Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet. Fasen va nöjd jag är

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-13 17:48

Jag är ju en jäkel på att kritisera saker som jag inte gillar. Tråden om Spotlight och den om
Bredbandsbolaget är två tjusiga exempel. Men jag kan faktiskt strö komplimanger och gratulera folk som gör ett bra jobb också. Och det tänkte jag göra nu.

Efter helvetet med BBB skrev jag alltså på för Glocalnet. Bytet av leverantör skulle ske i slutet av maj i våras. Vid rätt datum försvann mycket riktigt uppkopplingen till BBB, emn ingen ny från Glocalnet kom istället. En tät telefontrafik började. Jag ringde Glocalnet som skyllde på BBB och sa att BBB tydligen inte skulle koppla ur mig förrän dom fått definitivt datum av Glocalnet. Jag ringde till BBB som skyllde på Glocalnet och sa att dom visst fått definitivt datum. Jag ringde igen till Glocalnet och sa att BBB visst fått definitivt datum. Dom svarade "nej, det har dom inte alls. Dom har fått ett prliminärt datum". Jag föreslog att Glocalnet kanske skulle ringa till BBB själva och lösa detta? "Nej, det är vi inte intresserade av".

Så fortsatte det under några dagar tills jag förmådde BBB att sätta upp en tillfällig lina. Men efter två veckor försvann den, och jag fick börja ringa samma typ av samtal fram och tillbaka igen. Än en gång satte BBB upp en temporär uppkoppling, men efter två veckor försvann den. Ringandet började igen.

Jag ska inte trötta med att beskriva eländet ytterligare, utan bara konstatera att jag äntligen blev uppkopplad den 13 juli, dvs en och en halv månad försent. Under tiden hade jag jobb åt ett företag i Hong Kong av alla ställen, och var tvungen att skicka och ta emot dokument dagligen. Så jag jobbade i egen dator, förde över till en FW-disk, tog bilen hem till brorsan, och använde hans dator till att skicka/ta emot. Ett enormt extrajobb, och jag drog också på mig en del kostnader.

Men så när jag varit uppkopplad några veckor skickade jag ett snällt men ändå ganska bestämt mail till Glocalnet och begärde ersättning enligt en slags kravlista. Efter 15 minuter ringde telefonen och en mycket trevlig tjej från Glocalnet sa att "inget snack, det är klart du ska få den ersättning du vill ha". Två dagar senare kom en skriftlig bekräftelse med snigelposten och jag har sedan dess fått den upprättelse jag begärde. Nästan.....

För idag fick jag en räkning från Glocalnet, och den fick mig att titta närmare på bekräftelsebrevet och vad jag egentligen fått i ersättning. Tyvärr visade det sig att det inte stämde. Jag hade fått för lite, och dessutom fattades en bekräftelse på att jag skulle få flyttning gratis (jo, jag flyttar nästa vecka).

Så jag skickade ett mail till samma tjej. Igen ringde hon en kvart senare och bad om ursäkt. Medan vi pratade i telefonen fixade hon mellanskillnaden. Klart på två minuter och inget tjafs.

Men i mailet till henne hade jag nämnt en annan sak. Jag har nämligen glömt att anmäla flytten till Glocalnet, och eftersom jag tar mitt pick och pack till det nya stället redan på fredag 21 oktober, så insåg jag vad klockan var slagen och såg framfäör mig en månad utan uppkoppling. Så jag frågade henne om hon möjligen kunde förbarma sig över en åderförkalkad värmlänning och se till att jag blev uppkopplad på direkten?

Hon bad att få återkomma, och ringde igen efter tio minuter, sedan hon snackat med teknikerna. Tyvärr, sa hon, så måste du räkna med ungefär tio dagar innan du kan få din vanliga bredbandsuppkoppling till det nya stället. Men jag kopplar in en vanlig 56Kb uppkoppling som du kan komma åt via ett telefonmodem samma dag, och så lägger jag in en samtalspott så att du klara dig fram tills du får bredbandet.

Vad ska man säga? Man bara bugar sig ända till fotknölarna och tackar högre makter att det fortfarande finns folk med stil och hjärtat på rätta stället.

Danne

PS: Om nån kontaktar mig och vill ha reda på vad den där tjejen heter, så kan ni ta er i brasan. Hon är MIN - BARA MIIIIN!!!

Med Glocalnet... jag trodde man skulle känna sig låg.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 19:37

De där tio dagarna beror fö på Telia som äger näten så det kan inte läggas fatet för Glocalnet.

Jag skulle dock välja BBB i dagsläget, men det är en annan historia

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-13 20:22
Ursprungligen av Patrick Lindgren:

De där tio dagarna beror fö på Telia som äger näten så det kan inte läggas fatet för Glocalnet.

Jag skulle dock välja BBB i dagsläget, men det är en annan historia

Nä för fasen. Jag klandrar sannerligen inte Glocalnet. Hoppas texten inte kan tolkas så. Jag klandrar ingen alls, utom mig själv eftersom jag glömt bort att anmäla flytten. Jag räknade kallt med en månad utan uppkoppling (peppar, peppar...), men hon fixade ju så att det bara tar 10 dagar och att jag får en telefonlina gratis tills jag fått bredbandet.

Alltså ett deal som är tre gånger bättre bättre än vad jag hoppats.

Jämfört med helvetet jag hade med BBB under en längre tid och bemötandet hos deras support och kundtjänst så ligger detta på ett helt annat plan. Det är som att jämföra en hundruka under skosulan med en månads gratis semester på egen ö i Söderhavet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 19:43

Låter som du har fått ett riktigt bra bemötande för en gångs skull, det är du värd!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-13 20:23
Ursprungligen av tjogin:

...det är du värd!

Jaha. Nu börjar fjäsket för att få reda på namnet på tjejen som ordnade allt så otroligt snabb och smärtfritt....;)

Jag har inte haft samma tur som dig. Bytte just till Glocalnet och mitt Linksys-modem funkar inte. Det har funkat perfekt på Spray i över ett år. När jag snackade med en kille på Glocalnet support så fick jag bara veta att mitt modem stöds inte så jag kan inte få någon som helst hjälp eller tips. Men till slut går han med på att göra en felanmälan.

Okej, jag fixar igång mitt gamla modem som funkar på Gloclanet (så själva ADSL funkar alltså). Efter mycket läsande på nätet, testande av olika firmware så vill jag bekräfta mina inställningar med Glocalnet. Det finns vissa värden i modemet som man kan sätta, t.ex om det ska vara LCC eller VC och massa andra konstiga värden.

Jag gjorde missstaget att återigen berätta att jag har Linksys så nu vill de inte hjälpa mig. -Jag behöver ingen hjälp med modemet jag vill bara ha dessa värden så jag vet att jag gjort rätt, säger jag. Men han vill inte ge dom till mig och säger bara, -Jag kan inte svara på det, ring Linksys. -Ja, men de vet väl inget om erat nät, säger jag. Jag blir återigen bara uppmanad att ringa Linksys.

Då säger jag att jag har D-link inte Linksys. -Nej, du sa Linksys, jag kan inte göra något för dig. -Men jag har D-link, säger jag. Då slutar han svara på tilltal och säger bara -Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig, tills jag lägger på luren.

Nyligen fick jag ett SMS från Glocalnet som talar om att mitt ärende är åtgärdat. Knappast någon skillnad för mig iaf.

Det ända bra jag upplevt med Gloclanet support är att de har öppet dygnet runt. Men det gör inte mycket nytta när man får snacka med såna fullkommliga idioter.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:01

Jag har också haft en dust med GlocalNet, och erfarenheten är lite blandad. Två grejer har jag stört mig på: Eftersom de bara hyr kapacitet från andra leverantörer (telia/skanova?) så har de ingen kontroll själva över själva inkopplingen, utan de beställer den. Det de kan göra är att pinga mitt modem, men de kan inte alls se mer saker av teknisk karaktär. Och att sätta en tekniker (som de då får hyra av telia etc) på ett ärende sitter långt inne.

Vidare så är kunskapsnivån och serviceviljan hos supporten väldigt olika. Ibland får man snacka med ett nöt som säger åt en att starta om datorn 7 ggr när det är uppenbart att stationen inte är inkopplad ännu fast den skulle vart det. Ibland får man snakca med en ngn jättebra som tar ansvar och fixar saker på nolltid... Inte direkt streamlinat...

Nu har jag efter mycket om och men fått mitt bredband inkopplat, men det råkade bli 0.5 mbit isf 8... Så nu ska jag ringa igen.. Kanske måste starta om datan?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 10:14

Jo, jag hade ju också strul med Glocalnets support. Därför kanske det är på sin plats med en allmän reflektion:

Jag är ganska säker på att bredbandsboomen i Sverige helt enkelt har skapat ett underskott på kompetent personal. Om man dessutom tänker på att många (de flesta?) leverantörer har lagt supporten till några callcenters i Norrland, så blir det ju ännu svårare att rekrytera folk eftersom upptagningsområdet är mindre. Plus att lönen troligen inte är särskilt bra (vi vill ju inte ha höga räkningar...), och att arbetsuppgifterna inte är världens skojigaste.

Sammantaget blir det en ekvation som knappast medger att det är duktigt folk som svarar varenda gång man ringer, oavsett vilket bolag man använder. Tyvärr...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-14 12:01

Särskilt ADSL och VDSL leder nog till fler tråkiga supportupplevelser än bredband via ethernet/fiber till byggnaden, just på grund av de aspekter som torbjorn2000 nämner.

  • Medlem
  • 2005-10-14 12:29

Beställde själv bredand hos Glocalnet i början maj och gick sedan och väntade på att få ett leveransdatum. Det dröjde tills mitten av juli innan ett brev damp ner. I det stod det att jag skulle bli inkopplad i februari 1970. När jag ringer och frågar vad det innebär får jag veta att jag varit inkopplad i tre veckor! När jag påpekar att jag inte vill betala för den tid som redan passerat, får jag svaret att det ska jag inte behöva men att jag ska vänta tills jag får min räkning och ringa då... Dålig stil tycker jag. Vill ogärna betala 200 kronor för ingenting men å andra sidan har man ju en tendens att ge upp inför ändlösa telefonköer och folk som inte hjälper en när man kommer fram. Det är väl det som de vet och utnyttjar så mycket de bara kan...

Lite OT men frågar ändå. Är det någon som vet om man kan se hur stark sändningen är mellan två Airport express alt. hur hög överföringshastigheten är?

Bor i ett gammalt hus med tjocka tegelväggar och får urusel hastighet i det rum där jag sitter oftast. Detta pga att jag har första jacket i ett annat rum, och måste koppla upp mig mot internet där. Har en express där och sedan en brygga till en annan express som sitter inkoppplad i stereon (som står i rummet där jag är mest), men jag tror att hastigheten mellan expresserna är långsam. Någon som kan tipsa om något bra? Har ett gammalt modem som jag köpte begagnat (är ett Alcatel speed touch home), hur stor roll spelar modemet? Linan ska vara 8.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 13:16
Ursprungligen av cilla:

Lite OT men frågar ändå. Är det någon som vet om man kan se hur stark sändningen är mellan två Airport express alt. hur hög överföringshastigheten är?

Bor i ett gammalt hus med tjocka tegelväggar och får urusel hastighet i det rum där jag sitter oftast. Detta pga att jag har första jacket i ett annat rum, och måste koppla upp mig mot internet där. Har en express där och sedan en brygga till en annan express som sitter inkoppplad i stereon (som står i rummet där jag är mest), men jag tror att hastigheten mellan expresserna är långsam. Någon som kan tipsa om något bra? Har ett gammalt modem som jag köpte begagnat (är ett Alcatel speed touch home), hur stor roll spelar modemet? Linan ska vara 8.

Pröva att sätta modemet i telefonjacket där du jobbar mest. Det kan funka lika bra som på första jacket, men det kan också bli störningar. Testa att göra det, lyfta på lite telefoner här och där, ringa lite, och se hur det fungerar! Risken är att om du ringer från första jacket så slutar modemet att fungera i andra jacket. Men som sagt, pröva lite.

  • Medlem
  • 2005-10-14 14:35

Tack för ripsen torbjorn2000, men modemet har hamnat där det är nu på empirisk väg. Alla tänkbara störningar verkar uppstå i vår lägenhet om man försöker använda något annat än första jacket.

Glocalnet och D-Link DSL-G604T

Hejsan,
har precis byt från Telia till Glocalnet. Får inte mitt Glocalnet och D-Link DSL-G604T modem att funka. Ngn. som har erfarenhet av detta modemet med Glocalnet. De säger att de inte kan garantera att det ska funka för en del har haft strul med det. D-Link fanns tidigare med på deras modemlista men det är u bortplockat.
Om det inte funkar har ni ngt förslag på nyttt modem. Behöver ett modem/router med 4 linor ut och trådlöst. Skulle det kuna vara ngt annat problem än modemet? De kopplade över mig 1 vecka tidigare än de skrev i informationen.
Tacksam för svar. Byter helst inte ut en fungerande modem/router lösning i onödan.
Billy

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-15 11:05
Ursprungligen av hellmark:

Hejsan,
har precis byt från Telia till Glocalnet. Får inte mitt Glocalnet och D-Link DSL-G604T modem att funka. ...
Tacksam för svar. Byter helst inte ut en fungerande modem/router lösning i onödan.

Definiera "fungerande"?

Menar att det har funkat perfekt i 1 år tills jag skulle gå över till glocalnet. Tror ni att det bara är att byta modem och router eller kan jag byta tillbaka. Hur är det med ånger veckan? Från vilken dag gäller den. Från det kopplas in eller?
Billy

Det finkar inte alls. Funkade hur bra som helst med Telia, nu får jag ingen uppkoppling alls. Är det ngn som fått det att funka me D-Link och Glocalnet?

  • Medlem
  • 2005-10-15 13:20

Får du det inte att fungera alls (alltså inte ens med nätverkskabel från modemet till en dator)?

Hade själv problem att få det att fungera trådlöst men om det inte fungerar alls så är det en annan situation.

1
Bevaka tråden