Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöshet i Apples lilla värld

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 15:42

Jag hjälpte en att skaffa trådlöst nätverk. Inte så lätt när man har Apple och vill välja något annat än Airport. Här lever Apple fortfarande i sin lilla värld, man kunde tro och hoppades att dom kommit bort från detta skråtänkande. Nu är det mer eller mindre standard med 108 Mbps. När allt annat (nästan) går att stoppa in i Mac och köra är det snävt för det trådlösa. Visserligen inte bara Apples fel, men det är en klen tröst.

Valde en D-link och DWL-G122 och hämtade en tredjepartsdrivis på nätet. Det enda alternativ som tycks finnas. Problemet är att datorn får kernel panik, eller tappar förbindelsen efter vila. Det gäller Panther.

Vad har ni för råd? Jag har egentligen dålig erfarenhet av D-link, så hur är det med Netgear och USB-adaptrar? Tror ni Tiger skulle fungera bättre?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-13 16:26

Det är väl knappast Apples fel att det dyker upp "ickestandarder" tillverkade av andra tillverkare. Vänta tills N-standarden är släppt. Då blir det mer fart i slangen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 16:35

Tja, det är väl annat som inte är standard som Apple stödjer ändå typ skrivare. Jag misstänker att just här vill Apple hålla sig till den gamla policyn, med Airport.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-13 16:40

Njae.. "Airport" är inte bara ett produktnamn. Det är även synonymt med "trådlöst nätverk" för att det är lättare att säga "airport" än "802.11b/g". Jämförbart med "Firewire" istället för "IEEE 1394".

Det är väl mykcet tack vare Apple som vi har trådlöst nät idag. Läs gärna mer från idg.se.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 17:00
Ursprungligen av filuren:

Njae.. "Airport" är inte bara ett produktnamn. Det är även synonymt med "trådlöst nätverk" för att det är lättare att säga "airport" än "802.11b/g". Jämförbart med "Firewire" istället för "IEEE 1394".

Det är väl mykcet tack vare Apple som vi har trådlöst nät idag. Läs gärna mer från idg.se.

Därför en Airport funkar med en tredjeparts Router. Att dom var först (säger dom det själva har jag lärt mig att ta det med en nypa salt) är väl knappast till hjälp när det är ett litet utbud för oss Macanvändare. Man har brytt sig om att mycket annat ska funka med Macen men inte vad gäller trådlöst. Men som sagt, det är fler än Apple det hänger på.

Hur lång räckvidd har 108 Mbps då? Två meter?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 17:01
Ursprungligen av Kristofer:

Hur lång räckvidd har 108 Mbps då? Två meter?

Ja, ungefär. Samma som Airport.

  • Medlem
  • 2005-10-13 17:04

Ett besök på www.macwireless.com kan vara värt besväret. Där bör du kunna få reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar.

/PO

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 17:05
Ursprungligen av poken:

Ett besök på www.macwireless.com kan vara värt besväret. Där bör du kunna få reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar.

/PO

Tack. Värdefull information.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 17:11
Ursprungligen av palb:

Tack. Värdefull information.

Eller? Detta är vad jag hittade om USB adapter och trådlöst.

"The 11b USB Stick works with Mac OS 9.0.4 up to 9.2.2."

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-13 17:20
Ursprungligen av palb:

Eller? Detta är vad jag hittade om USB adapter och trådlöst.

"The 11b USB Stick works with Mac OS 9.0.4 up to 9.2.2."

En del prylar finns, andra inte.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86360&page=1

108 är ju inte "äkta" utan 2 gånger 54 med g-standard, så .... visst vore det bra om det funkade på Macen också fast man inväntar nog nästa "äkta" ökning av nätverksstandarden.

Brainstorm:
Kan man inte parallellkoppla flera PCI-baserade Airportkort och ha flera basstationer för att få upp farten? Rent teoretiskt borde det ju gå, men i praktiken kan man ju undra

  • Medlem
  • 2005-10-13 20:39
Ursprungligen av palb:

Valde en D-link och DWL-G122 och hämtade en tredjepartsdrivis på nätet. Det enda alternativ som tycks finnas. Problemet är att datorn får kernel panik, eller tappar förbindelsen efter vila. Det gäller Panther.

Vad har ni för råd? Jag har egentligen dålig erfarenhet av D-link, så hur är det med Netgear och USB-adaptrar? Tror ni Tiger skulle fungera bättre?

Jag kör en DWL-G122 med Ralinks egna 2500-chipset drivrutiner på min Tiger. Fungerar utmärkt.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86360

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 21:09
Ursprungligen av hemul:

Jag kör en DWL-G122 med Ralinks egna 2500-chipset drivrutiner på min Tiger. Fungerar utmärkt.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86360

Kanske det är Tiger som är lösningen?

Inga Kernel Panics? Hur är det med uppstart från vila?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 21:39

Hur är det med DWL-G122 via en USB 1 port? Borde väl bara innebära en långsammare kommunikation?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-13 22:57
Ursprungligen av palb:

Hur är det med DWL-G122 via en USB 1 port? Borde väl bara innebära en långsammare kommunikation?

Säger sig självt att det blir begränsat av USB1.1 mycket-lägre-än-108Mbps--

Jepp, teoretiskt max 12 mgbit. Hur ofta behöver man 108 mgbit förresten? Behöver jag tanka något stort pluggar jag i sladden. Uppkopplingen blir stabilare då med, airport kan vara lite till och från på längre avstånd.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:07
Ursprungligen av irrelogical:

Jepp, teoretiskt max 12 mgbit. Hur ofta behöver man 108 mgbit förresten? Behöver jag tanka något stort pluggar jag i sladden. Uppkopplingen blir stabilare då med, airport kan vara lite till och från på längre avstånd.

Sitter du på kontor behöver du det dagligen. Men inte för att bara komma ut på nätet. Jag kör precis som du även med sladd då det behövs i mitt eget nätverk, IP via FireWire.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 08:59
Ursprungligen av bogg:

Säger sig självt att det blir begränsat av USB1.1 mycket-lägre-än-108Mbps--

Ett förtydligande av frågan; är det ett problem att använda just den adaptern med en USB 1 port –. med tanke på Kernel Panic som uppstått?

  • Medlem
  • 2005-10-13 22:28
Ursprungligen av palb:

Kanske det är Tiger som är lösningen?

Inga Kernel Panics? Hur är det med uppstart från vila?

Ännu har jag inte stött på några problem. Den är lite trög att fatta att den skall komma ihåg nätverksenheten om drar in och ut den massor, men annars är det lugnt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:04
Ursprungligen av hemul:

Ännu har jag inte stött på några problem. Den är lite trög att fatta att den skall komma ihåg nätverksenheten om drar in och ut den massor, men annars är det lugnt.

Låter bra. Förresten, har du programmet Wirelessconfig (eller vad det nu hette) igång hela tiden? Och måste det öppna varje gång man startar? Jag kör med IOXperts 802.11b driver till min bärbara och det jobbar i bakgrunden.

1
Bevaka tråden