Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java kommer dö...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Windows stöder inte Java i XP. Här är en artikel som beskriver bakgrunden till deras beslut.
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20010816.html

Som det verkar här så finns det ju all anledning att tro att Java inom en viss framtid kommer dö för C-sharp på samma sätt om OpenGL slagits ner av DirectX. Monopolismen i sitt esse!
Frågan är nu kommer Java överleva det här!?

Och vad ska jag göra som precis köpt en fin kursbok för Java...

/JO

  • Oregistrerad
  • 2001-11-01 23:22

Jont Olof: Kör java du bara, ett av världens smartaste programmerings språk, ett språk dör aldrig, de kommer och går, alla språk verkar har varit populära i början och sen kommit bättre språk, dock tror jag inte att java dör för att C# kommer ut på marknaden allt snabbare.
Sen så har juh .net även stöd för java genom J# som är microsofts Java api med .net (eller något i den stilen.). Förrästen kan egentligen ett språk dö? Är det inte alltid någon programmerare som håller kvar vid gamla språk? Menar Basic är tex väldigt gammalt likaså Pascal, men inte har folk slutat använda dem för det, jag tror faktiskt många skolor har Pascal fortfarande, vet själv att mina kusiner som är ett år äldre än mig läste pascal i gymnasiet för ca 3år sedan och jag läste c++ på den tiden på en annan skola, så tror säkert skolor kommer hålla kvar vid java ett tag till, nu går jag på lunds univeristet och de kör med java för tillfället, måste säga att jag tycker de har gjort ett toppen val. Saknar bara möjligheten att göra exe filer till windows. Men det ska finnas någon stans vet dock inte var, någon som vet så säg det till mig.

Om du köpt boken för att lära dig programmera så spelar det ingen roll om java kommer försvinna eller inte, har man väl lärt sig programmera är det enkelt att lära sig nya språk.

Vad jag inte gillar med java är just det här med .exe filer eller snarare frånvaron av dessa. Varför i hela friden kompilera till bytekod? Jag kan verkligen inte förstå varför Sun inte tillhandahåller verktyg för att göra riktiga program för de plattformar de gjort sin jvm för. Jag kan förstå att man vill ha möjligheten att göra kompilerad kod som är plattformsoberoende för tex. webapplikationer men varför inte också göra det möjligt att kompilera till riktiga program?

Hur användarvänligt är det att behöva skriva java MittProgram för att starta ett program? Visst man kan ha dubbelklickbara jar-filer (som får en jättefin generisk ikon i windows) men man kommer fortfarande inte åt hastighetsproblemet.

Hastigheten och användarvänligheten är enligt mig de två största problemen för java. Det är ju verkligen otroligt lätt att programmera med och dokumentationen är helt suverän. Sedan att de gjort det lite för enkelt och undvikt en massa kraftfull funktionalitet som finns i tex. C++ (och i viss mån C#) är synd men uppvägs i viss mån av enkelheten.

Hmmm... Jodå! Nog skall jag fortsätta progga Java och C++ alltid. Och, Ekelund, visst har du rätt i att programspråk aldrig dör helt. Min salige farfar är ett tydligt exempel på det som in i sina sista dagar satt och proggade lösningar för Matematiska problem i Basic.
Det som är skrämmande är dock hur ett företag som Microsoft, som med hjälp av sin marknadsdominans, (och i och för sig som en direkt, smart respons på Suns och Eolas fuckande) kan genomdriva nya standarder trots att dessa i vissa fall inte alls är marknadsledande. Jag tänker på exemplet som nämndes i artikeln med Quicktime och Realplayer kontra Windows mediaplayer. Och som skribent sa sist i artikeln, fritt citerat "Var i allt detta kommer användarens intressen in i bilden? Ingenstans!"...

It´s a sick world out there!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2001-11-02 11:32

Jont Olof: Och sen för det andra så finns det juh stöd för cocoa med java också så java är bra speciellt inom mac världen, hoppas verkligen det blir ett nytt mac rum på lunds universitet, och inte så som de på min kurs vill, (2 för mac 48 för solaris(eller vilket föreläsaren kallade Unix, och mac för mac. Vilket är fel när båda är Unix.)). Gabriell, du kan skapa .app filer av dina java program på macosx men jag tror inte de blir snabbare för det, men det går iaf(tror ändån att .jar eller .class filen körs i slutändan men användaren märker inte det.)

Ja jag vet att man kan göra .app "bundles" men det löser ju som sagt inte hastighetsproblemen.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-04 22:30

Men har man en snabb burk borde väl inte java programmen kännas av att de kör på en virtuel motor, någon som prövat java program på dual 800 eller iaf på en 733´a?

Ja, Limewire är inte något vidare fartmonster direkt... Ni som kan, vilka är de direkta fördelarna med ett program skrivet i java? För slutanvändaren alltså.

Jag ser inga som helst fördelar för slutanvändaren. Kanske skulle det kunna ses som en fördel att programmet kan köras på flera plattformar och att det kommer fungera i princip likadant. Men för en användare av en viss plattform ser jag inga som helst fördelar. "Fördelarna" är enbart för utvecklarna.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-05 09:12

Hmm är det någon som tror att det kommer en kompilerare för mac som gör om java byte kod till riktiga program eller direkt från source till riktigt program?

GNU har ju sin gjc som kompilerar Java till binärkod, och den borde väl finnas till OS X, eller så håller den troligtvis på att portas.

Med hotspot JVM:en kommer man åt en hel del av hastighetsproblem, iom att den kompilerar (de delar av programmet som vinner på att bli kompilerade) till maskinkod under körning för att optimera.

En annan anledning till att Java upplevs som slött tror jag väldigt mycke ligger på programmerarna... Eftersom man inte behöver bry sig om ex. minnesallokering (vilket är tidsödande) tänker man inte på att den kod man skriver blir slö... i C/C++ där man hela tiden måste sköta sånt manuellt ser man till att det blir så optimerat som möjligt redan när man skriver källkoden...

Jag tror iofs mer på Java som ett språk för "server-side" applikationer... där hotspotten får tid att optimera, och där man inte använder AWT/Swing klasserna vilka slöar ner ett program en del...

  • Oregistrerad
  • 2001-11-06 01:07

jag kunde inte hitta det på GNU´s sida kan du skicka url?

Det ingår i GCC så länken blir: http://www.gnu.org/software/gcc/java/

[ 06-11-2001: Meddelandet ändrat av: odlund ]

1
Bevaka tråden