Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sudden motion i nya iBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte för ett par veckor sedan en iBook. Om jag har fattat rätt så ska de senaste iBookarna ha "sudden motion". Plockade hem ett par program som utnyttjar den här funktionen för att se hur det fungerar. Det ena programmet sa att det inte var kompatibelt med min dator och de andra fungerar inte alls.

Vet någon om man kan aktivera eller avaktivera sudden motion? Går det att se någonstans att funktionen verkligen finns i datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 16:46

Det står på första sidan i system profiler, iallafall på min PB12.

Hardware Overview:

Machine Name: PowerBook G4 12"
Machine Model: PowerBook6,8
CPU Type: PowerPC G4 (1.2)
Number Of CPUs: 1
CPU Speed: 1.5 GHz
L2 Cache (per CPU): 512 KB
Memory: 768 MB
Bus Speed: 167 MHz
Boot ROM Version: 4.9.0f0
Serial Number: 4H5182R9RJ7
Sudden Motion Sensor:
State: Enabled
Version: 1.0

Ursprungligen av divander:

Köpte för ett par veckor sedan en iBook. Om jag har fattat rätt så ska de senaste iBookarna ha "sudden motion". Plockade hem ett par program som utnyttjar den här funktionen för att se hur det fungerar. Det ena programmet sa att det inte var kompatibelt med min dator och de andra fungerar inte alls.

Vet någon om man kan aktivera eller avaktivera sudden motion? Går det att se någonstans att funktionen verkligen finns i datorn?

Skriv "pmset -g cap". Om du ser att det står "sms" i listan som skrivs ut så stödjer datorn Sudden Motion Sensor. Du kan även använda pmset för att aktivera och avaktivera SMS.

Programmen på kernelthread.com är inte kompatibla med den SMS-enhet som finns i iBooken. Förhoppningsvis kommer det stöd i framtiden.

Om du har en Apple Motion Sensor i din iBook eller Powerbook kan du nu använda din Mac också som vattenpass. Med Level.wdgt kan du bland mycket annat läsa av om staketet, altanen eller husgrunden är i plan. Luftbubblan i libellen ljuger inte.

http://pallit.lhi.is/palli/dashlevel

Ursprungligen av Olav Rust:

Om du har en Apple Motion Sensor i din iBook eller Powerbook kan du nu använda din Mac också som vattenpass. Med Level.wdgt kan du bland mycket annat läsa av om staketet, altanen eller husgrunden är i plan. Luftbubblan i libellen ljuger inte.

http://pallit.lhi.is/palli/dashlevel

Från sidan du länkade står det ju att programmet inte funkar på iBook

Bra, nu ser jag att jag har sudden motion v.1.0 och att den är aktiverad. Tyvärr fungerar inte vattenpasset och jag får ingen bubbla. Antar att det är för att jag har en iBook och inte en Powerbook. Vet någon om det finns några program som fungerar på en iBook?

Det stod att den ifrån början inte fungerade med iBook men eftersom källkoden var öppen (opensource) så kunde en fixa till det och få igång den på iBooken också

Fungerar galant med min iBook

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-22 03:53

funkar med min ibook också.. ganska coolt..

1
Bevaka tråden