Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillräcklig hårdvara för Mailserver, webbserver och backupserver för 10 personer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:21

Tjena!

Jag tänkte dra igång ett företag på 10 personer. Vi kommer att jobba mycket med grafik och film och behöver, utöver arbetsstationerna, en backupserver, mailserver samt webbserver till företaget. Frågan är, räcker en PM G5 utrustad med extra hårddiskutrymme, OSX Server och mängder av RAM till mitt ändamål? Eller behöver man något kraftfullare? De 10 personerna kan på sin höjd bli 15, och trafiken till och från datorn (webb och mail) är inte särskillt stor.

Jag vore tacksam för svar..

Mvh Mr.Kongo

Hej Kongo,

Visst klarar en Powermac G5 av jobbet. De jag har sett som har haft 10 och fler användare har haft en PM G4 dual 1GHz+, Powermac G5 eller xServe G5, gärna en 1024MB ram och en del snabba hårddiskar - det hanterar mail, web, backup, filemaker och filserver utan några problem.

Fråga på!

Ja herregud, en PM G5 klarar det jobbet med sin vänstra lilltå. Har rentav satt gamla G3-powermacar på betydligt tyngre uppgifter än så, och de klarar det galant. Lägg hellre pengarna på vettiga diskar än på cpu-kraft, för det är mer värt att slippa krångel än att få en massa kraft man inte utnyttjar. Detsamma med minnet, ska servern ha så enkla arbetsuppgifter behöver du inte mer än 1 GB och redan det börjar vara overkill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 12:13

Jobbade på ett stort mediaföretag ett par år i början av detta årtusende. Där hade vi över 200 mailanvändare som skickade bra mycket tunga saker fram och tillbaka. Den mailservern stod på en Powermac 7200 och bara skrattade åt allt som slängdes åt den. Dock hade den snabbare hårddiskar insatta i den.
Så visst räcker en Powermac G5 till det.

1
Bevaka tråden