Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express 2 och FrontRow till nya iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad jag saknar till Frontrow och nya iMac är en ny typ av AP Express så att man, förutom att trådlöst streama musik till stereon, också kan streama bild (rörlig och foton) trådlöst till TVn. Vore inte det coolt!

Är det teknisk möjligt? Tror ni att det kommer? Det känns som att det vore en baggis för Apple att fixa.

  • Medlem
  • 2005-10-13 09:48

Det kommer nog med nästa generation Wifi, så att man kan streama HD. Men när det kommer vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 10:07
Ursprungligen av Ian Curtis:

Vad jag saknar till Frontrow och nya iMac är en ny typ av AP Express så att man, förutom att trådlöst streama musik till stereon, också kan streama bild (rörlig och foton) trådlöst till TVn. Vore inte det coolt!

Är det teknisk möjligt? Tror ni att det kommer? Det känns som att det vore en baggis för Apple att fixa.

Om man inte hänger upp sig på formatet (AP Express är ju rätt liten) så finns det redan några alternativ för att trådlöst streama video, t ex Neuston MC-500.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-13 10:19

Själv har jag Netgears trådlösa mediaserver kopplad till TV:n och kan bara säga att tekniken inte är mogen för trådlös strömning av film. Filmer hackar och hänger sig, inte speciellt njutbart alltså. Jag gav upp och satte dit nätverkskabeln istället. Och då funkar det förstås utmärkt, och det är ju en grym pryl att ha i TV-bänken.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 11:11
Ursprungligen av Ronta:

Själv har jag Netgears trådlösa mediaserver kopplad till TV:n och kan bara säga att tekniken inte är mogen för trådlös strömning av film. Filmer hackar och hänger sig, inte speciellt njutbart alltså. Jag gav upp och satte dit nätverkskabeln istället. Och då funkar det förstås utmärkt, och det är ju en grym pryl att ha i TV-bänken.

Har du den till macen alltså? Kräver PC står det på deras sida... Vad kör den för serverprogramvara på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 12:38

Om jag inte har hört fel, så skall det komma inom en snar framtid.

Nja, men den bandbredden högupplöst film kräver (mer än 10mbit även med h.264) så är den nuvarande wifistandarden alldeless för slö. 54mbit är en högst teoretisk hastighet. Skulle man använda h.264 så krävs också en kraftfull decoder.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-17 13:56
Ursprungligen av hugo.zebergq:

Nja, men den bandbredden högupplöst film kräver (mer än 10mbit även med h.264) så är den nuvarande wifistandarden alldeless för slö. 54mbit är en högst teoretisk hastighet. Skulle man använda h.264 så krävs också en kraftfull decoder.

Nu är jag inte så insatt i det här, men:

Om man tänker sig en dvdfilm. Den är på 4,7gig och är 2 timmar lång.

4,7gb= 4700mb
2h=120min=7200sek

4700mb/7200sek=0,652777mb/sekk

Informationen på den per visad sekund är då 0,652777 mb, vet inte vad det blir i mbit/sek, men lägre än 54 vet jag att det är

Vi tänker lite lowtech, vi tänker dvdspelare:
Om man skulle kunna göra så att man skickade den informationen som finns på en dvd, helt obehandlad, då måste nätverket klara 0,652777mb/sek, sen slänger man in primitiv, krympt och framför allt billig dvdspelar teknink, som läser in infon den får från "dvdströmmen" och gör om den till bild och ljud.

Man kan ju redan köra airtunes så jag hoppas på en liten burk som har IRöga så man kan köra frontrow och allt där till...

Även om 54mbit inte skulle räcka så är det inget problem att öka, tex dlink di628 (tror jag den heter) kan ju köra på 108mbit, och den kom för drygt två år sen, klart att man kan släppa en AirPort med FrontRow som inte är allt för stor, man ska bara vilja, kanske väntar dom på en nån standard för det.
För omöjligt är det knappast.

1
Bevaka tråden