Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple press event" 19 Oktober

Tråden skapades och har fått 195 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-14 22:56

Det blir tydligen ytterligare ett event av Apple redan nästa vecka! Inbjudningar ska ha skickats ut där de inbjudna ombeds vara med när... “we unveil Apple’s latest pro innovations.”. Kan det ÄNTLIGEN vara en ny PowerBook och PowerMac som kommer?

Läs mer på...

MacWorld
MacRumors

Klart som sjutton det är PB och PM som kommer. Det behövs ju inte ett rykte för att man ska fatta att det måste komma nåt nytt snart. 8 månader utan uppdatering är ju skamligt länge.

I övrigt lär Apple inte kunna vänta 8 månader mellan uppdateringarna när de gått över till Intel utan måste då i viss mån haka på när nya snabbare proppar kommer. Fortfarande kan ju Apple leva på att PPC och X86 inte är så särskilt lätt att jämföra sett till ren klockfrekvens men en Pentium M i 2.13Ghz är ju en Pentium M i 2.13Ghz oavsett om det står Apple eller Dell på burken.

Rätt snygg att ha uppdaterat i stort sett hela produktlinjen på bara nån månad. iPod nano, iPod (video), iMac och förmodligen PM och PB. Sen iBook och Mac mini några månader innan. Det var inte direkt igår de gav sig på nåt sånt senast. Rätt bra läge inför julen om man säger så.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 01:27
Ursprungligen av Rickard A:

Rätt snygg att ha uppdaterat i stort sett hela produktlinjen på bara nån månad. iPod nano, iPod (video), iMac och förmodligen PM och PB. Sen iBook och Mac mini några månader innan. Det var inte direkt igår de gav sig på nåt sånt senast. Rätt bra läge inför julen om man säger så.

precis, töm lagren på gamla prylar när folk är köptokiga så lanserar vi nytt till sommaren...

En sak som är intressant är att Apples senaste försäljningssiffror som kom ut nu här i veckan visade att Apple gjorde ett rekordkvartal, trots att de berättade att de skulle switcha till Intel i början av kvartalet! Så alla som trodde att Apple dödade sin egen försäljning genom att offentliggöra det kommande bytet har ju haft dyngfel.

Och nu med denna nya uppdaterade produktlinje (inkl de kommande PM och PB) så har de guldläge inför julshoppningen.

Ursprungligen av Adrian B:

En sak som är intressant är att Apples senaste försäljningssiffror som kom ut nu här i veckan visade att Apple gjorde ett rekordkvartal, trots att de berättade att de skulle switcha till Intel i början av kvartalet! Så alla som trodde att Apple dödade sin egen försäljning genom att offentliggöra det kommande bytet har ju haft dyngfel.
.

Dyngfel är nog lite fel uttryck, för nog har Apple många potentiella kunder som har skjutit upp sina inköp av macar tills nästa år på grund av Intelswitch nyheten. Att Apples datorförsäljning inte totalkapsejsat i år beror nog mest på att Apples återförsäljarnät kraftigt utvidgats det senaste året med bl.a. deras egna Applestores som alla har superlägen.
Nästa år lär nog Apples datorförsäljning fördubblas mot i år om de lyckas väl med Intelswitchen.

Ursprungligen av Simon Templar:

Dyngfel är nog lite fel uttryck, för nog har Apple många potentiella kunder som har skjutit upp sina inköp av macar tills nästa år på grund av Intelswitch nyheten.

Det är precis det jag menar att dom *inte* har. Siffrorna visar tydligt att Apple säljer macar som aldrig förr. De som påstod att Apple skulle skadas ekonomiskt av Intelnyheten, som trodde att det skulle leda till en minskad försäljning, de har faktiskt haft helt fel.

Ursprungligen av Simon Templar:

Att Apples datorförsäljning inte totalkapsejsat i år beror nog mest på att Apples återförsäljarnät kraftigt utvidgats det senaste året med bl.a. deras egna Applestores som alla har superlägen.

Inte "totalkapsejsat"? Du kanske inte sett siffrorna, men Apple gjorde sitt bästa kvartal *någonsin*! Jag tror inte alls det bara beror på Apples egna affärer. 40 procent av försäljningen sker utanför USA, där det än så länge bara finns några enstaka affärer.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är precis det jag menar att dom *inte* har. Siffrorna visar tydligt att Apple säljer macar som aldrig förr. De som påstod att Apple skulle skadas ekonomiskt av Intelnyheten, som trodde att det skulle leda till en minskad försäljning, de har faktiskt haft helt fel.

Kan det va så att vissa helt enkelt gör tvärt om, passar på att köpa på sig lite PowerPC macar innan de försvinner helt. Jag har i alla fall en vän som pratat i de banorna.

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan det va så att vissa helt enkelt gör tvärt om, passar på att köpa på sig lite PowerPC macar innan de försvinner helt. Jag har i alla fall en vän som pratat i de banorna.

Det är väl inte otroligt att det finns folk som resonerar på det sättet. Men den stora massan tror jag helt enkelt inte bryr sig vad som sitter i. Av de snart 60 pers här på 99mac som köpt sommarens nya iBook tror jag få funderade på processortypen utan mest ville ha en liten, billig, bärbar mac.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-15 08:37

Det är DETTA jag väntat på! Var nästan ledsen över senaste eventet, men det är mitt eget fel som så gärna ville se nya PowerBooks att allt annat var ointressant (nästan). Ytterligare en spännande dag att se fram emot, tack Apple! - Och hur blir det nu med min pianolackade UltraBook?

Ursprungligen av Snooze:

Det är DETTA jag väntat på! Var nästan ledsen över senaste eventet, men det är mitt eget fel som så gärna ville se nya PowerBooks att allt annat var ointressant (nästan).

Apple har ibland väldigt otåliga fans...

  • Medlem
  • 2005-10-15 13:38
Ursprungligen av Snooze:

...hur blir det nu med min pianolackade UltraBook?

Gah!!! Jag hoppas detta aldrig händer - en PB-variant av svarta iPod nano känns ju sådär lagom lockande... Vad är det med repor och feta fingeravtryck som folk gillar så mycket?!?!? Lacka den själv om det är så upphetsande!

/matta tåliga ytor 4ever, please Apple...

Ursprungligen av Ma:

Gah!!! Jag hoppas detta aldrig händer - en PB-variant av svarta iPod nano känns ju sådär lagom lockande... Vad är det med repor och feta fingeravtryck som folk gillar så mycket?!?!?

Ingen fara för fingeravtryck givetvis kommer Apple skicka med ett 10-pack designade handskar tillsammans med den pianolackade Ultrabooken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 13:26

Tyvärr är detta "event" en vecka för sent för att min brorsa skulle köpa en powerbook genom jobbet och bli en riktig switcher! Nu blev det en bärbar utan ett äpple på och nytt switcher försök om två år istället.

Ursprungligen av magnur:

Tyvärr är detta "event" en vecka för sent för att min brorsa skulle köpa en powerbook genom jobbet och bli en riktig switcher! Nu blev det en bärbar utan ett äpple på och nytt switcher försök om två år istället.

Det var aldrig ett alternativ att köpa den PowerBook som säljs just nu då? Så mycket lär ju inte hända, prestandamässigt, innan det kommer en PowerBook med Intel i, och det dröjer ett bra tag.

Äsch, vad dum jag är, detta event är ju för att släppa iTunes 7!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-15 15:22
Ursprungligen av Adrian B:

Äsch, vad dum jag är, detta event är ju för att släppa iTunes 7!

om 7:an innebär möjlighet att köpa massa film och tv-serier även i norden så får man hoppas!
man kan ju dock undra varför dom inte bara kallade nya itunes för 5.1 utseenet är ju samma, bara en liten ikon till...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 16:49
Ursprungligen av clabbe:

om 7:an innebär möjlighet att köpa massa film och tv-serier även i norden så får man hoppas!
man kan ju dock undra varför dom inte bara kallade nya itunes för 5.1 utseenet är ju samma, bara en liten ikon till...

Eftersom försäljning av videos är en rätt stor grejj så passar det bättre med ett helt steg uppgradering. En .1 uppdatering visar mest att det är lite nytt underhuven, men ingen groundbreaking direkt, typ podcasts, etc.

Ursprungligen av rob08:

Eftersom försäljning av videos är en rätt stor grejj så passar det bättre med ett helt steg uppgradering. En .1 uppdatering visar mest att det är lite nytt underhuven, men ingen groundbreaking direkt, typ podcasts, etc.

Jo, det är väl precis det det handlar om, att visa att dom gör en stor grej av det. Men egentligen så är det ju en typisk .x-ändring snarare än ett helt versionnummer. iTunes är ju först och främst en musikspelare (eller?) och som musikspelaren har den ju knappt förändrats alls. Det är liksom bara en del av en del som ändrats. Men Apple vill väl visa hur revolutionernade själva konceptet är genom att göra det här versionbytet. (Och revolutionerande är det faktiskt, läs gärna "How Bob Iger Saved Network TV.)

Ursprungligen av Adrian B:

Äsch, vad dum jag är, detta event är ju för att släppa iTunes 7!

Med senaste utvecklingen av iTunes-versioner i åtanke, så utgår jag från att de inleder eventet med att släppa iTunes 7, och avslutar med att introducera iTunes 8.

Jag hoppas verkligen på nya PM och PB. Inte för att jag tänker köpa, men det är verkligen på tiden. För övrigt har jag själv övervägt att köpa ny Mac några gånger den senaste tiden, men jag väntar till de kommer med Intel-proppar. Så visst finns det en och annan som skjutit upp sitt köp pga switchen. Men det stämmer nog att et är ganska få som tänker på det viset. Försäljningssiffrorna talar ju sitt tydliga språk. De som väntar med att köpa är antagligen folk som sitter i samma sits som jag, som inte är i direkt behov av ny dator. Det skulle vara kul att köpa nytt, men nödvändigt är det inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-15 14:24

Hmm eftersom att det är ett foto expo kan det vara så att de kommer lansera deras pro variant av iphoto då som det ryktades om för någon månad sen. Man kan ju alltid hoppas för just nu gillar jag inte adobe längre, nu när de till cs3 kommer gå över till två olika varianter av vanliga photohop. Och den dyrare kommer nog innehålla saker som idag ingår i Photoshop...Jaja vi kan ju hoppas på ett väldigt trevligt bildbehandlingsprogram från apple.
Självklart skulle det också vara trevligt med nya versioner av powerbook och powermac för dom som behöver uppgradera eller köpa nytt nu

Ursprungligen av nr3:

Hmm eftersom att det är ett foto expo kan det vara så att de kommer lansera deras pro variant av iphoto då som det ryktades om för någon månad sen. Man kan ju alltid hoppas för just nu gillar jag inte adobe längre, nu när de till cs3 kommer gå över till två olika varianter av vanliga photohop. Och den dyrare kommer nog innehålla saker som idag ingår i Photoshop...Jaja vi kan ju hoppas på ett väldigt trevligt bildbehandlingsprogram från apple.
Självklart skulle det också vara trevligt med nya versioner av powerbook och powermac för dom som behöver uppgradera eller köpa nytt nu

Jag antar att du har rätt. Hela branschen verkar koka av "plattformskrig". Apple, Adobe, Avid... Utan att försöka självutnämna mig som expert inom bild (för det är jag verkligen inte) men mina kompisar som är mer initierade i den branschen talar vitt och brett om de halvöppna konflikter som råder mellan Apple och Adobe... Att Apple dessutom öppnat dörren för en ball PS-version som skulle bygga på CoreImage, men detta har lyst med sin frånvaro (eftersom Adobe vill använda sin egen grafikmotor) så tror jag det finns utrymme för ett bildbearbetningsprogram som ställer skåpet tillrätta där Adobe flyttat det lite väl snett...

Kommentarer?

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Kommentarer?

Helt klart intressant. Men det var varit torrt på ryktesfronten när det gäller "Photo Pro" på sistone... om det vore dags för lansering, borde det inte ha kommit lite mera info? (Fast Apple läcker inte alls som tidigare, det har man ju märkt.)

Ursprungligen av Jont Olof:

halvöppna konflikter som råder mellan Apple och Adobe... Att Apple dessutom öppnat dörren för en ball PS-version som skulle bygga på CoreImage, men detta har lyst med sin frånvaro (eftersom Adobe vill använda sin egen grafikmotor) så tror jag det finns utrymme för ett bildbearbetningsprogram som ställer skåpet tillrätta där Adobe flyttat det lite väl snett...

Kommentarer?

/Jont Olof

Well. Då är det värre mellan MS och Adobe. MS har ju redan gått ut med sin proramvara som skall på sikt tävla med Photoshop, eller Elements.

Ursprungligen av nr3:

Hmm eftersom att det är ett foto expo kan det vara så att de kommer lansera deras pro variant av iphoto då som det ryktades om för någon månad sen.

Well, det verkar som om du var på helt rätt spår med denna spekulation, grattis!

Ursprungligen av Tallen:

Det blir tydligen ytterligare ett event av Apple redan nästa vecka! Inbjudningar ska ha skickats ut där de inbjudna ombeds vara med när... “we unveil Apple’s latest pro innovations.”. Kan det ÄNTLIGEN vara en ny PowerBook och PowerMac som kommer?
]

Jo, det är ju inte annat än att man hoppas på det. Gick in med en order på en 15" PB den 6/10, strax efter 12 oktobereventet damp det här ner:

"Efterfrågan på den produkt du beställt har varit högre än väntat. Vi kommer att
leverera så fort det bara är möjligt, men vi kommer tyvärr inte att kunna möta det
uppskattade leveransdatum som vi gav dig tidigare. Vi uppskattar nu att vi kommer
att skicka din beställning den 20:e oktober 2005."

Hoppas således på en uppdaterad version.

Har fn en ibook 1,0 Ghz 14", vilket i iofs fyller mina behov, men PB:n tycker jag näst intill är fulländad. Visst skulle jag kunna vänta ett år och få en snabbare dator, men det har sina fördelar att köpa en dator i slutet av en produktcykel. Det är möjligt jag får äta upp det här om ett år, men då är det väl bara att hala upp plånboken igen.

Någon som har ett bud på en 14" ibook (1,0/640/60)? Leveras dock först efter den 20:onde

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-15 18:52

Jag gissar att de bl a släpper en ny iSight-kamera som även har ett inbyggt IR-öga för Apples Remote Control. Steve sa ju senast att den inbyggda kameran i iMac var något bättre än den fristående modellen.

Då kan man komplettera sin Power Mac med en iSight och fjärrkontroll samt få tillgång till både Front Row och Photo Both.

Dessutom så blir det nya Power Macar och PowerBooks.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-15 19:28

Uppdaterade PowerBook och PowerMac presenteras säkert samt något som Apple har sagt att de inte ska börja sälja eller göra, om det finns något sådant kvar.

2005 har ju varit överraskningarnas år.

I år har man ju sagt att man ska börja sälja Macar med Intel under nästa år.
Presenterat iPod Shuffle och iPod nano med flashminne.
En mus med mer än en knapp.
En iMac med fjärrkontroll att styra från soffan.

Jobs och/eller Apple har väl tidigare sagt.

Inga Macar kommer med Intelprosessorer.
Inga iPodar med flashminnen i alla fal inga med skärm sade väl Jobs shufflen presenterades.
Det behövs endast en knapp på en mus.
Inga Macar i vardagsrummet men var har man annars soffan.

Vilken tid är veckans Press event imorgon?
Kommer det spelas in och läggas ut på nätet som i förra veckan?
Liveuppspelning möjligt nånstans?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-18 21:05

undrar om det blir tre "acts" igen.. om nu powerbook är den ena och powermac är den andra... vågar vi hoppas på one more thing? *å för guds skull inte en ny itunes..*

Bevaka tråden