Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmeringsmetodik!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill lära mig programmeringsmetodik (huvudsakligen objektorienterat)! Själva språken C, C++ och Objective-C (Cocoa) har jag rätt bra koll på nu, men just upplägget och tankesättet, hur man löser problem på bästa sätt, samt "programmeringsetikett" skulle jag vilja fördjupa mig i.

Var/hur lär man sig det? Någon som har tips på siter, eller ännu hellre om någon kan rekommendera någon/några böcker i ämnet.

/Jont Olof

Börja plugga!

Personligen rekommenderar jag Datateknik vid t.ex. Lunds Tekniska Högskola eller liknande!

Finns mycket kurser inom programmeringsmetodik och objektorienterad problemlösning.

Ciryon

Grejen är den att jag redan pluggat 2år på Teknisk Fysik i Uppsala, sedan har jag på sätt och vis bytt bana när jag kom in på ljudingenjörsutbildningen i Piteå (LuTH).
Saken är att jag inte är så sugen på att plugga röven av mig i 4 1/2 år till. Sen jag läste C++ på F så har jag försökt att på egen hand lära mig så mycket som möjligt. Om jag sen vill skulle jag senare kunna komplettera mina examina med de lite programmeringskurser som verkar intressanta...

Läser du Datavetenskap Ciryon? Du har inga böcker du kan rekommendera från kurserna?

/JO

[ 15 Augusti 2002, 13:42: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Läser du Datavetenskap Ciryon? Du har inga böcker du kan rekommendera från kurserna?

Just nu jobbar jag mest, men jag är officiellt student på ovan nämnda program. Får väl se när jag tänker fortsätta plugga.

Bok vi använder är:

Software Engineering with objects and components

Kolla även gärna här.

Ciryon

Kan hjärtligt rekommendera "Design Patterns" av Gamma, Helm, Johnson & Vlissides. Läs också "Refactoring" av Martin Fowler. Kom ihåg att ObjC bygger på ideer från Smalltalk och en lite annorlunda filosofi än C++. (Java har f.ö. till stor del modellerats efter ObjC! Fan tro´t)

/Per

1
Bevaka tråden