Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För- & nackdelar med 12" resp. 15" PB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-12 09:41

Efter att jag köpte min mac mini för dryga halvåret sedan och blev helt såld så är det nu dags att skaffa ett bärbart komplement. Och ja, det kommer att bli en Powerbook (nu blir det inga mer PC burkar på ett tag.) Det stora dilemat jag har nu är vilken modell jag ska välja. Det står och väger mellan 12" och 15" PB och det finns för- och nackdelar med båda.

Jag skulle vilja ha en liten och smidig maskin som det inte är något hinder att ha med överallt (12" +) men samtidigt är jag lite av ett upplösnings freak och känner mig lite klaustofobisk när jag jobbar i 1024 x 768 (12" - 15" +). Jag kommer även att arbeta en del med Keynote och om jag har förstått det rätt så kan det ibland kräva en del av grafikkortet, och 12" går ju inte att få med 128Mb grafikkort (15" +). Sedan är ju pris/prestanda en annan aspekt det skiljer ju ett par tusen i pris mellan 12" och 15" (12" + 15" -) men så är ju 15" något snabbare (15" +).

Vad säger ni som har respektive modell? Är ni nöjda med form faktorn? Vad upplever ni som bra/dåligt när ni använt PBn ett tag? Vore tacksam för alla typer av kommentarer som kan göra mitt beslut lite lättare (ja jag har allvarlig beslutsångest).

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-12 09:57

Som det ser ut så försvinner 12" ur sortimentet, (man vet aldrig men jag tror på det) detta kan ju ge den ett lägre pris där den finns kvar, annars väntas också en uppdatering av PB's nu ikväll, kolla i tråden One More Thing i "Aktuella Rykten"-mappen runt 19.00 så kan du följa med själv vad som händer.

Har själv en 12" och min kompis 15" visst kan jag
känna mig en smula "instängd" men samtidigt, när jag sitter vid hans tycker jag den är för stor. Det är väll en fråga om vad man prioriterar, jag prioriterar smidigheten framför skärmyta.

Men sm sagt kolla upp vad som hände rikväll och du kanske inte behöver fundera så mycket mer...

ingen vet exakt vad som händer...

//Filip

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-13 09:12

Så, nu hände det ju inte så mycket igår kväll... Så frågan kvarstår, 12" eller 15". Att det ska vara så svårt att bestämma sig. Jag hade verkligen hoppats på en ny PB igår så hade man kunnat beställa direkt och inte ha någon beslutsångest...

15" är alldeles lagom på alla sätt och vis. Den har dessutom flera fördelar jämfört med 12":
två minnes-platser,
bättre skärm,
gigabit ethernet,
upplyst tangentbord
och lite snabbare processor.
Tveka inte, köp en 15", du kommer inte ångra dig.

Senast redigerat 2005-10-13 09:35
  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 09:40

Jag har haft två stycken iBook 12", men tröttnade på den låga upplösningen och köpte en 15" PowerBook i våras, och är helnöjd. Dessutom tycker jag det upplysta tangentbordet och DVI-ut gör valet ännu enklare.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 18:16
Ursprungligen av joakimk:

Jag har haft två stycken iBook 12", men tröttnade på den låga upplösningen och köpte en 15" PowerBook i våras, och är helnöjd. Dessutom tycker jag det upplysta tangentbordet och DVI-ut gör valet ännu enklare.

PB12" har också DVI-ut. Det upplysta tangentbordet vore däremot kul att ha.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 13:39

Jag tycker att du skall gå och klämma på datorerna på en affär. Jag upplever 15-tummaren som snyggare än 12-tummaren. Men sådant är ju subjektivt, så inget ersätter förstahandsupplevelser!

Själv väljer jag alltid den pryl som ger mig mest "måste äga"-vibbar. Vilken som ger mest av den varan brukar vara lätt att känna när man ser maskinerna live!

Jag skulle välja Pbn15 om priset inte spelar någon roll för att den är snyggare, bättre skärm(ganska stor skilllnad) men annars tycker jag att 12" an är ganska likvärdig. Om du inte trivs med skärmen (12)kan du ju köpa en t.ex 17" skärm att ha hemma för att när du tar med dig datorn någonstans så märker man större skillnad än när den står hemma.
Lycka till!

Bättre att vänta tills det kommer en powerbook G5 innan köp, den lär vara i faggorna....

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-12 18:12
Ursprungligen av bewing77:

Bättre att vänta tills det kommer en powerbook G5 innan köp, den lär vara i faggorna....

om jag inte har helt totalt fel, har apple lagt ner PowerBook serien, och ersatt den med nuvarande MacBook Pro, så någon PowerBook G5 lär det aldrig komma...

1
Bevaka tråden