Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föreningssparbanken och Safari (och Explorer) = NOT

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Föreningssparbanken håller på och flyttar över "bankviainternet" till nytt system. Först ut på plan är kunder i Stockholm.

Det nya systemet fungerar inte med Safari, provat med 2.0 med nedslående resultat, men skulle enligt FSB:s kundtjänst fungera med Explorer 5.2.3 - vilket det dock inte gör. Dock fungerar det med Firefox 1.0.4 som jag får använda tillsvidare för att kunna betala mina räkningar.

Grrr...... !! Why !!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-26 12:44

Neeeeeej!

Bankbytarargument! (På riktigt.)

Jäklar vad irriterad jag blir. Ska det bli lika jäkla uselt som handelsbanken ?

Nya systemet: De använder fortfarande dosa, hoppas jag?!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-26 13:31

Vilka klåpare!

Det kan ju inte vara särskilt svårt att få en sida som fungerar i Firefox att fungera i Safari 2. Om de inte löser det snabbt så finns det en överhängande risk att jag byter bank efter 7 år med FSBs internetbank.

Ursprungligen av hugin:

Vilka klåpare!

Det kan ju inte vara särskilt svårt att få en sida som fungerar i Firefox att fungera i Safari 2. Om de inte löser det snabbt så finns det en överhängande risk att jag byter bank efter 7 år med FSBs internetbank.

Instämmer! Är kund hos FSB sedan 10 år och har haft internetbank sedan ca 5 år.
Jag byter fan bank om dom inte styr upp det här!

Jättekonstigt. Jag pratade med en person på FSB nyligen och då sa hon att det höll på att testa det nya systemet och att det skulle funka utmärkt med Safari. Inga mer klistriga menyer...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-26 13:38
Ursprungligen av Michael Nord:

Jättekonstigt. Jag pratade med en person på FSB nyligen och då sa hon att det höll på att testa det nya systemet och att det skulle funka utmärkt med Safari. Inga mer klistriga menyer...

Låter ju lysande om de lyckas med det. Men det vore ju kanske bra om de såg till att det verkligen fungerade innan de började rulla ut det.

Ursprungligen av Nilsanders:

Föreningssparbanken håller på och flyttar över "bankviainternet" till nytt system. Först ut på plan är kunder i Stockholm.

Det nya systemet fungerar inte med Safari, provat med 2.0 med nedslående resultat, men skulle enligt FSB:s kundtjänst fungera med Explorer 5.2.3 - vilket det dock inte gör. Dock fungerar det med Firefox 1.0.4 som jag får använda tillsvidare för att kunna betala mina räkningar.

Jag betalade för ca en timme sedan månadens skörd av räkningar via FöreningsSparbankens internettjänst. Hade inga som helst problem med Safari i Tiger 10.4.1.

Ursprungligen av mikado:

Jag betalade för ca en timme sedan månadens skörd av räkningar via FöreningsSparbankens internettjänst. Hade inga som helst problem med Safari i Tiger 10.4.1.

Betalde du med den nya tjänsten då ? Eller den "gamla" som alltid fungerat ?

Det retligaste med det här var för mig att jag inte fick något vettigt felmeddelande när jag försökte logga in med Safari. "Internt tekniskt fel" eller något i den stilen fick mig att i dagar gå och tro att de verkligen hade interna problem. Inte tänkte jag på att Safari helt plötligt inte skulle fungera... Firefox var dock inga problem. Klagomål är ivägskickat.

FSB internetbank

Enligt FSBs kundtjänst funkar inte Safari pga att läsaren inte är certifierad?! Irriterande att FSB inte kan få upp ett meddelande om vilka webbläsare som funkar/funkar inte! Ett tips från kundtjänsten var att använda Opera.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 11:37
Ursprungligen av Nilsanders:

Föreningssparbanken håller på och flyttar över "bankviainternet" till nytt system. Först ut på plan är kunder i Stockholm.

Det nya systemet fungerar inte med Safari, provat med 2.0 med nedslående resultat, men skulle enligt FSB:s kundtjänst fungera med Explorer 5.2.3 - vilket det dock inte gör. Dock fungerar det med Firefox 1.0.4 som jag får använda tillsvidare för att kunna betala mina räkningar.

Nu blir jag förvirrad. Har FSB olika Internetbanker beroende på i vilken stad man bor??? Jag har aldrig valt någon speciell ort när jag betalar räkningar.

https://www.viainternet.foreningssparbanken.se funger fint i opera och jag bor i sthlm ?

Jag har nu inte använt Safari på ett bra tag. Firefox i "optimized build" är det som gäller och inte gett mig några som helst problem.
Här kan man hämta en sån:
http://homepage.mac.com/krmathis/

Men det är trist om det inte funkar i Safari - såklart. Safari funkade ju faktiskt förr även innan FSB sa att den var certifierad=dvs. testad och godkänd av FSB.

För övrigt så har de gjort ett lyft tycker jag. Sidan är bra mycket luftigare och modernare i gränssnittet nu och man slipper "kladdet" med menyerna som fastnade. Alla de där konstga musrörelserna som jag lärt mig leva med för att undvika dem kan Glömmas!

PS: Explorer är (var?) en 38% Vodka, inget annat. Det förstår man ju direkt att Macen inte mår bra av att få det i sig! DS:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 13:54

Jag tar hellre "kladdet" och att det funkar i Safari. Nu fick jag starta en Win Xp dator och logga in med IE för att kunna betala räkningarna. Väldigt störande. Det har ju funkat tidigare, jag kan inte fatta att det ska vara så svårt att få det att funka med Safari.
Sen är ju det minsta man kan begära att man får ett besked när man försöker logga in från Safari att det inte funkar med den webbläsare och inte att det står "tekniskt fel".

Väldigt trist, jag har använt FSB:s Internetbank sen den kom och det har funkat med både Mac och PC hela tiden vad jag kan minnas.

Jag fixade till BankID igår med Safari 1.3, fungerade perfekt.
Ska testa med Safari 2 också men det får bli i helgen det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 14:11

fattar inte jag har aldrig haft prob med FSB - inte nån gång faktiskt - inte i nån läsare - på nån plattform

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 15:14

Min tjej sitter nu och är skitarg eftersom det inte funkar ens med firefox, när allt var ifyllt och klart så loggades hon ut. Vad är det för amatörer som sitter och programerar dessa sidor??

//F

För min del fungerar det nya systemet. Har just loggat in för att kolla och det fungerade precis som vanligt. OS 10.3.9 samt Safari 1.3

T-son

FSB:s internetbank i sin nuvarande form fungerar utmärkt i Safari för min del. Däremot har jag inte testat den nya kommande versionen av internetbanken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 17:53

Jag pratade med supporten och tydligen ligger problemet med 10.4 och safari 2, men dom jobbar på det problemet, firefox funkar dock.. Och det är bara stockholm som har den nya sidan hur dom nu fixar det?? och den har rullat sedan den 17maj..,,

Man måste dock tilllåta popups, eller iaf ifrån deras sida..

*** Preferenses - Web Features - kryssa ur Block Popup Windows, eller tillåt deras sida via - Allowed sites - www.internetbanken.fsb.se - så kommer du fortfarande ha kvar Blocken fast inte på deras sida..

*** Sedan måste Java & JavaScript vara på, även Change status bar text, som hittas under Javascript advanced..

/Fred

Senast redigerat 2005-05-27 18:10

Jag kör Tiger och Safari 2.0, kom in på FSB utan problem, men det kanske är för att jag är en bonnajävel på bonnavischan.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 21:58

Jag var i kontakt med FSB idag eftersom jag hade problem med att generera ett nytt bankid (i den nya webbbanken). Jag frågade om Safari och supportkillen hävdade att de hittat flera fel i Safari 2.0 och rapporterat detta till Apple. Nu väntar de på att detta ska åtgärdas, dvs de kommer inte att göra någon extrakodning för att få det att funka med Safari 2.0. Vilken sanningshalt påståendet har vet jag inte...

Jag har fått samma goddag yxskaft-svar från supporten på FSB. De har uppenbarligen fortfarande inte hört talas om webbstandarder. När jag frågade om varför menyerna fastnar i Safari började de yra om https och säkerhet. Tjena. :rolleyes:

Jag har precis samma problem som alla andra, nya internetbanken fungera ej i safari, men i Opera. BankId fungerar varken i safari eller Opera. Och bankens support sitter med armarna i kors och bara väntar!

Skulle egentligen byta bank, men eftersom ALLT, företagets, familjens, barnens, hustruns är i Föreningssparbanken, så blir det minst sagt BÖKIGT!!

SVAGT! - av Föreningssparbanken som jag varit trogen sedan den hette "Jordbrukskassan"...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:18

Jag kommer inte heller in med Safari 2.0.1. Men inte så överraskande. Kör med Camino beta eller FF vilket fungera perfekt.

Skulle vara försiktig att hänga FSB för detta. Safari har ju haft sina brister. Mycket tycks blivit bättre men FF är fortfarande bättre vad gäller standard.

  • Medlem
  • 2005-10-14 18:36

Testade på rekommendation camino webläsaren och det verkar funka så bra att jag inte behöver mina gamla webläsare alls längre. En fråga dock. Varför lagras inte alla favicons i min bokmärkesmeny, utan bara de fyra första.....i Safari lagrades alla, under förutsättningen att de hade favicons. Någon som har någon råd i det här? Hoppas på att det skall gå att ställa in nånstans på något sätt...

  • Medlem
  • 2005-10-14 18:47

LÖST!
Laddade ner den senaste versionen från Caminos hemsida och det löste problemet

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 18:54

Ja betan av Camino är verkligen mycket lovande. Visserligen några saker som jag inte är helt nöjd med. Men i Camino får man utseendet från Safari med Mozilla Gecko som renderingsmaskin. Perfekt. Och funkar klockrent med FSB.

Har Firefox av en anledning på datorerna. Det är FSP och att det inte funkar med Safari för mig! 10.4.2 Safari 2 funkar int e med FSB för mig, dock funkar det hur bra som helst med Firefox 1.0

T-son

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 11:24
Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Har Firefox av en anledning på datorerna. Det är FSP och att det inte funkar med Safari för mig! 10.4.2 Safari 2 funkar int e med FSB för mig, dock funkar det hur bra som helst med Firefox 1.0

T-son

Konstigt, det fungerar utmärkt för mig, och har alltid gjort. VAD är det som inte fungerar?

Bevaka tråden