Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Biljettsystem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fungerar även som systemansvarig på Umeå Internationella Filmfestival, där har jag ansvar för alla datorer (mest Mac) och för vårt jävla skitbiljettsystem.

Systemet är konstruerat av Ticnet i Gbg och är i princip det enda system som är vettigt nog att använda som fristående operatör (dvs. icke-biokedja).

Jag vet att det finns fler system där ute i Sverige, men vi har blivit less på att leta och inte få något svar. Ingen verkar intresserad av att dela med sig av sina system, eller hyra ut dom till oss. Så vi funderar på att utveckla ett eget system, möjligtvis ett system som vi släpper som öppen källkod och därmed inte ta betalt/behöva betala för det.

Systemet kommer antagligen att baseras på MySQL som databas samt Java eller PHP för klienter. Drivrutiner för biljettskrivare och dylikt måste konstrueras. Helst ska systemet bli plattformsoberoende och åtminstone fungera för Mac OS X, Mac OS 8.x/9.x, Windows 9x/2k/xp samt Linux/Unix.

Min förfrågan är om någon har några bra tips på vad man bör tänka på när vi ska utvärdera möjligheten att skapa ett sådant system. - Vad är viktigt att tänka på?

Och om det finns några i Umeå med omnejd som skulle vilja hjälpa till att utveckla ett sådant system/utvärdera. Allt arbete skulle ske på ideell basis, eller med låg ersättning.

Finns det någon som vet om några liknande projekt eller färdiga system som man borde titta närmare på?

Filemaker

Vi kör alla våra övriga system i Filemaker, men det är inte driftsäkert nog för ett biljettsystem.

Och alldeles för dyrt för oss, vi skulle inte ha råd att investera i de maskiner/licenser som skulle krävas för ett sådant system.

[ 15 Augusti 2002, 19:57: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Om jag inte har fel så tror jag att Västerås stadsteater kör med ett biljettbokningssystem som gjort i hypercard,men iallafall har dom gjort det tidigare. En god vän till mig konstruerade det till dom på 80-talet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Om jag inte har fel så tror jag att Västerås stadsteater kör med ett biljettbokningssystem som gjort i hypercard,men iallafall har dom gjort det tidigare. En god vän till mig konstruerade det till dom på 80-talet.

Mycket imponerande

Jag byggde ett order, lager och beställningssystem i Hypercard på nittiotalet. Kul!

Men jag håller med Micke W och rekommenderar FileMaker. Men om du har snöat in dig på PHP/MySQL så tror jag inte att de argumenten biter i alla fall.

Biljettskrivare och Unix, lycka till!

/Ola

[ 17 Augusti 2002, 01:03: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Själv så har jag arbetat mycket i Filemaker och kan det bra. Filemaker är dock för dyrt för festivalen, så enkelt är det bara. Det och driftsäkerhet gör att Filemaker tyvärr inte kan användas.

Jag önskar att argumenten talade för Filemaker, men det är tyvärr inte så nu.

[ 17 Augusti 2002, 10:14: Meddelandet ändrat av: William W M ]

FileMaker är driftsäkert, jag vet faktiskt inte vad du talar om när du påstår att det inte är det.

Om du planerar att lägga några pengar på detta överhuvudtaget som tex utvecklingstid så kommer det efteråt att visa sig att om du hade byggt i FileMaker så hade det kostat mindre eftersom utvecklingstiden är kortare i FileMaker. Det är bara det jag menar. Som de som har läst detta forum tidigare vet så tycker jag inte att gratis=bäst. Det finns väldigt mycket pengar att tjäna på att satsa på utvecklingsmiljöer där det går fort och enkelt att bygga saker. Det sparar tid i långa loppet.

Men om du kan få allt gratis, utvecklingstid, utvecklingsmiljö, maskiner, lina och någon stackare som programmerar drivrutiner för skrivare i flera operativsystem (hmmmm....) gratis så är du bara att gratulera. Jag önskar dig lycka till och det menar jag.

/Ola

Jag ska ta och omvärdera min ståndpunkt vad gäller Filemaker. Ska omedelbums göra en koll på vad vi kan få ut av Filemaker.

Jag har själv velat göra allt i Filemaker, men de maskiner vår datorpark är föråldrad och det finns lite/inga pengar att köpa nytt. Dessa maskiner har svårigheter att köra Filemaker Server/Unlimited. Så vi får i så fall köpa nya maskiner och licenser för Unlimited. Vilket blir dyrt (med våra mått mätt). Att göra en lösning i MySQL och PHP/Java har jag ansett varit smidigast, för då kan vi utnyttja vår befintliga park som mest utan att kräva en investering i hård- och mjukvara.

Men som sagt, jag ska undersöka möjligheten att göra det i Filemaker. Tack för att ni fick mig att få tillbaka tron på det underbara programmet. Men det hänger i slutändan på pengar, så vi får se hur det blir.

Jag föreslår att du tänker och testar, Filmaker Server - Klienter via webbläsaren.

En licens och gratis klienter...

Micke W menar att du behöver FileMaker Pro Unlimited och sedan kan du ha klienter via webbläsaren. Om du under en 12-timmarsperiod har mindre än 10 unika IP-nummer som besöker lösningen så klarar du dig med FileMaker Pro.

Ett annat alternativ är ju att placera din databas på ett webhotell istället, då får du ju oftast en försumbar månadskostnad, snabb maskin och slipper hosta upp ca 12.750:- (ny licens). Men det gör utskrifter lite svårare.

Lycka till!

/Ola

Utskrift på biljettskrivare via webbgränssnitt, det känns som en tuff nöt att knäcka. Några tips var jag ska leta efter info om det?

Den enda nöten som står att knäcka oavsett om du väljer Filemaker eller php/MySQL är att skriva ut mot biljetskrivaren.
Men till den följde det väl med drivrutiner?
Till Mac?
Det torde väl räcka med en PPD men kanske inte.

Att sedan lösa det med php/MySQL är inte så svårt. Det är liksom inte så mycket som ska göras.
Plus att klienten blir en webbläsare - något som de allra flesta känner igen. Samt att allt är gratis.

Problemet är om du inte kan php/MySQL och kan Filemaker. Jag skulle kunna vara intresserad av att bygga detta med dig. Så hör av dig.
Jag kan php/MySQL.

Mailadressen hittar du i min profil.

I FileMaker, Lasso/FM eller PHP/MySQL eller Lasso/MySQL så går det ju att skapa en layout som passar för biljettskrivaren, förutsatt att alla datorer du tänker köra detta på normalt kan skriva ut på den skrivaren. Sedan är det i FileMaker-fallet bara fråga om att välja den skrivaren (tex via ett script) och sedan skriva ut (återigen via ett script). I webb-sidesfallet så är det bara att själv välja skrivaren i Väljaren (eller vad det nu heter i Windows) och skriva ut på den. Att själv skapa drivrutiner för olika operativsystem för biljettskrivaren verkar fånigt, hur många skrivare har du och vilka operativ-system har de datorer de är inkopplade i?

Alternativ: Skaffa en vanlig laserskrivare för nätverk (med Postscript) så bör det fungera fint för Mac och PC (kanske tom Unix/Linux). Sedan laddar du den antingen med A4 eller tillskuret tex förtryckt papper (en del skrivare kan hantera pappersstorlekar mindre än A5, kolla dokumentationen) och sedan skriver alla datorer ut på den skrivaren över nätverket direkt från webbläsaren. Med förtryckt "biljett-papper" som eventuellt skärs till efteråt så blir det nog bra och svårt att förfalska. Eller så trycker du annonser på resten av A4-pappret. Är det ideellt är det tillåtet att vara lite handgjord.

/Ola

1
Bevaka tråden