiden så levererade faktiskt pyytemjuk en Macversion av Personal Webserver för Mac. Tror den följde med IE version 4. Den funkar bra med ASP, dock inga lösningar som behövde ODBC stöd. Men jag vet inte om man kanske kan använda Filemaker och dess ODBC stöd där istället.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 09:48

En möjlighet är att köra Virtual PC & Win 2K med IIS. Om jag förstått det hela rätt så går det att upprätta "nätverk" mellan Mac OSX och windowssystemet på sama burk eftersom de får var sitt IP. Vet inget om prestandan dock. Nån som testat?

Kör fortfarande OS9 Dreamweaver Ultradev och har en gammal PC som kör IIS. Funkar bra.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 10:03

Det skulle vara iASP isåfall, om jag inte missminner mig helt så har det ett enkelt och tydligt GUI som är helt aquafierat.

Har dock för mig att den som ASP-tolk är lite slö och långsam. Sedan fungerar ju inte all kod helt smärtfritt, tex. så har man ju av naturliga skäl problem med att ange absoluta sökvägar i filsystemet... Det kan också vara svårt att inplementera externa moduler.

jaja.. hoppas inte jag skrämde dig nu

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Vad menar du med GUI?

Graphic User Interface - Grafiskt användargränssnitt

Jo, självklart vet jag vad ett GUI är. Men jag kanske skulle ha frågat annorlunda.

Vad ska du ha ett gui till en webbserver till?

  • Medlem
  • 2002-08-22 15:07

Kör Dreamweaver Ultradev i macos9 över adsl mot ett webhotell med win2000 server, kopplar med DSN. Fungerar hyfsat, är ett alternativ till egen asp webserver. Den gamla PCn med webserver som jag hade förut var slöare än att köra direkt mot webhotellet! Frågan är om VPC med webserver är snabbare, har någon provat?
Ska byta till DW MX snart.

Ursäkta min kanske konstiga fråga: Varför koda ASP om ni har Mac? Varför inte PC all the way? Eller, kanske viktigaste frågan, varför inte koda PHP istället som är kraftfullare, flexiblare och mycket mycket mer portabelt?

Hoppas ingen tar illa upp.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-08-23 11:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Ursäkta min kanske konstiga fråga: Varför koda ASP om ni har Mac? Varför inte PC all the way? Eller, kanske viktigaste frågan, varför inte koda PHP istället som är kraftfullare, flexiblare och mycket mycket mer portabelt?

Hoppas ingen tar illa upp.

Ingen fara!

Anledningen till att jag kodar ASP är dels för att jag är van vid det språket och upplägget(VBscript) samt att de jag gör saker åt efterfrågar det. Microsoft har också en mängd inbyggda funktioner och "moduler" via IIS som man kan använda och tillämpa.

Sedan är använder jag också ASP.NET som jag trivs mycket bra med. Utan att vara alltför insatt i PHP så tror jag att .NET teknologin är lika kraftfull som PHP. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jo, jag tror att ASP är lika kraftfullt som PHP. Eller iaf nästan ;D
Du säger iaf inte att ASP pruttar på PHP, vilket gör dig till en sympatisk person

En sak jag måste fråga om. Vad ÄR ASP.net?
Låter buzzword deluxe.

Well, kanske en annan tråd egentligen

  • Oregistrerad
  • 2002-08-23 12:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per JW:
Kör Dreamweaver Ultradev i macos9 över adsl mot ett webhotell med win2000 server, kopplar med DSN.
---
Frågan är om VPC med webserver är snabbare, har någon provat?
Ska byta till DW MX snart.

Får det inte att funka mot Caramboles webbserverar och supporten är sådär... vad har du för webbhotell?

Är också rätt nyfiken på VPC-lösningen. Visst ska det funka? Jag fattade det så enligt Connectix webbsajt.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-23 13:26

huh ja, att förklara Microsofts .NET lär ta både en och två trådar. Rekommenderar att man läser Microsofts egna sida för mer info om .NET. Sedan svarar jag gärna på specifika frågor om enskilda komponenter osv.

Jag pruttar oftast aldrig på andra tekniker eller plattformar osv. då jag tycker att de flesta har sina fördelar respektive nackdelar. Det man själv använder blir aldrig bättre av att racka ner på annat.

Citat:

quote: Är också rätt nyfiken på VPC-lösningen. Visst ska det funka? Jag fattade det så enligt Connectix webbsajt.

Ajajaj. Köra VPC med IIS samtidigt som man kör exempelvis Dreamweaver, Photshop och andra verktyg för web är ingen höjdare. Kan inte tänka mig att det flyter på bra i någon mac.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-23 17:33
Citat:

quote:Ajajaj. Köra VPC med IIS samtidigt som man kör exempelvis Dreamweaver, Photshop och andra verktyg för web är ingen höjdare. Kan inte tänka mig att det flyter på bra i någon mac.[/QB]

Trodde att det var just det MacOSX skulle vara bra på. Särskilt med dual 1Ghz och gigabyte ram.
Erfarenheter någon?

  • Medlem
  • 2002-08-24 13:21
Citat:

quote: Får det inte att funka mot Caramboles webbserverar och supporten är sådär... vad har du för webbhotell?
Är också rätt nyfiken på VPC-lösningen. Visst ska det funka? Jag fattade det så enligt Connectix webbsajt.

Jag har digikom.net webhotel, det är vissa problem med själva uppkoppling av dreamweaver till DSN, inga namn på DSN syns att välja från, men eftersom jag vet mitt "data source name" så skriver jag in det direkt och testar kopplingen. Då funkar det bra, se också till att du har en FTP koppling.

Kan tänka mig att det krävs mycket bra hårdvara för att köra både VPC och Dreamweaver samtidigt, men det ska gå att göra. Har inte tyckt att det är värt besväret att prova på min maskin.

1
Bevaka tråden