Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java i OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-09 10:24

Ska läsa en kurs i java-programmering, där "Java 2 SDK 1.4" (eller 1.3) behövs.

Kan jag använda OS X eller är det Windows som gäller?

Finns det jag behöver i det "developer package" som går att ladda ned från Apple, och är det i så fall samma sak att programmera på macen som i windows?

/Total rookie på Java...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-09 12:27

Den java-version som ingår i MacOS X är Java 2 SDK 1.3. Den finns med från början och ska vara klar at börja utveckla med.

Skillnaden ligger nog mycket i vilken utvecklingsmiljö man vill använda sig av. Alltså själva editorn i vilken man skriver koden. Men koden blir densamma och kan flyttas mellan plattformar om man använder ren javakod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 13:40

Skillnader mellan J2SE 1.4 och J2SE 1.3.1 som finns i nuvarande OSX är inte så stora så det ska nog inte bli några problem. Utan att ha satt mej in i skillnaderna kan man väl säga att det har kommit till några klasser och några har försvunnit...

Läs mer på:
The Source for Java(TM) Technology

OS X duger utmärkt till javaprogrammering. Men håll dig från Project Builder tills du är hemma i språket.

  • Medlem
  • 2002-08-09 19:18

Emacs och terminalfönstret funkar kanon för mig.
Gjorde en redovisning i en javakurs, windoz-geeks blev avunsjuka på min "fruktdator" (Pismo 500).

Alltså, Java + Emacs + OS X = > rockar.

Jag kör BBedit och Terminalen, det räcker gott.

Gratisversionen av BBedit har färgkodning av Java, vilket inte är så dumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 00:24

Jag knackar precis som William W M också java i BBedit lite, men har ständiga problem med att svenska tecken inom " " i koden inte visas korrekt i terminalen. Nån som har koll på vilka teckentabeller som ska användas i BBedit resp. terminalen och i så fall hur man ändrar dem i den senare?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-13 23:02

OK!
För att programmera i Java på OS X behöver jag alltså:

- Installera DevTools.
- Koda med antingen Java-verktyget i DevTools, eller ex BBEdit.
- Kompilera mha kompilatorn som DevTools innehåller.

Är jag på rätt spår?
:rolleyes:

[ 14 Augusti 2002, 00:01: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Jag knackar precis som William W M också java i BBedit lite, men har ständiga problem med att svenska tecken inom " " i koden inte visas korrekt i terminalen. Nån som har koll på vilka teckentabeller som ska användas i BBedit resp. terminalen och i så fall hur man ändrar dem i den senare?

Jag har samma problem och har inte lyckats lösa det ordentligt. Java använder Unicode när den kodar bokstäver, det kanske kan vara en hint. Själv har jag aldrig lyckats få till det ordentligt i OS X. I Linux/Unix är det aldrig samma problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:

För att programmera i Java på OS X behöver jag alltså:

- Installera DevTools.
- Koda med antingen Java-verktyget i DevTools, eller ex BBEdit.
- Kompilera mha kompilatorn som DevTools innehåller.

Är jag på rätt spår?

Ja, jag kompilerar direkt i terminalen, det är enklast så. Men det är kanske det du menar?

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">javac ProgramAttKompilera.java</pre>

[ 14 Augusti 2002, 09:35: Meddelandet ändrat av: William W M ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-14 09:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Ja, jag kompilerar direkt i terminalen, det är enklast så. Men det är kanske det du menar?

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">javac ProgramAttKompilera.java</pre>

Just det!

1
Bevaka tråden