Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig nyhetsbevakning på 99mac

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förut kunde man snabbt hitta nyheter av visst värde på 99 mac, alltså i portalen.
Jag vet inte om den funktionen försvunnit in i pro-sektionen eller om redaktionen helt somnat in.

Sedan ett gott tag får man veta att en viktig nyhet i Mac-Sverige är att Oscar Bjäfs besökt en butik i skåne. Jämför man detta med macfeber eller till och med Macworld får man betydligt mer uppdaterade nyheter. Då och då har de till och med relevans. Vem bryr sig om Bjäfs?

Man kan man hitta trådar med intressanta nyheter - vilket såklart är lika lysande som alltid - men om man jämför med hur 99 var för bara några månader sedan då man var snabbast har man nu somnat in, vilket jag beklagar. Det är verkligen synd.

Jag kanske har missat ett meddelande om att "vi på 99mac kommer härmed att räkna med att relevanta diskussionstrådar tas upp av andra än oss och att vi kommer göra en nyhetsvärdering som innebär att rent nonsens ligger ute vecka efter vecka." I så fall ber jag om ursäkt, det samma gäller om det är något annat jag missat.

  • Medlem
  • 2005-10-12 10:27
Ursprungligen av Lordgray:

Jag kanske har missat ett meddelande om att "vi på 99mac kommer härmed att räkna med att relevanta diskussionstrådar tas upp av andra än oss och att vi kommer göra en nyhetsvärdering som innebär att rent nonsens ligger ute vecka efter vecka."

Det har säkert bara meddelats till Plus- och Pro-medlemmarna.

  • Medlem
  • 2005-10-12 10:35

Jag får delvis ta på mig ansvaret för stiltjen. Till mitt försvar kan jag säga att jag har varit upptagen med det nya testlabbet - snart i en mac nära dig!
Men den som hoppas att 99mac ska vara den förnästa förmedlaren av nyheter kommer att bli besviken även i fortsättningen. Det är ingen målsättning. Vi har andra saker i görningen, och hur det blir med det kommer att klarna för alla inom en inte alltför avlägsen framtid.

Ser vi fram emot!

Johnny, som tycker att det är kanon!

Min personliga syn på detta (och inte nödvändigtvis 99macs syn) är att det är diskussionerna som är 99macs styrka. Det är därför folk kommer hit. För att diskutera, för att få hjälp och svar på frågor.

Nyheter är kul om det fungerar, men det är inte kärnverksamheten här och framförallt har det visat sig svårt att hålla jämn kvalité på dessa i praktiken.

Hade vi en avlönad person som man kunde ställa krav på att hela tiden producera nyheter vore det en sak, men som det är nu så är det svårt att få det att fungera över en längre tid.

Ursprungligen av Adrian B:

Min personliga syn på detta (och inte nödvändigtvis 99macs syn) är att det är diskussionerna som är 99macs styrka. Det är därför folk kommer hit. För att diskutera, för att få hjälp och svar på frågor.

Nyheter är kul om det fungerar, men det är inte kärnverksamheten här och framförallt har det visat sig svårt att hålla jämn kvalité på dessa i praktiken.

Hade vi en avlönad person som man kunde ställa krav på att hela tiden producera nyheter vore det en sak, men som det är nu så är det svårt att få det att fungera över en längre tid.

Jag tror inte att det är det som är problemet som Lordgray lyfter fram. Antingen har man en nyhetsrapportering som inte står still i en vecka, eller så tar man bort den avdelningen. Jag håller med honom. Inte hans ton, men andemeningen.

Jag är dock medveten om att förändringar är på väg, och att det då ska tas bort. Men fram tills nyss visste ingen om det, och då får man en konstig bild av 99mac.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag tror inte att det är det som är problemet som Lordgray lyfter fram. Antingen har man en nyhetsrapportering som inte står still i en vecka, eller så tar man bort den avdelningen.

Ja, det var ju det jag också sa.

Jag har ju länge argumenterat att 99mac i grunden är ett forum och att vi skulle kunna skippa nyhetsbevakning.

  • Medlem
  • 2005-10-12 12:30

Vi läser och tar till oss.

Det jag reagerar på är försämringar. Om man har, i mitt tycke, varit bäst och sedan snabbt tappar det fotfästet blir jag bekymmrad. Forumen är helt lysande, snabb respons och oftast om inte alltid kompetent. Var det inte bara några månader sedan som det rapporterades mer eller mindre direkt vad Steven jobs sade på ett lite mer stängd mässa? Hästlängder före andra rapportörer.

Daniel Eriksson skriver något om min ton, jag är kanske en smula okänslig som inte reagerar på det men tonen kanske står i direkt relation till min besvikelse. Forumen är en enorm styrka men kombinationen av relevanta tester, forum och en brilljant nyhetsrapportering var sanning fram tills helt nyligen.

Men jag kan köpa att nycklepersoner i detta är upptagna med annat. 99mac är kanske inte en vinstmaskin direkt. Om dessutom relevant kunskap och nyckelpersoner försvinner in i prosektionen närmar man sig en neråtgående spriral befarar jag. Nu kan man bara hoppas att jag har fel i detta.

Ursprungligen av Lordgray:

Det jag reagerar på är försämringar. Om man har, i mitt tycke, varit bäst och sedan snabbt tappar det fotfästet blir jag bekymmrad. Forumen är helt lysande, snabb respons och oftast om inte alltid kompetent. Var det inte bara några månader sedan som det rapporterades mer eller mindre direkt vad Steven jobs sade på ett lite mer stängd mässa? Hästlängder före andra rapportörer.

Daniel Eriksson skriver något om min ton, jag är kanske en smula okänslig som inte reagerar på det men tonen kanske står i direkt relation till min besvikelse. Forumen är en enorm styrka men kombinationen av relevanta tester, forum och en brilljant nyhetsrapportering var sanning fram tills helt nyligen.

Men jag kan köpa att nycklepersoner i detta är upptagna med annat. 99mac är kanske inte en vinstmaskin direkt. Om dessutom relevant kunskap och nyckelpersoner försvinner in i prosektionen närmar man sig en neråtgående spriral befarar jag. Nu kan man bara hoppas att jag har fel i detta.

Vi satsade enormt mycket tid och pengar på 99mac under 2003-2004 men det gick att fortsätta med utan personlig konkurs - att bara jobba med ett gratisprojekt som 99mac utan att jobba går helt enkelt inte. Hade vi intäkter som gav möjlighet till redaktion och mer teamarbete skulle vi kunna göra underverk - få har så bra kontaktnät som 99mac. Vi kan fixa fram ungefär vad som helst för tester och kan nog göra reportage var/hur vi vill.

Idag har vi bara en avlönad person och det är vår helpdesk som hjälper främst mac.se användarna med eventuella problem. Alla vi andra tittar in här när vi har tid över och gör vårt bästa för att sajten ska snurra på.

Nästa version av 99mac är på väg och då kommer vi fokusera om sajten mot att vara en kunskapsbank och samlingsplats för landets Macanvändare.

Alla förslag och lösningar på hur vi ska öka våra resurser är varmt välkomna, hade ändå tänkt dra igång V6-snacket (då mengar jag version sex - inte motorn) ganska snart eftersom vår betasajt redan är igång.

Ursprungligen av Björnström:

Vi satsade enormt mycket tid och pengar på 99mac under 2003-2004 men det gick att fortsätta med utan personlig konkurs - att bara jobba med ett gratisprojekt som 99mac utan att jobba går helt enkelt inte. Hade vi intäkter som gav möjlighet till redaktion och mer teamarbete skulle vi kunna göra underverk - få har så bra kontaktnät som 99mac. Vi kan fixa fram ungefär vad som helst för tester och kan nog göra reportage var/hur vi vill.

Idag har vi bara en avlönad person och det är vår helpdesk som hjälper främst mac.se användarna med eventuella problem. Alla vi andra tittar in här när vi har tid över och gör vårt bästa för att sajten ska snurra på.

Nästa version av 99mac är på väg och då kommer vi fokusera om sajten mot att vara en kunskapsbank och samlingsplats för landets Macanvändare.

Alla förslag och lösningar på hur vi ska öka våra resurser är varmt välkomna, hade ändå tänkt dra igång V6-snacket (då mengar jag version sex - inte motorn) ganska snart eftersom vår betasajt redan är igång.

Vet inte om jag tycker du behöver försvara dig. Ta det på rätt sätt, alla här vill väl med 99mac. Det vi säger är klara och tydliga förslag på vad vi vill, och nu har vi fått veta att nyhetsdelen förmodligen kommer försvinna. Tror många av oss håller med om att antingen försvinner den, eller blir bättre igen. Om det är omöjligt att få in pengar på ett bra sätt, så återstår ju bara att ta bort nyhetsavdelningen. Alla förstår tror jag.

Jag skulle väldigt gärna se att en annan sites nyheter hamnade på den plats som nu har 99macs nyheter. Jag har inte varit inblandad i diskussionerna om detta, och kan således inte säga något om det, men första magkänslan jag får är att det borde gå lösa. Uppmärksamheten som den andra siten skulle få borde överväga den möjliga minskningen av direkta besökare den siten skulle få.
Jag gissar att delar av problemen er emellan är hur reklamplatserna skulle lösas. Skulle det inte lösas om man bara fick se rubrikerna och ingressen? Om man klickar in sig på länken "Läs hela nyheten" så hamnar man på deras site och således få se deras reklamplatser?

Spekulerar vilt här Martin

Ursprungligen av Lordgray:

Det jag reagerar på är försämringar. Om man har, i mitt tycke, varit bäst och sedan snabbt tappar det fotfästet blir jag bekymmrad. Forumen är helt lysande, snabb respons och oftast om inte alltid kompetent. Var det inte bara några månader sedan som det rapporterades mer eller mindre direkt vad Steven jobs sade på ett lite mer stängd mässa? Hästlängder före andra rapportörer.

Daniel Eriksson skriver något om min ton, jag är kanske en smula okänslig som inte reagerar på det men tonen kanske står i direkt relation till min besvikelse. Forumen är en enorm styrka men kombinationen av relevanta tester, forum och en brilljant nyhetsrapportering var sanning fram tills helt nyligen.

Men jag kan köpa att nycklepersoner i detta är upptagna med annat. 99mac är kanske inte en vinstmaskin direkt. Om dessutom relevant kunskap och nyckelpersoner försvinner in i prosektionen närmar man sig en neråtgående spriral befarar jag. Nu kan man bara hoppas att jag har fel i detta.

Jag syftade på den här kommentaren, som du avslutade ditt första inlägg med

Ursprungligen av Lordgray:

Jag kanske har missat ett meddelande om att "vi på 99mac kommer härmed att räkna med att relevanta diskussionstrådar tas upp av andra än oss och att vi kommer göra en nyhetsvärdering som innebär att rent nonsens ligger ute vecka efter vecka.".

Den kommentaren gjorde att jag tyckte ditt tonfall var inte helt hundra. Jag håller med dig till stor del dock. Sarkasm på den nivån tyckte jag dock var onödig. Det är det min egen uppfattning, och endast min vad jag vet.

Kan det vara så att man inte riktigt vet vad man vill med 99mac?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kan det vara så att man inte riktigt vet vad man vill med 99mac?

Vad jag/vi VILL göra och vad som är möjligt att göra utan intäkter är två helt skiljda saker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 12:55

Nyheter och aktuellt hittar man bättre på andra platser. För mig är 99mac ett fora där man ställer och får svar på frågor.. That's it.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 13:02

Tycker 99mac verkar gå åt mer community hållet och tycker nog dom borde se till att utveckla den åt det hållet också och kanske göra om första sidan till wiki så man kan publicera nyheter själv ifall man kommer över någon eller liknande, alternativt tar man bort den helt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 13:22

Visst allt kan bli bättre! 99Mac hade tidigare en mer ambitiös nyhetsbevakning, kul! Men jag tittar förbi här för att läsa forumen, finns det aktuella nyheter är detta en bonus.

Jag är helt förbluffad över detta forum, här kan man som tidigare sagts ställa både "noob" och insatta frågor. Oftast får man också ett bra svar.
Detta forum har många switchers på sitt samvete, däribland jag. :rolleyes:
Slet upp förpackningen på en mini igår, lycklig som på min 5-års dag.

Med andra ord sträck på er!!!

Personligen tycker jag att styrkan med 99Mac är forumet och dess diskutioner och inte nyheter, då det finns andra sajter som fokuserar på detta.
Ett förslag på lösning som jag funderat lite över är om 99Mac skulle kunna köra något samarbete med MacPro eller MacFeber och leverera nyheter från dessa på ett liknande sätt som macborsen.se kör med?

En liten lista på vilka svenska mac-nyhetssajter som finns:
MacPro (min favorit)
MacFeber
Mactuellt (är väl menat som det iaf)
Maximac
MacWorld

Senast redigerat 2005-10-12 13:40
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Personligen tycker jag att styrkan med 99Mac är forumet och dess diskutioner och inte nyhetern, eftersom jag kan läsa dom på andra sajter som fokusera på dessa.
Ett förslag på lösning som jag funderat lite över är om 99Mac skulle kunna köra något samarbete med MacPro eller MacFeber och leverera nyheter från dessa på ett liknande sätt som macborsen.se kör med?

Vi har snackat om olika typer av samarbeten under lång tid, har inte riktigt hittat någon lösning som passat ännu.

99mac har varit väldigt duktiga tidvis under 2002-2004 på att vara först (ibland först i världen) med tester och nyheter. Vi har besökt mässor och gjort bildreportage över hela världen.

Vi har ett väldigt gott flöde av information och rykten eftersom vi har kontakter på Apple, återförsäljare och andra sajter runt om i världen - men vi utnyttjar inte det idag eftersom energin saknas.

Jjag vet inte om ni märker att jag hela tiden återkommer till pengar (det enda drivmedel som faktiskt fungerar i det långa loppet trots allt enligt min erfarenhet). Kanske skulle genomföra våra gamla tankar på en betalsajt som antagligen skulle innebära att vi tappar 80% av medlemmarna men nivån på inläggen skulle öka och vi skulle kunna genomföra det vi drömt om

Generellt sett drivs sajter av en eldsjäl (titta på sajterna som nämns ovan) som får lite småpengar här och där för att täcka dom hål i plånboken som dyks upp. Belöningen är att man får uppskattning från medlemmarna och ett visst "anseende" i branschsammanhang. När den personen tröttnar dör sajten.

Det händer varje dag på internet - för att undvika det krävs att man får ekonomi i det hela. Trist verklighet men också den enda garantin för att sajten och inläggen finns kvar även i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-12 15:33
Ursprungligen av Björnström:

genomföra våra gamla tankar på en betalsajt som antagligen skulle innebära att vi tappar 80% av medlemmarna men nivån på inläggen skulle öka och vi skulle kunna genomföra det vi drömt om

Varför skulle nivån på inläggen öka? Är det inte snarare så att personer som innehar kunskap för att svara på frågor inte behöver en dylik tjänst och alltså inte är villiga att betala för 99mac? Förmodligen måste ni avlöna personer som hjälper de betalande medlemmarna med deras problem. Personligen har jag hjälpt eller försökt hjälpa rätt många här under åren, men jag har bara ställt 2-3 frågor själv varav bara en fått ett vettigt svar. Jag skulle alltså inte vilja betala för en sådan tjänst.

Men visst, gör gärna en betaltjänst, den kan säkert bli bra på sitt sätt, men att säga att nivån på inläggen skulle öka är väl att ta i. Det brukar snarare bli en sorts klubb för inbördes beundran...

Ursprungligen av rhesus:

Varför skulle nivån på inläggen öka? Är det inte snarare så att personer som innehar kunskap för att svara på frågor inte behöver en dylik tjänst och alltså inte är villiga att betala för 99mac? Förmodligen måste ni avlöna personer som hjälper de betalande medlemmarna med deras problem. Personligen har jag hjälpt eller försökt hjälpa rätt många här under åren, men jag har bara ställt 2-3 frågor själv varav bara en fått ett vettigt svar. Jag skulle alltså inte vilja betala för en sådan tjänst.

Bra svar och en uppenbar hake med detta. Finns inte någon väg som är solklart bäst - då hade vi valt den vägen för länge sedan. Belönar ditt resonemang med ett Plus i protokollet - något vi gör med folk som bidrar med kunskap här på 99mac

Ursprungligen av rhesus:

Varför skulle nivån på inläggen öka? Är det inte snarare så att personer som innehar kunskap för att svara på frågor inte behöver en dylik tjänst och alltså inte är villiga att betala för 99mac?

Kom på en grej - jag är betalande medlem på Airliners.net - ett flygforum som tar betalt av alla medlemmar. Det är inte många forum som har så hög nivå, bra moderation och väldigt lite struntsnack. Bara en notis.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 17:14
Ursprungligen av Björnström:

Kom på en grej - jag är betalande medlem på Airliners.net - ett flygforum som tar betalt av alla medlemmar. Det är inte många forum som har så hög nivå, bra moderation och väldigt lite struntsnack. Bara en notis.

Det kan inte ha något att göra med t.ex. målgruppen då? Alla egenskaper ett forum har beror inte på huruvida det är en betaltjänst eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-12 17:15
Ursprungligen av Björnström:

Kom på en grej - jag är betalande medlem på Airliners.net - ett flygforum som tar betalt av alla medlemmar. Det är inte många forum som har så hög nivå, bra moderation och väldigt lite struntsnack. Bara en notis.

A.net är suveränt, hänger mycket där själv. Tyvärr tror jag att deras betalningsmodell är ett undantag eftersom sidan är så nischad mot folk i flygbranschen eller med ett stort flygintresse. I flygbranschen är man van att betala för sig.

Noterbart är att de har lyckats väldigt bra med mervärdet för betalande, tex att om man är first class member kan man få högre upplösning på bilderna i deras bilddatabas.

Jag köper detta med att eldsjälar kanske tröttnar och att pengar är den enda riktiga drivmotorn.

Däremot tyckar jag att man skall reagera för att säga vad man tycker om något blir sämre.
Det är jobbigt att ligga på topp och då kanske man skall fokusera på det som är kärnan.

Helt förståligt att det är så men man får väl stryka något ur sin beskrivning "ett ledande skandinavisk samlingsplats för Macanvändare med nyhetsrapportering, eget testlabb och forum"

Ta då inte bort testlabben eller forumet kan man samanfatta det hela till.

Nyhetsrapporteringen är det mest synliga exemplet på att motorn inte riktigt snurrar som den skall - finns väldigt många andra exempel - visste ni att moderatorteamet fortfarande aldrig ens har träffats efter 4.5 år ihop

Det kommer bli en del förändringar inom mac.se och hela Plus/Pro-konceptet från version 6, en slags uppdatering av vad vi började med förra hösten.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag skulle väldigt gärna se att en annan sites nyheter hamnade på den plats som nu har 99macs nyheter. Jag har inte varit inblandad i diskussionerna om detta, och kan således inte säga något om det, men första magkänslan jag får är att det borde gå lösa. Uppmärksamheten som den andra siten skulle få borde överväga den möjliga minskningen av direkta besökare den siten skulle få.

Jag har en plan för hur nya 99mac kommer se ut redan - sökmöjligheterna ska vara mycket mer framträdande idag. Med en så stor databas av information känns det helrätt.

Exakta upplägget för förstasidan är inte klart ännu - det är möjligt att vi presenterar rubriker för andra nyhetssajter (vilket vi gjort tidigare).

Vilket har varit kanon, men jag tror många skulle uppskatta om det var en svensk site som hade rubrikerna och ingressen där. Inte Macnn eller vad det nu var. Macfeber har en väldigt skön stil på sina nyheter. Hatten av för hela deras koncept. Någon annan som dragit liknelser mellan det konceptet och 99macs koncept? Fast på nyhetssidan dock. Motsvarigheten av 99mac på nyhetssidan.

Hoppas o tror på nästa version. Du vet att jag finns ifall du behöver fler fräscha ögon på den under beta-fasen.

Jag tror att samarbete med andra sajter och deras nyheter vore en idé, men det kanske blir svårt att koppla diskussioner till det? Personligen gillar jag inte riktigt MacFebers stil som ibland är för spekulativ, för ogenomtänkt och för... kvällstidningsaktig.

Bevaka tråden