Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Front row - hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar en del om Front Row och Apple Remote. Jag antar att fjärren måste fungera med även andra/äldre macar eftersom den säljs separat i Apple Store. Stämmer det och är det via bluetooth eller?

Sen vad gäller Front Row så vore det intressant att veta ifall man kan använda fjärren till att kolla på filmer som ligger på hårddisken (backuper på DVD-filmer) , alltså inte på disc. All info jag hittat på Apple.com eller fick ut av keynoten visar bara spel direkt från skiva.

Om den uppfyller dessa krav är den helt klart ett möjligt köp.

Jag tror och hoppas att så är fallet att det fungerar med allt på hårddisken. Dock så är den stora frågan för mig om det kommer att fungera på resten av macarna. Hade varit lite ballt att ha det på min powerbook också!

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-13 10:05

tror inte den funkar till de gamla macarna, däremot till den nya iPoddockan (som passar de flesta gamla iPod) så det är väl därför den säljs separat...

//Filip

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 10:47

Precis... Den nya "Apple Universal Dock" är den man måste ha för att kunna använda fjärrkontrollen... Den har IR porten som krävs... Däremot misstänker jag att iMac har denna inbygd samt att minin kommer få det inbyggt i en senare version? Eller vad tror ni andra?

//Trinodia

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-10-13 10:55

så om man köper ipoddockan kan man använda fjärrkontrollen till de andra macarna då??

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 12:38

Detta är vad som står på applestore...

"The Apple Remote requires the iPod Universal Dock and any iPod with a Dock connector."

Står ingenstans om vilken mac det fungerar eller inte fungerar med så då får man väll anta att det fungerar med alla som kan connecta en ipoddocka till sin mac. eller?

//Trinodia

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 13:15

Tror tyvärr att det är bara iPod-access som man får via fjärren om man köper den nya "Universal Dock". Dvs att det krävs en mac med inbyggd IR, som är såld 2005, för att man skall kunna använda "Front Row".

Jag hoppas dock (hehe) på att det kommer utrustning som gör att man kan använda fjärr + front row på äldre macar!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-13 13:15

"Compatible with Apple products introduced in 2005 or later that have a built-in Infrared (IR) receiver."

Har iMac G5 alltid haft en IR-port? Eller är det bara den de lanserade igår som har det?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Har iMac G5 alltid haft en IR-port? Eller är det bara den de lanserade igår som har det?

Bara de som lanserades igår. Men har man tur så ser kanske Belkin eller någon annan tredjepartstillverkare till att ordna något, kan inte tänka mig annat än att det skulle vara ganska enkelt för dem att ordna någon usb-mottagare med tillhörande drivrutin som ger samma funktionalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 16:22
Ursprungligen av Samuel K:

Bara de som lanserades igår. Men har man tur så ser kanske Belkin eller någon annan tredjepartstillverkare till att ordna något, kan inte tänka mig annat än att det skulle vara ganska enkelt för dem att ordna någon usb-mottagare med tillhörande drivrutin som ger samma funktionalitet.

Sen ska man bara få tag i Front Row utan att köpa en ny iMac... För det går väl inte att köpa separat (än)?

  • Medlem
  • 2005-10-13 21:20
Ursprungligen av steli:

Sen ska man bara få tag i Front Row utan att köpa en ny iMac... För det går väl inte att köpa separat (än)?

Ja apple har inte sagt något än men vi hoppas alla att man ska kunna ha de seperat...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-14 11:03

Jag hade IR & fjärr till min performa 6200, undar om den funkar nu?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 13:08

Och min Performa 630 med TV-kort hade också fjärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 23:28

Blir ganska om inte väldigt besviken om det inte kommer en lösning till tidigare iMac's eller Macar över huvud tagen.

Var nere på Mac Huset idag och dom sa att det förmodligen kommer en lösning.

Lite kul att IR gör comeback på macar. Det var ju en "död" teknik för nåt år sen när man började integrera blåtand och nu gör man denna kovändning.

Jag förstår det dock. Blåtand funkar ju i ärlighetens namn sällan helt felfritt. Undra hur många omstarter om datorer och telefoner man gått igenom hittills? IR, även om den har sina nackdelar, funkar ju jämt och alltid. I alla fall när vi snackar fjärrkontroller. Inget parande behövs eller annat meck. It just works så att säga. Eller är det många som fått stänga av och sätta på tvn för att det inte går att använda fjärren?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2005-10-15 01:29

Front row borde gå att scripta med Salling Clicker, hoppas bara Apple inte har låst det till enbart nya Macar...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-15 09:16

Lugn, go' vänner. Det kommer garanterat en lösning för oss som har andra/äldre Macar, men jag tror att de medvetet väntar med det ett litet tag. Varför? Av samma anledning som de släpper Mighty Mouse med sladd och avvaktar med den trådlösa en stund. - Pengar in!

Fast hur många köper en ny dator omedelbums för att få en fjärr? Visserligen så skulle de inte dra in massor av flis per såld enhet om den fungerade med äldre macar redan nu men "många bäckar små..." tror jag ändå skulle bli en del. Det är en viss skillnad på att hosta upp 15 000+ och, säg: 500.

Det senare skulle nog locka till många okynnesköp medan det tidigare eventuellt kanske får de som redan går i datorköpartankar att slå till just nu, på just denna modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 13:17

Använder Keyspan remote ibland. Förhoppningsvis kan jag använda den i framtiden till Front Row.

http://www.keyspan.com/products/usb/remote/

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-10-20 19:25

Kan man kontrollera fler program än Apples med fjärrkontrollen på den nya iMacen? Självklart använder jag iTunes för min musik, men när det gäller videor föredrar jag t.ex. VLC.

Så, vad tror ni?

/Vaiden

Ursprungligen av Vaiden:

Kan man kontrollera fler program än Apples med fjärrkontrollen på den nya iMacen? Självklart använder jag iTunes för min musik, men när det gäller videor föredrar jag t.ex. VLC.

Så, vad tror ni?

/Vaiden

Den version som skeppas nu tror jag inte det går med. Ser verkligen inte ut så i a f. Den verkar ju rätt knuten till iLife-programmen. Men nån kommer säkert på nåt sätt att byta ut programmen som används efter ett tag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-20 20:56

har hört att nya imacen använder isight för att känna av ir-fjärpan.. då aknske det kommer en ny isight med samma lösning för oss andra:-)

1
Bevaka tråden