Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag få synpunkter på min hemsida

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, jag vill veta vad ni tycker om den. Vet inte om jag har placerat mitt inlägg i rätt forum, men jaja.. den är inte färdig. Det är bara mallen. Vill ha mycket synpunkter på hur den eventuellt skulle kunna bli bättre. Adressen är: http://www.jonatanstaaf.com

Tack på förhand
/Jonatan Staaf

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 18:48

Jag tycker om konceptet, det är bra tänkt och kreativt, men jag gillar inte logon Tycker också första bilden är för stor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 18:52

Förstasidebilden är alldeles för stor - den får inte alls plats i mitt fönster som vanligtvis rymmer allt annat. Texen i bilden måste också vara kantutjämnad - annars känns allt mycket mer amatörmässigt.

Annars är det ett väldigt bra koncept. Kommer nog att bli en grym sida.

Ok, jag har fått lite klagomål på förstabilden från andra ställen också, så den kommer att ändras. Eventuellt så kommer jag också att ändra logon. Tack för er annars positiva kritik

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 19:45

Jag såg då inga fel på bilderna, men du kanske åtgärdat det redan? Förbannat grymt koncept du har! Skitsnyggt!!!!

Tack, nu har jag alldeles precis lagt upp lite ändringar. Alltså efter att du hade skrivit ditt inlägg. Det var inget stort fel, bara att förstabilden var lite ojämn i kanterna. Jag kunde inte göra den så mycket mindre för då blev den helt konstig. Logon är ändrad

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-09 21:02

Startsida
- Stoooor damm-tuss i bilden = fult
- Sidan är för stor. Alldeles för stor. (jag sitter på 15" PowerBook med 1280 x 854)
- Bilden är för tung. Använd jpeg istället för gif på fotografiska bilder. Gif är bäst för bilder med rena ytor (exempelvis loggor). Med jpeg och oförändrat storlek går starbilden att banta från nuvarande ca 240 kb till ca 40 kb. Om du dessutom gör den mindre, och beskär den, så kommer den bli ännu lättare.

Nästa sida
- Centrera innehållet både horisontellt och vertikalt, så ser det trevligare ut.
- Kantutjämna den vita texten i den svarta skärmen.

Klick på hårddisken
- Länken öppnas i nytt fönster, helt i onödan.

(Frontpage?? *ryser* )

Ursprungligen av filuren:

(Frontpage?? *ryser* )

Dreamweaver.. Ok, jag ska ändra till jpg. Dessutom så ska jag försöka få bort dammtussen. Som jag skrev innan så blev bilden konstig om jag gör den mindre. Ok, länken behöver inte öppnas i ett nytt fönster *fixar*.

Rajje, vad använder du för program när du gör hemsidor?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-09 21:19

Annars tycker jag idén är rolig.

Mindre bild (27 kb) bjussar jag på. Använd den om du vill.

Ursprungligen av filuren:

Annars tycker jag idén är rolig.

Mindre bild (27 kb) bjussar jag på. Använd den om du vill.

Tack, jag kommer nog att använda den

**Edit* jag använder den, men jag tog bort texten med "Entré", nu står det ingenting. Dålig idé?*

Senast redigerat 2005-09-09 21:50

Jag vill bara meddela att jag har uppadterat sidan ganska ordentligt nu. Bl. a. med fakta om mig och en länksida.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-11 23:04

Hehe..gillar konceptet.

Feedback - texten på presentationssidan är lite svårläst. Dels är den för bred (svårt att läsa långa rader), dels finns inga underrubriker eller andra avdelningar av texten utom nya stycken. Försök begränsa bredden på texten, ögat klarar inte rader mkt längre än strax över decimetern utan ansträngning. Mer marginaler skulle heller inte skada, prova dig fram.

Likaså är länksidan ganska svårläst (gillar även konceptet där!!! coolt), eftersom du inte har någon indelning där heller. Färgkodning kanske om du inte vill ha mappar generellt?

Kan på sätt och vis säga att det är en "halvbra" idé att ta bort instruktionen till musknappen i början, man klickar gärna på skärmen. Det är snyggare, men det tar ett tag att hitta pga färgen på pilen inte är så tydlig. Dessutom vill man gärna (eh, jag iaf) klicka på andra delar av bilden eftersom den ser så otraditionell ut.

Annars:
Nu vet jag inte hur seriöst du tänker ta detta, men sätt gärna nån kompis/förälder/whatever framför siten och kolla vad som fungerar/inte fungerar utan att du själv kommenterar under tiden. Bara se vad som händer, var de fastnar, vad som tar längre tid, vad som går fort, vad de frågar. Det är svårt för de flesta att ge verklig feedback såhär när man sitter tyst och tänker på andra sidan internet eller nåt. Formmässigt går det (som de ovan varit inne på), men gällande användbarheten så är det krångligare. Man ska inte underskatta användartester.

Har predikat färdigt nu. Är man kognitionsvetare så är man...

Vilken nostalgi... tack för "Plussen"! En så´n började jag mitt macande på en gång i forntiden...

Nämen oj..

Det här var då hemskt för en macentusiast att se.

Du har förstört en mac! *ryser*

Först introt..men hallå! Vad tänker du med? Ser hemskt och inte så lätt att förstå vad du vill.

Resten, vem sjutton vet att man ska klicka på hårddisken? Förövrigt är all grafik hemskt ful utom själva skärmen då.

Och resten.. nej *ryser igen* du ger mig mardrömmar, jag vill inte se det där!

Ska du göra ett mac-koncept lär du göra det bra, nej, bättre än bra. Du måste göra det totally fucking amazing, annars drar du ner macen i smutsen och det är vad du gör nu. Så snälla sluta!

Ursprungligen av a.million.bucks:

Nämen oj..

Det här var då hemskt för en macentusiast att se.

Du har förstört en mac! *ryser*

Först introt..men hallå! Vad tänker du med? Ser hemskt och inte så lätt att förstå vad du vill.

Resten, vem sjutton vet att man ska klicka på hårddisken? Förövrigt är all grafik hemskt ful utom själva skärmen då.

Och resten.. nej *ryser igen* du ger mig mardrömmar, jag vill inte se det där!

Ska du göra ett mac-koncept lär du göra det bra, nej, bättre än bra. Du måste göra det totally fucking amazing, annars drar du ner macen i smutsen och det är vad du gör nu. Så snälla sluta!

vad menar du med "förstör"? förstår inte riktigt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-12 18:57
Ursprungligen av ztaafen:

vad menar du med "förstör"? förstår inte riktigt.

Nä, det inlägget är vi nog många som inte riktigt förstår men han hade säkert en dålig dag

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-11 23:57

Det där var väl att ta i?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 00:01

Jag försöker verkligen att komma på nånting positivt att säga, men jag kommer inte på något. Inte någonting överhuvudtaget. Don't quit your dayjob.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-12 09:03

Jonatan,

Skit i kverulanterna ovan som bara har negativ kritik att komma med. Dom ger säkert igen på dig för att dom själva åkt på likadana salvor.

När man är relativt ny på att bygga webbplatser så vill man ofta "förändra världen". Man vill bygga nåt som får folk att tappa hakan av upphetsning, nåt som är så originellt och fantastiskt och tjusigt att inget annat liknande har setts. Så man kämpar på alldeles själv och tappar lite perspektivet på det man gör, och sen så tycker man att det är skitbra och publicerar länken "för att få kritik" (men man vill i själva verket helst höra vilket kalasjobb man gjort).

Detta är inget bra sätt att jobba. Fastän det låter tråkigt, så ska man försöka lära sig grunderna först. Att lära sig krypa innan man föröker vinna OS-finalen på 100 meter.

Så jag föreslår att du noga studerar hur proffsiga sajter är gjorda. Jag menar inte dom som är uppseendeväckande snygga direkt, utan bara funktionella. Det är ju så att mediets utformning (dvs designen på din webbplats i detta fall) ALDRIG ska få dominera över innehållet. Det visuella och emotionella intrycket ska jobba hand-i-hand med budskapet, helst t.o.m. på sånt sätt att iakttagaren inte ens märker av det.

Så jag föreslår att du går tillbaka till ruta ett. Ta ett block, en blyertspenna och ett gäng kritor och gör en massa grova skisser på olika layouter (det går hundra gånger snabbare än att jobba i datorn). Tänk på "usability" (användbarhet), dvs att folk ska kunna förstå layouten och kunna navigera snabbt och enkelt. Gör så folk fattar att dom ska klicka på musknappen för att komma in - och sen på hårddisken (varför TVÅ klick för att komma in?).

Gör länkarna så man omedelbart begriper var man hamnar. Inte en logga för GB utan även en text "till GBs webbplats" och gärna "öppnas i ett nytt fönster" eftersom en del får det nya fönstret UNDER det dom har uppe, och alltså inte ens ser det.

Försök göra bilderna bättre. Den där svart/vita grejen med ditt namn är grymt pixelerad...

Så pula på, och bry dig inte om gnällspikar som inte orkar komma med konstruktiv kritik. Du får nog ordning på det där vad det lider, och kanske är en riktig hävert om nåt år. Men just nu: ta det lugnt. Gör nåt som funkar. Lär dig. Du behöver inte bli olympisk guldmedaljör på direkten.

Ursprungligen av Danne V:

När man är relativt ny på att bygga webbplatser så vill man ofta "förändra världen". Man vill bygga nåt som får folk att tappa hakan av upphetsning, nåt som är så originellt och fantastiskt och tjusigt att inget annat liknande har setts. Så man kämpar på alldeles själv och tappar lite perspektivet på det man gör, och sen så tycker man att det är skitbra och publicerar länken "för att få kritik" (men man vill i själva verket helst höra vilket kalasjobb man gjort).

Mja, mjo, men nu är det så att jag har gjort hemsidor sedan 2001 Dessutom å länkade jag den här just för att få kritik. Jag brukar i vanliga fall vara en person som bara vill höra hur bra jag är. Men när det gäller mina hemsidor så tar jag det väldigt seriöst. Jag tar emot varje ord, kritiskt som negativt, med ett leenda, vetande att alla har olika åsikter. Utseendet på sidan är nu bestämd att den ska se ut sådär, det tog mig ett bra tag att komma på den och det är enligt mig ett bra koncept. Jag har låtit mpnga männsikor sitta vid sidan för att testa den innan jag la ut uppdateringen på nätet och dom hade inget problem med den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 16:04
Ursprungligen av ztaafen:

Utseendet på sidan är nu bestämd att den ska se ut sådär, det tog mig ett bra tag att komma på den och det är enligt mig ett bra koncept.

Hur tänkte du när du bestämde att navigationen skulle vara obegriplig; att det inte skulle synas om en bild eller en symbol var en länk eller inte så man istället måste planlöst leta med musen för att hitta något att klicka på; samt att undra vad som är fel, eller om något är fel, när något man absolut förväntar sig vara en länk inte är det?

Hur tänkte du när du bestämde att texten i logotypen skulle vara oläslig?

Bestämde du att det skulle vara så, eller var det oavsiktligt? Antingen så har du en ruskigt dåligt uttänkt plan, eller så har du bara gjort lite nybörjarmisstag (oavsett hur länge du har hållt på).

Ett tips: Om du har gjort hemsidor sedan 2001 så kanske det börjar bli dags att lära sig HTML på riktigt istället för att använda Frontpage?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 10:49

Strongt jobbat Danne V, själv hade jag inte orken.

Sa han inte att han använde Dreamweaver?

Oavsett så håller jag med i mångt om mycket. Men sidor som denna behöver nödvändigtvis inte vara gjorda på samma sätt som ett företags sida som MÅSTE vara 100%ig gällande usability-centrerad (dom är sällan det ändå, jag vet). Denna sida kan faktiskt i sig vara funktionell för den målgrupp den är riktad mot. Jag hade INGA som helst problem att navigera mig in. Det enda som tog två sekunder att fatta var hur man tog sin in på sidan. Den röda pilen som pekade på musknappen var inte röd nog, så jag såg den inte förrän 5 sekunder senare. Det kan förbättras.

Nu håller jag dock med de andra, om än sidan i sig skulle funka, så har den vissa problem. Om den ska fungera och se ut som OS X, så gör den inte det. Du har gjort nått mittemellan. Jag tycker också du ska ta fram skissblocket, och tankeblocket. Bestäm dig för om du ska göra ett "OS" av sidan, eller om du ska göra en mer tydlig variant av det du gjort nu.

Fattar dock inte hur folk kan kläcka ur sig att du ska sluta. Hur fasiken ska man lära sig nått om man får svar som sådana? Skärp er.

För övrigt, bra svar Danne V.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 16:49
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Sa han inte att han använde Dreamweaver?

Hans källkod säger Frontpage iaf.

Hur det kan komma sig att det står frontpage har jag ingen aning om. Jag använde dock frontpage innan jag skaffade mac, men inte till den här sidan :confused:. En till sak, sidan är inte på långa vägar klar, det har mest varit en "skiss" för att få se folks reaktioner på den. När den är helt klar så kommer den att vara mycket förbättrad. Nej, det ska inte direkt vara en "kopia" av osx, utan det är mer att jag tyckte att skärmen passade bra eftersom att jag hade en dator som startbild. Det är liksom temat med sidan: mac-dator..

tjogin, vad är det som verkar vara en länk? Om det är där det står "bilder", "dokument" e.t.c. så är det för att jag inte har sjort dom sidorna än, men det kommer, jag har helt enkelt inte tid att hålla på med sidan varja dag utan det blir lite mer då och då. Om det itne är det du syftar på så kan jag tyvärr inte förstå vad det är du menar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 17:10
Ursprungligen av ztaafen:

Hur det kan komma sig att det står frontpage har jag ingen aning om. Jag använde dock frontpage innan jag skaffade mac, men inte till den här sidan :confused:.

Det står Frontpage i koden på nån sida jag kollade källan på. Att du inte vet vad som står i koden säger ju rätt tydligt att du borde lära dig HTML ordentligt.

Ursprungligen av ztaafen:

tjogin, vad är det som verkar vara en länk? Om det är där det står "bilder", "dokument" e.t.c. så är det för att jag inte har sjort dom sidorna än, men det kommer, jag har helt enkelt inte tid att hålla på med sidan varja dag utan det blir lite mer då och då. Om det itne är det du syftar på så kan jag tyvärr inte förstå vad det är du menar.

Det var vad jag syftade på, ja.

Jag tycker du ska försöka läsa Danne V:s råd ovan, du har en hel del att lära där (det spelar ingen roll hur länge du har hållt på, du är nybörjare och det kan man vara i många år om man inte utvecklar sina kunskaper).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-12 17:23

lite nyfiken på sidan men den går inte att nå. Kommer den upp igen eller ?

basic; konstigt, för mig funkar den.
tjogin; jag är faktiskt ganska bra på html, inte så bra att jag kan föra en sida "helt från scratch" i html, men såpass bra att jag kan fixa och trixa med det. efter att du skrivit det där om att det stog frontpage så började jag att fundera på varför, och nu kom jag på det. Det var innan jag var helt "haj" på dreamweaver och jag var tvungen att göra en sak som jag inte fattade hur man gjorde i dm, så jag gjorde det på mammas dator med frontpage. Så enkelt var det, hade helt glämt bort det. Det är ju inte direkt något som man verkligen måste komma ihåg.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 18:03
Ursprungligen av ztaafen:

tjogin; jag är faktiskt ganska bra på html, inte så bra att jag kan föra en sida "helt från scratch" i html, men såpass bra att jag kan fixa och trixa med det.

Då är du vad jag, och förmodligen de flesta andra webbutvecklare, skulle kalla en ganska färsk nybörjare, inte "ganska bra". Det är inget fel på att vara nybörjare, alla är det i början, men ett tips är att lära dig HTML ordentligt.

Bevaka tråden