Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini tappar signal till TFT =(

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-13 10:05

Hej!

Sitter med min "nya", beggade Mini och har stött på lite av patrull redan andra dagen jag dragit igång den. Plötsligt så blir bildskärmen svart i cirka 3 sekunder, för att sedan åter komma tillbaka. Detta händer i mina ögon - ofta. Skärmen är en sprillans ny ViewSonic VX715 kopplad via DVI-kabel.

Det känns som att det här blev en ganska dålig "omstart" för mig på Macsidan, då jag kört PC i ungefär ett år sedan jag hade enorm otur med min förra Mac, en iBook G4. Jag grämer mig enormt för om det är problem med den här maskinen med.

Ligger felet troligtvis i Minin? Att en helt ny skärm bara skulle sluta att fungera då och då känns lite för udda. Den förre ägaren köpte datorn i mitten av augusti, i Karlstad. Vid köpet rapporterades inte om något fel från säljaren - i alla fall inte som han hade upptäckt.

Kan jag skicka in datorn till Apple eller lämna in den hos någon auktoriserad serviceverkstad i Göteborg tro? Att skicka upp datorn till Karlstad, eller åka dit med den är ju ett alternativ, men lite väl bökigt.

Hälsningar
Fredrik

Har du möjlighet att testa en annan kabel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 12:02

Min DVI-kabel funkade inte för mig, hade flimmer samt samma plötsligt 'avstängning' av skärmen som du får.

Jag bytte till en d-sub variant och sen dess funkar det kalas, inga problem.

  • Medlem
  • 2005-10-13 12:57

Jo, jag kör D-Sub varianten jag med just nu. Sämre bild (och aningen mörkare?). Men helt klart är att det är ett fel hos Mini och inte i Monitorn. Det har funkat bra sen jag bytte, men jag vill ju naturligtvis kunna köra med DVI.

Jag hittade även en tråd om detta på Apples Diskussionsforum och tog och postade i denna:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68b35693

Tredje inlägget bakifrån låter intressant. Dock har jag personligen aldrig liksom hämtat firmware från andra parter än Apple. Men det är säkert att göra det eller? Kan det vara lösningen? Kollad Just in ROM-uppdateringar från ATI, men fann inget för 9200-kortet. Undrar just vad killen installerade...

Från Apples diskussioner:

"Hi all,
just installed the latest ROM update from ATI. Now everyting is working ok on my system. The update is labeled OCT 04..."

/Fredrik

Mac mini i Europa, har vad jag förstått, ett kasst 9200 kort som det inte går att uppdatera firmwaret i...

  • Medlem
  • 2005-10-13 16:30

Juhupp. Är kortet "kasst", dvs "fel på" eller är det kasst för att man inte kan uppdatera firmware? Något är ju helt vajjs alltså. Här sitter jag med en sprillans skärm - som släcks i 3 sekunder då och då.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 16:56
Ursprungligen av Nifo:

Juhupp. Är kortet "kasst", dvs "fel på" eller är det kasst för att man inte kan uppdatera firmware? Något är ju helt vajjs alltså. Här sitter jag med en sprillans skärm - som släcks i 3 sekunder då och då.

/Fredrik

Lika bra att du vänjer dig. kortet är kasst och går inte att firmware uppgradera. Du måste helt enkelt byta ut skärmen och hitta någon gammal modell eller apples egna som funkar ihop med minin. Finns tydligen en lista på nätet vilka platta TFT skärmar från andra tillverkare som funkar ihop med minin i DVI läget.

Jag letade i 6 månader till jag fick tag i en 19 tums LG L1920P som är kanon och som funkar utan störningar i digitalt DVI läge.

Punkt slut tyvärr....

  • Medlem
  • 2005-10-13 17:20

Allvarligt talat? Nu blir jag fanemig rädd.

Saken är bara den att min skärm, Viewsonic VX715 är med på en lista som jag hittade tidigare under dagen. Någon mer som upplever dessa problem? Jag har ju för sjutton köpt en ny skärm som jag inte kan använda med datorn. Apple måste ju ta något ansvar i detta.

Fasen vad tråkigt att få börja en ny dator med att klaga...

/Fredrik

Senast redigerat 2005-10-13 18:12
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-13 18:19
Ursprungligen av Nifo:

Allvarligt talat? Nu blir jag fanemig rädd.

Saken är bara den att min skärm, Viewsonic VX715 är med på en lista som jag hittade tidigare under dagen. Någon mer som upplever dessa problem? Jag har ju för sjutton köpt en ny skärm som jag inte kan använda med datorn. Apple måste ju ta något ansvar i detta.

Fasen vad tråkigt att få börja en ny dator med att klaga...

/Fredrik

Du verkar ha sjukt mycket otur med dina Apple-inköp. Tydligen är minin lite känslig just när det gäller skärmar över DVI.

  • Medlem
  • 2005-10-13 19:38

Visst har jag, och jag orkar inte så mycket mer. Jag funderar på att langa iväg ett brev till Apple och höra hur de ställer sig (om jag nu orkar). Jag menar, jag hävdar ju å det fullaste att det är ett tillverkningsfel / defekt, eller vad man ska kalla det. Men detta är ju änna rätt pinsamt för dem, eftersom de har hört om mina problem på min iBook G4. Jag får väl se vad de har att komma med.

Grejen är att jag kunde ju köpt en skärm med enbart D-sub för en betydligt mindre peng. Har i alla fall mailat Dustin Home och frågat om jag kan lämna igen skärmen. Om jag nu får det så undrar man ju vem som ska stå för frakt + ev avdrag (de har väl kontrollavgift?) på skärmen. Har jag TUR så får jag allt tillbaka, men frakten vette sjutton.

Apple får gärna langa hit en iMac 17" eller något. De kan, utöver datorn, även få min skärm om de vill *skratt*

Blir så trött bara. Visst är det enormt löjligt. En modern dator som man inte kan köra alla skärmar med? Det är ju helt och hållet på Apples ansvar då de inte gått ut med en specifik lista på skärmar som kan / inte kan användas till Minin.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag har lite svårt att D-subba och vara nöjd känner jag.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-10-13 20:04

Har nu snurrat runt på fler forum. Det verkar som att problemet är att Mac Mini inte ger exakt 60 eller 75hz uppdateringsfrekvens, dessutom är signalen svag, vilket innebär att monitorn blir svart ett par sekunder. Dock levereras plötsligt 60 eller 75Hz (vad man nu valt), och bilden återkommer.

Jag har ju kört på 60Hz, men även 75Hz finns som val för den här monitorn. Förhoppningsvis så är 75Hz - signalen starkare och mer stabilare än 60Hz - ditot. Är det någon nackdel att köra på det högre hertztalet? Gör det någon skillnad på TFT-skärmar, eller slöar det ner grafiken eller något? =/

/Fredrik

har en viewsonic vx912 o har inga som helst problem. konstigt att du har de problemen

  • Medlem
  • 2005-10-13 20:57

Testade som sagt att köra i 75Hz, men då blev det istället röda små korta linjer som syntes vid videouppspelning osv. Skärmen SKA ju stå i 60hz - det är väl någon standard. Nu är jag i alla fall tillbaka till 60Hz igen. Hittils har fenomenet inte visat sig.

Men är det alltså ett känt faktum att DVI-signalen från Minin är både svag och med en instabil Hz-signal? I så fall är det ju enormt dåligt. Minin har ju ändå funnits sedan i vintras och ev. problem borde ju ha blivit fixade.

Men faktum är att - även när jag kört i 60Hz, så har jag nog sett små linjer på skärmen som dykt upp. Naturligtvis vill jag naturligtvis få dessa problem fixade, men har inte Apple själva någon lösning, så vet jag icke vad jag ska göra.

Ha en bra kväll!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 23:35

Instämmer i mini-kritiken. Jag hade i väntan på min TFT-skärm en gammal 15"-CRT inkopplad. Mörk och suddig bild och svaga linjer som rullade över bilden, medan den fungerade utmärkt till PC:n.

Sen fick jag min TFT med D-Sub - skarp bild men mörk. Vitt ser snarare ljusgrått ut. Dessutom flippar det ut helt i vissa situationer, t.ex. i Flurry-skärmsläckaren och med prickmönstret i File Maker, då det blir störningar och ränder i bilden. Samma här, perfekt bild på PC:n och inga problem.

Köpte även Apples DVI-TV-adapter. Fiasko. Bilden på TV:n blir okej, men det är störningar som rullar över bilden vilket gör det hela oanvändbart. PC-TV är inga problem.

Minin har ett uselt grafikkort och svag utsignal och jag kan verkligen inte rekommendera någon att köpa den. Det är en fantastiskt snygg och smidig dator så det är tråkigt med de här DVI/VGA-problemen! Om man vill ha en billig dator tjänar man både prestanda och ett riktigt grafikkort på att köpa en tyst DELL-dator, även om den förstås inte är lika snygg.

Nej, nästa gång blir det en Intel-mac mini med ett riktigt PCI-E-grafikkort och acceptabel spänning på DVI-porten.

  • Medlem
  • 2005-10-14 10:45

Hmm...vad gör man nu? Vad gör Apple för min del nu? Jag tänkte lämna in den hos butiken här i stan, men om det är ett fel som inte kan avhjälpa - vad händer då? Jag undrar ju lite, då det tydligen är många som har dessa problem.

Någon nämnde att kretsarna inte var firmware-uppdateringsbara? Skulle detta fixa biffen i så fall, eller ligger felet någon annanstans? Som jag då har förstått det så är DVI-signalen från Minin på tok för svag. Dessutom innebär detta att givet Hz-tal ej hålls stabilt, varav monitorn får någon felsync och därför visar svart skärm tills dess att signalen blir tillräckligt stark igen. Spänningen är, som du säger, instabil.

Är det så? I mina öron låter detta som ett tillverkningsfel, och då borde man väl ha rätten att lämna varan åter eller få varan ersatt av likvärdig produkt (vad det nu skulle vara). Jag ringde för övrigt till Supporten idag - och de hade inga uppgifter om dessa problem. Vad de hade var en kort lista på vilka skärmar Apple har sagt skall fungera med datorn.

/Fredrik

Senast redigerat 2005-10-14 11:25
  • Medlem
  • 2005-10-14 17:31

Ni får ursäkta att jag ligger på och babblar om detta problem, men jag måste helt enkelt få rätsida på om det verkligen är datorn som det är fel på även om det verkar vara just så. Jag tog och kollade på ViewSonics hemsida och fann följande information:

Video Input, Digital: DVI-D (TMDS, 100 ohms)
Connector, Signal: RGB (15-pin mini D-sub), DVI-D2, detachable cable

Kan det vara något här som strular? Kabeln jag köpt är en DVI-kabel som det står "D" och DVI. Antagligen så är det inte kabeln det är fel på - men jag vill ändå kolla vad ni tror. Jag funderar på hur Apple kan hjälpa mig. Skärmen är liksom inköpt och felet ligger uppenbarligen, om man får tror alla inlägg i forum världen över - i Minin själv.

Vad har man rätt till som köpare? Det har ju inte presenterats någon ny mini, och alla andra Mini-datorer lär väl ha exakt samma problem? Vilken linje tror ni Apple går på? =/

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Ni får ursäkta att jag ligger på och babblar om detta problem, men jag måste helt enkelt få rätsida på om det verkligen är datorn som det är fel på även om det verkar vara just så. Jag tog och kollade på ViewSonics hemsida och fann följande information:

Video Input, Digital: DVI-D (TMDS, 100 ohms)
Connector, Signal: RGB (15-pin mini D-sub), DVI-D2, detachable cable

Kan det vara något här som strular? Kabeln jag köpt är en DVI-kabel som det står "D" och DVI. Antagligen så är det inte kabeln det är fel på - men jag vill ändå kolla vad ni tror. Jag funderar på hur Apple kan hjälpa mig. Skärmen är liksom inköpt och felet ligger uppenbarligen, om man får tror alla inlägg i forum världen över - i Minin själv.
/Fredrik

DVI är tyvärr inte en så bra standard som det skulle kunna vara finns lite för många varianter. Kolla på http://www.kjell.com där finns något som kallas kjellfakta där dom beskriver skillnaderna mellan dom olika DVI varianterna.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 18:21

Du kan säkert få lämna tillbaka datorn, men då har du ju ingen dator längre. För mig har det blivit så att jag inte använder minin så mycket, tråkigt eftersom OS X är trevligt att arbeta med. Dåligt av Apple att inte följa enkla standarder.

  • Medlem
  • 2005-10-14 20:44

Jo - jag hoppas innerligen att jag får lämna igen den. Det har ju ryktas om en ny Mini (men nu kom ju ingen..), och denna kanske skulle ha fixar för dessa barnsjukdomar..även om nu Minin hängt med ett tag. =/

Först min iBook och nu detta. Härliga tider, strålande tider.

/Fredrik

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-14 21:35
Ursprungligen av Nifo:

Jo - jag hoppas innerligen att jag får lämna igen den. Det har ju ryktas om en ny Mini (men nu kom ju ingen..), och denna kanske skulle ha fixar för dessa barnsjukdomar..även om nu Minin hängt med ett tag. =/

Först min iBook och nu detta. Härliga tider, strålande tider.

/Fredrik

Kolla annars om du kan byta skärmen till en som är bekräftat att den fungerar. Det måste ju givetvis finnas tusentals andra kunder som kör Mac mini utan problem.

  • Medlem
  • 2005-10-15 14:13

Okej. Men det känns lite fånigt att man ska behöva göra en jättegranskning av skärmar innan man slår till på en Mini. Jag fattar bara inte att det inte har skett någon revidering av hårdvaran sen modellen kom ut i vintras...

/Fredrik

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-15 14:24
Ursprungligen av Nifo:

Okej. Men det känns lite fånigt att man ska behöva göra en jättegranskning av skärmar innan man slår till på en Mini. Jag fattar bara inte att det inte har skett någon revidering av hårdvaran sen modellen kom ut i vintras...

/Fredrik

Jag håller med till fullo! Nu är det dock som det är. Kolla upp en skärm som med 100% säkerhet fungerar med minin och byt din Viewsonic om du fortfarande har möjligheten. Det skumma är ju dock att det verkar finnas andra med samma Viewsonic-skärm som du har som det funkar fint för.

Ursprungligen av Nifo:

Okej. Men det känns lite fånigt att man ska behöva göra en jättegranskning av skärmar innan man slår till på en Mini.
/Fredrik

Knappast vad det handlar om. Läste du om DVI "standarden" hos kjell.com?

  • Medlem
  • 2005-10-15 18:55

Ja, men jag blev inte så mycket klokare för att vara ärlig. Att det finns flera standarder förstod jag, men jag är inte övertygad om att det är problemet i just detta fall. Kanske är det så.

Kontakten på min DVI-kabel är 3 x 3 piggar uppdelade i 2 fyrkantiga fält, samt en horisontell metallplatta. Det vill säga att det finns ett blankt fält i mitten av kontakten där det inte sittar några piggar. Är den kontakt/kabeltypen rätt? Dock stod det väl något om att det inte skulle gå och göra fel...men om det är för få piggar så...?

Min kontakt är alltså: DVI-D single-link 18+1 pinnar (Digital 1 kanal). Ska man istället ha 24+1 pinnar, dvs den andra kabeltypen? Det framgår ju i så fall inte någonstans hos Apple. Självklart väljer man automatiskt den "vanliga" DVI-typen i butiken.

Men vad jag vet så säljer bara det vanliga PC-butikerna (inet exempelvis) EN typ av DVI-kabel, och jag antar att det är just en "sån" kabel jag har köpt. Alltså, jag har finfin bild och allt - men någon eller några gånger per dag så blir skärmen svart i 3-4 sekunder för att sen gå tillbaka. Jag klurar på om det verkligen är kabeln alltså.

/Fredrik

Senast redigerat 2005-10-15 19:09
  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 19:09

Själv använder jag Apples egna DVI-VGA-adapter, med ganska dåligt resultat. Provade den jag fick med till mitt PC-grafikkort och då blev det ännu sämre. Har testat samma adaptrar till PC:n och bilden blir riktigt bra där. Så felet ligger solklart i minins hårdvara, även om vissa få skärmar klarar det hela bättre (t.ex. ViewSonic och Apples egna).

  • Medlem
  • 2005-10-15 19:10

Okej. Jag kör heldigitalt, alltå DVI -> DVI och då trodde i alla fall jag att det skulle funka till 100% direkt.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-10-15 20:24

Kollade nu lite noga på Viewsonic.se där det under "signal" står: RGB (15-pin mini D-sub), DVI-D2, detachable cable (som jag nämnt innan). Innebär det då att jag måste ha den stora "DVI-D dual-link 24+1 pinnar (Digital 2 kanal)" anslutningen som man kan läsa om på Kjell? I så fall är vi lite närmare en lösning för mig och MÅNGA andra.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-10-15 21:07

Nej, min kabel ska fungera ypperligt då det står att single-link kan överföra upp till UXGA (1600x1200 pixel) vid 60 Hz. Jag kör inte över den upplösningen eller i annat Hz-tal.

Summan av kardemumman. Det måste vara Minin som har ett fel. Hittade förresten denna länk: http://lowendmac.com/newsrev/05/0819.html#3 Någon sade dock att 9200 (europeiska versionen) inte går att uppdatera (?) Annars kanske denna firmwareuppdatering skulle gjort susen, vad vet jag?

/Fredrik

Senast redigerat 2005-10-16 09:38
1
Bevaka tråden