Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 Quicksilver startar inte

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter ett strömavbrott hemma startar inte min PowerMac. När jag trycker på startknappen så lyser knappen till som den skall göra, men så fort jag släpper den slocknar den och inget händer. Datorn stod i vila när strömmen försvann. Det rör sig om en PowerMac G4/733 som fungerat klanderfritt i många år. Några tips i hur man får liv i den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-12 16:51

På logikkortet finns det en PMU-knapp (en liten resetknapp), prova

Ursprungligen av REP:

På logikkortet finns det en PMU-knapp (en liten resetknapp), prova

Har provat. Problemet kvarstår. Datorn är helt död. Lampan bakom startknappen lyser när man håller inne knappen men inget mer. Satt och surfa på den för några timmar sedan. Sedan satte jag den i vila och höll på med annat när strömmen gick. Nu är den livlös....

Skall testa och koppla bort nätsladden en stund. Men jag har väl min vanliga tur så logikkortet har säkert gått hädan...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-12 17:05

Dra ur sladden och ta bort batteriet från moderkortet. Låt stå över natten.

  • Medlem
  • 2005-10-12 17:10

Hade exakt samma problem med min G4/933, samma orsak och samma syptom.

Första försöket med PMU-knappen, nedtryckt helt kort, hjälpte inte. Ett andra försök med knappen nedtryckt i ca 3 sekunder, och datorn gick igång som inget hade hänt.

Ursprungligen av SirN:

Hade exakt samma problem med min G4/933, samma orsak och samma syptom.

Första försöket med PMU-knappen, nedtryckt helt kort, hjälpte inte. Ett andra försök med knappen nedtryckt i ca 3 sekunder, och datorn gick igång som inget hade hänt.

Har mina aningar om att det är något med batteriet. Kanske börjar det bli dåligt? Låter som det när det kan hjälpa att ta ur det och låte det "återhämta" sig lite eller att göra fera försök med PMU knappen.

Tror jag skall tjacka ett nytt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 13:49

Det verkar vara något konstigt med QS och batterier. Min dör hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 14:20
Ursprungligen av arturz:

Det verkar vara något konstigt med QS och batterier. Min dör hela tiden.

Ditt batteri? Det är väl inte så att du har din dator kopplad till ett grenuttag och stänger av strömmen till grenuttaget? I så fall laddas batteriet ur rätt snabbt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 14:35
Ursprungligen av rhesus:

Ditt batteri? Det är väl inte så att du har din dator kopplad till ett grenuttag och stänger av strömmen till grenuttaget? I så fall laddas batteriet ur rätt snabbt.

Stänger aldrig av mitt grenuttag, det är på även över natten, men datorn stänger av sig själv ändå.
Trodde ett tag att det kunde vara så att batteriet var urladdat, men det verkar ju inte särskillt troligt. Den dör iaf. hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 15:28
Ursprungligen av arturz:

Stänger aldrig av mitt grenuttag, det är på även över natten, men datorn stänger av sig själv ändå.
Trodde ett tag att det kunde vara så att batteriet var urladdat, men det verkar ju inte särskillt troligt. Den dör iaf. hela tiden.

Har du provat allt som står i artikeln "PowerMac G4 shuts down intermittently"?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95047

Funkar inget av tipsen där så prova att dra en död katt tre varv motsols runt kyrkan nästa fullmåne

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 15:35

Man vill ju inte gå längre än...

Ursprungligen av rhesus:

Har du provat allt som står i artikeln "PowerMac G4 shuts down intermittently"?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95047

Funkar inget av tipsen där så prova att dra en död katt tre varv motsols runt kyrkan nästa fullmåne

steg nio på listan. Har iaf testat allt fram tikll steg nio. Vad kostar ett nytt logicboard till en QS733 och en ny processor? Jag är inte den ende som har det här problemet. Datorn kan väl bara inte dö av sig själv? Min kärlek till Apple sinar just nu. Kan väl inte vara så svårt för dem att sätta ihop en dator som funkar 2001?

Å andra sidan har jag en katt hemma... :eek:

ITS ALIVE!

Fick hem ett nytt batteri i fredags och den startade direkt med det. Killen på DSStore här i stan sade att det var ett ganska vanligt fel på QS. Men han sade också att om man inte är försiktig med hur länge man håller inne PMU knappen kan den skada logikkortet. Skall tydligen varken hålla inne den för länge eller för kort....

1
Bevaka tråden