Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express får inget IP via DHCP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-10-13 00:08

Jag har en Airport Express kopplad till mitt bredbandmodem. Det har alltid fungerat men nu, helt plötsligt, vill Expressen inte ta emot IP-numret som bredbandsmodemet vill ge den via DHCP.

Stoppar jag in Ethernetkontakten direkt i datorn fungerar det utmärkt med DHCP. Stoppar jag in den i Express-basstationen fungerar det inte alls. Lampan på bassatationen står och blinkar orange och inget händer...

Jag har testat att nollställa basstationen samt byta Ethernetkabel.

Vad kan vara fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 00:11

Har du startat om modemet?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-10-13 09:38
Ursprungligen av tei:

Har du startat om modemet?

Ja, det har jag gjort.
Modemet fungerar som sagt var när jag kopplar in Ethernet-sladden direkt i datorn istället för i min Airport Express.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 09:57
Ursprungligen av Rasmus:

Ja, det har jag gjort.
Modemet fungerar som sagt var när jag kopplar in Ethernet-sladden direkt i datorn istället för i min Airport Express.

Jo, jag såg det. Anledningen till att jag frågade var att många modem/system låser sig mot MAC-adressen hos datorn/routern, vilket gör att man då behöver starta om modemet varje gång som man kopplar in en ny enhet till det.

Testat med olika kablar?

Ursäkta mina fåniga standardfrågor, men många glömmer att kolla sådana här saker innan de går över till att felsöka router/dator. Vad gäller Airport Express har jag tyvärr inga specifika tips, har inte haft några dhcp-problem med min. Tack vare dess smidighet kan du ju ta med den och testa den någonannstans.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-10-13 11:32

Tack för svar, tei.
Jag har bytt sladdar utan framgång

Givetvis glömde jag ta med mig basstationen till kontoret idag men siktar på att göra det imorgon istället. Får se om den fungerar här...

1
Bevaka tråden