Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini VS. iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en Mac, framförallt för att köra Garageband2 och senare säkert Logic. Får spader på Windowsplattformen utbud av sequencerprogram. Jag har ont om cash och behöver därför billigast möjliga mac-lösning.

Krav på vad min mac ska klara:
* Garageband2: kommer använda några spår midi för trummor, annars är jag gitarrist och lirar glamrock så det blir väl mest audiospårsinspelningar
* Logic: kommer säkert gå över till detta när man vuxit ur Garageband
* Webb/grafik: Gör lite hemsidor, jobbar i dreamweaver och kör parallellt i Photoshop och Safari
* Video: Kommer redigera livevideos upptagna med DV-kamera, även bränna ut på DVD
* Storage: Har väl en 30GB mp3s och ska få plats med video och ljudinspelningar

Jag har länge kollat på minin då den är billigast men kanske är dess prestanda för klen. Den ny iMacen lanserades igår och verkar rå-fräsch o dessutom har den tillräckligt med prestanda. För att styra upp översikten över de olika datorkonfigurationer som finns att tillgå har jag gjort ett excelark, kolla in det, finns i bifogad zip-fil.

Vad tror ni? Ska jag välja mini eller iMac, eller ska jag vänta ut en ny mini med högre prestanda. Jag behöver hursomhelst vänta lite för att få cash och då kanske en ny mini kommit, men frågan är om den är bra nog ändå. Annars kanske det är lika bra o sälja allt man har o skaffa en iMac redan nu. Kolla in zipfilen och kom med kommentarer. Thanks! //Mikey

Senast redigerat 2005-10-13 18:05

minin har ju just fått en liten uppdatering, frågan är om det komemr så många fler. den kör ju G4 cpu o komemr knappast få G5 utan går nog direkt till x86 cpu, alltså intel, o det spås ske för minin nästa sommar.

har själv mini o är skitnöjd, men ja kör inte heller allt det du nämner. det ja ser som en stor begränsning för mig är den lilla hårddisken o grafikkortet.

jade jag varit i ditt läge hade o hade haft råd till en imac så hade jag köpt den. vanliga hårddiskar i den, det vill säga man får mer hårddisk från början o kan byta ut den till en riktigt stor om man skulle vilja, den har en kraftigare cpu, tar mindre plats (räknar du med skärm till mini så är nästan imagen mindre ) och sen ahr den väll flera minnesplatser, eller? minin har ju bara en plats, det gör ju det rätt dyrt om man vill uppgradera minnet.

En ny Mac Mini vill jag inte påstå at det är säkert att man får om man köper en, jag tror att den uppdateras 27 oktober, dvs. under MacWorld Expo.
En iMac är ju inte helt fel, men har ma ninte råd är det ju en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 00:35

Vet inte hur mycket CPU du behöver, men om du får reda på att en Mac Mini 1,25 MHz räcker så kan du ju köpa min (hårddisk kan du t ex ha en extern porsche-hd). Jag jobbar med för många program samtidigt så det blir segt för mig, därför behöver jag byta.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 01:00

Mac mini har problem med ett undermåligt grafikkort och dålig spänning på DVI-utgången. Många skärmar funkar inte alls till (bilden försvinner av och till) och andra får mörk bild och/eller diverse konstiga störningar. Jag har själv en mini och CRT funkar inte alls, det blir på tok för mörkt. Med TFT så blir det åtminstone lite skarpare, men bilden är fortfarande mörk och det är märkliga störningar vid vissa mönster och videos. Så om du ska jobba med grafik och video är minin inte alls att rekommendera.

Senast redigerat 2005-10-14 18:27
  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 10:52
Ursprungligen av Macvarg:

Jag har själv en mini och CRT funkar inte alls, det blir på tok för mörkt. Med TFT så blir det åtminstone lite skarpare, men bilden är fortfarande mörk och det är märkliga störningar vid missa mönster och videos. Så om du ska jobba med grafik och video är minin inte alls att rekommendera.

Tyvärr verkar minin ha vissa kvalitets problem.
Jag har precis nyköpt en mini med en 320Gb extern hård disk. Jag kör den mot min CRT AOC 19" fungerar hur bra som helst!
Funderade också på att skaffa en imac, men valet föll på minin. Dels för att jag var lite rädd för fläktljudet (jag är rätt känslig) i imacen men mest för att jag vet med mig att mina krav stiger närmast exponentiellt med priset på de prylar jag köper. Jag är verkligen skitnöjd med min mini (1,25MHz 1Gb SD). Den är verkligen helt otroligt tyst och liten och snygg och....

Däremot tror jag säkert att imacen är värd de extra kulorna om man är beredd att lägga ut dem.

Jag skulle om jag hade pengar köpt en imac, speciellt som den precis har uppdaterats(?)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:21

Tänkte bara säga att jag aldrig haft något problem med Mac Mini och min skärm, en LG L1980U. Den fungerar finfint faktiskt

1
Bevaka tråden