Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java nybörjare behöver starthjälp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan Mac gurusar
Jag hade tänkt lära mig programmera lite Java. Jag har i princip ingen tidigare erfarenhet av programmering. Läst iofs en C++ kurs på gymnasiet men det var typ bara väldans grundligt.

Är Java ett bra språk att lära sig?
Kan ni rekommendera några böcker som är bra?
Jag har beställt Mac OS X Unleashed från Amazon tillsammans med en bok om Java. Java for absolute beginners.

Jag har hållit på med Mac i många år men inte kommit mig för att lära mig programmera.
Jag vill gärna bli en guru som ni, och mitt mål är att kunna göra nåt enkelt program i Cocoa.

Har ni något tips hur jag ska lära mig?

Ska du programmera Cocoa föreslår jag att du kodar Objective-C, vet att folk har olika åsikter om det... men det är min ståndpunkt iaf

Stepwise hare mycket information om Objective-C / Cocoa och även tutorials

http://www.stepwise.com/StartingPoint/Cocoa.html

En annan site är CocoaDev:
http://www.cocoadev.com/

Jag röstar också för Objective-C om du vill programmera Cocoa. När du lärt dig det (tar inte lång stund) så är steget till Java lätt.

En mycket läsvärd bok är "Cocoa Programming for OS X" av Aaron Hillegass. Finns bl.a. på Akademibokhandeln. Boken introducerar både Objective-C och Cocoa och du klarar dig säkert gott med de C/C++-kunskaper du har som grund.

Jag har bestämt mig för att plugga programmering på distans vid Uppsala Universitet.

Under hösttermin:
Datorer och Programmering TDB1 5p - Grunder i C++
Datorer och Programmering TDB2 5p - Fortsatt C++, introduktion i Java

Under vårtermin:
Objectorienterad programmering med C++ 5p
Objectorienterad programmering med Java 5p

Vad tror ni om det? Bra grund för Cocoa? Hoppas bara att mitt mac användande inte kommer att komplicera pluggandet.

Finns det nån bra C++ kopilator för OS X som är gratis? eller åtminstonde inte så dyr?
Vad ingår i Dev tools?

Tack för hjälpen

Du har tillgång till både C++-kompilator och java i DevTools som du kan tanka hem gratis. Även objective-C ingår.

Enligt min mening så fungerar alla tre språken ganska bra. Java är det "renaste" objektorienterade språket med mest moderna finesser. Smakar det så kostar det -- dessvärre så används sällan Java av det skälet i komersiell programvara. Dock, kan man skriva plattformsoberoende kod i Java och man kan skriva mycket tuffa Java-applikationer på webbserversidan.

C++ är det vanligaste språket i alla komersiell PC/Mac-programvara. Det är kraftfullt, och ganska lätt att göra fel... Jag betraktar Objective-C som nånstans mellan Java och C++. Den stora nackdelen med Objective-C är att inte så många utanför NextStep/Cocoa använder det. Den stora fördelen är att det historiska kopplingen till Next gör Objective-C till det bästa valet om du skall skriva en OS X-applikation från scratch, och aldrig
porta den till något annat OS.

Så, om syftet är att skriva en ball OS X applikation skall du kolla in Ovjective-C, om du skall leta jobb som programmerare så är både Java och C++ mycket säkrare alternativ.

Ett allmänt tips. Börja med att lära dig programmera från grunden. Strunt i APIer och klassbibliotek som Cocoa. Dom tar man till sig bäst när man kan grunderna i ett programmeringsspråk.

Den tanken slog mig också, därför satsar jag på Universitetet. När jag lärt mig så pass mycket hoppas jag att jag själv förstår vad nästa steg blir.

Men att göra program för OS X är mitt mål.

Det är vägen dit som är okänd. (oj, nu låter jag som en vis kinesik munk... eller nåt)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-10 11:04
Citat:

Skapades ursprungligen av: Klas Gelinder:
Den tanken slog mig också, därför satsar jag på Universitetet. När jag lärt mig så pass mycket hoppas jag att jag själv förstår vad nästa steg blir.

Men att göra program för OS X är mitt mål.

Det är vägen dit som är okänd. (oj, nu låter jag som en vis kinesik munk... eller nåt)

Låter som en bra idé, men att börja sin programmeringsbana med C++ är att börja i fel ände tycke jag. Dels för att objektorientering är en ganska otacksam paradigm att börja med, dels för att man inte borde bekymra sig om pekarträsk på inledande kurser, dels för att C++ är ett groteskt fult språk.

Har Uppsala verkligen inga introduktionskurser med t.ex funktionella språk som ML eller Haskell? Min erfarenhet från A-kurserna här uppe är att de som aldrig programmerat tidigare tyckte att ML var betydligt roligare än Java eftersom det gick snabbare att få till något körbart.

Precis som fabbo ace4711 säger så är APIer och ramverk sekundärt. Paradigmer och algoritmer väger tyngre än kunskapen om hur man förstorar ett OSX-fönster programmatiskt.

Inte för att jag är programmerare men på Codewarrior 5 Reference-CD så finns det en PDF-bok som heter Principles of Programming. Den är på ca 500 sidor och där snackas det en himla massa om algoritmer, strukturer och liknande. Jag vet inte om det är olagligt att dela med sig av den ...

Håller med ehnmark (och alla andra) - det är klokt att börja med paradigmer och algoritmer innan man börjar lyxa till det med flashiga funktioner. Java är faktiskt väldigt tacksamt för nybörjare, just i och med att man kan fokusera på grunderna utan att behöva bekymra sig om så mycket annat. Skulle jag rekommendera en kurs till någon som ska plugga i Umeå skulle det bli Programmeringsmetodik 5p, följt av Datastrukturer och algoritmer 5p och sedan Objektorienterad programmering 5p, men kurserna heter ju inte samma sak på alla universitet...

Tack för alla svar.

Jag har nu sökt de där kurserna på Uppsala Universitet. Tyvärr kunde jag inte välja några andra än dessa, eftersom jag har valt att studera på distans, parallellt med mitt arbete. Men om jag skulle tycka det var så kul att jag vill byta karriär och syssla med programmering på heltid kommer jag att söka Datavetenskap till nästa höst.

Jag räknar kallt med att Jason Jones på Bungie Studios kommer att höra av sig med ett jobberbjudande...

[ 13 April 2002: Meddelandet ändrat av: Klas Gelinder ]

  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 19:59

Som alltid annars tipsar jag om http://www.cis.ksu.edu/~schmidt/CIS200/
Som tar upp java och MVC

  • Medlem
  • 2002-04-14 00:07

Jag måste säga att Java är enda spåret idag om man inte vill isolera sig mer än nödvändigt. Jag studerar java just nu och tycker att det är både spännande och nyttigt. Jag kommer att kunna skriva program för alla miljöer, win, unix, mac, mobiltelefoner etc. Det är värt den extra mödan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Som alltid annars tipsar jag om http://www.cis.ksu.edu/~schmidt/CIS200/
Som tar upp java och MVC

Tack för länken, den var skitbra, nu kanske jag klarar Javakursen som jag har släpande...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 21:28

np

Jag har provat några olika nybörjarböcker om Java, och den klart bästa tycker jag är Java Software Solutions av Lewis & Loftus. rätt dyr dock.
Wrox bucker är innehållsrika, men vem vill ha böcker som är så så tjocka att man kan värma en mindre villa en vecka med den?
Innan man läst ut dem har dessutom nästa upplaga hunnit komma ut...

JavaDirekt, som jag tror är den som används mest på högskolor är bitvis mkt bra, men jag tycker den inte är så pedagogisk. Den är bra som referens i alla fall.

Mikael

PS när man fått lite kläm på Javan är Java Cookbook en riktigt kul och nyttig bok.

1
Bevaka tråden