Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples LCD-skärm kornig

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:02

Häromdagen kollade jag in en Apple 20 tum kopplad till en MacMini. Ganska kass bild måste jag säga. Lite kornig, liksom. Är det Apples skärmar eller är det allmängiltigt för platta skärmar? Jag sitter själv med en flat CRT-skärm där skärpan är en helt annan än det jag såg. Hur kommer det sig? Kommer man bli besviken om man köper en LCD-skärm?

Ursprungligen av palb:

Häromdagen kollade jag in en Apple 20 tum kopplad till en MacMini. Ganska kass bild måste jag säga. Lite kornig, liksom. Är det Apples skärmar eller är det allmängiltigt för platta skärmar? Jag sitter själv med en flat CRT-skärm där skärpan är en helt annan än det jag såg. Hur kommer det sig? Kommer man bli besviken om man köper en LCD-skärm?

CRT skärmar är fortfarande överlägsna på de flesta punkter jämfört med LCD men helt kass ska bilden inte vara med en LCD-skärm , kanske var skärmen felinställd eller körd på fel upplösning? LCD skärmar ska egentligen bara användas med sin nativa upplösning att skala om ger oftast rätt dålig bild.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:25
Ursprungligen av Simon Templar:

CRT skärmar är fortfarande överlägsna på de flesta punkter jämfört med LCD men helt kass ska bilden inte vara med en LCD-skärm , kanske var skärmen felinställd eller körd på fel upplösning? LCD skärmar ska egentligen bara användas med sin nativa upplösning att skala om ger oftast rätt dålig bild.

Kass är väl lite starkt ord. Men inte helt 100 i varje fall. Kanske berodde på Minis svaga grafik-kort?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-14 14:25

Jag tror att kornigheten som du beskriver beror på att skärmen kördes i fel upplösning. Jag har kört LCD-skärmar i flera år nu, och jag vill inte gå tillbaka. Jag kan jobba mycket längre framför skärmen utan att bli trött i ögonen än jag kunde när jag satt framför CRT skärmar.

Bilden på en LCD skärm är skarpare och pixlarna blir tydligare, en CRT skärm har aningens suddigare gränser mellan pixlarna. Detta beror på att en LCD skärm är uppbyggd av enskilda pixlar medns en CRT skärm har en yta där en elektronkanon skjuter fram pixlar. Det är också därför en CRT skräm kan prestera flera olika upplösningar med gott resultat, medan en LCD skärm enbart kan prestera en perfekt upplösning, alla andra upplösningar måste skalas om och jämnas ut i de existerande pixlarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:36
Ursprungligen av Arvid:

Jag tror att kornigheten som du beskriver beror på att skärmen kördes i fel upplösning. Jag har kört LCD-skärmar i flera år nu, och jag vill inte gå tillbaka. Jag kan jobba mycket längre framför skärmen utan att bli trött i ögonen än jag kunde när jag satt framför CRT skärmar.

Det är möjligt. Såg den hos Applebutiken i Helsingborg så man tycker dom borde ha koll på läget. Såg rätt bra ut på håll, så jag tror nog det var korrekt upplösning. Men som du påpekar, det finns kanske andra fördelar. Sedan är möjligen Apples skärmar inte det perfekta valet (?)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-14 14:57

Jag använder Apples nya 20" på jobbet ihop med en PowerBook och den gamla 23" hemma med en G5. Kanonbild på båda. De gånger jag sett Apples 20" kopplad till Mac mini har bilden varit precis lika bra som med vilken annan dator som helst. Att skärmen stod på Applebutiken behöver inta alls betyda att den var rätt inställd. Allt för ofta ser man dåligt inställda skärmar och annat i butiker, ibland pga inkomptens, men oftast pga att kunderna pillar och trixar till olika inställningar i butiken. Att du tycker bilden såg bra ut på håll understryker ju dessutom tesen att skärmen kan varit inställd på fel upplösning.

Mycket damm på skärmen? En butik blir väldigt dammig eftesom kunderna går in med skor.

1
Bevaka tråden