Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-nybörjare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kära okända Macister!
För egen del känner jag mig som katten bland hermelinerna. Stort sett hur länge som helst har jag varit mycket kritisk till datoriseringen av vårt samhälle, jag är en mycket stor vän av mänskligt arbete och inte beundrare av alla smarta system som tar arbetsmöjligterna från oss.
PC ovh Window har givit mig obehag och mina argument har lett till att jag har setts som en rejäl bakåtsträvare.
Tiden kom ikapp mig. PC, aldig. Började läsa MacWorld på biblioteket, fattade egentligen ingenting, Det blev lite lättare när jag slog upp allt obegripligt i ett IT-lexikon, då trodde jag att jag förstod och det är nog inte så svårt i alla fall.
Det blev IMac med Tiger. Apparaten är grann, men att använda den, det är något annat. Visst kan jag surfa och skriva enkla Email, sen är det mer eller mindre stopp. Försöker läsa mig till mer kunskap, men det är inte alltid lätt att förvandla det skrivna till praktisk handling. Har inte givit upp.
Är det fler om känt det så här? Är som tur är inte rädd för att göra bort mig.
Hälsningar Ole

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 20:41

Välkommen hit, Ole!

Gör som jag: Lär dig när behovet uppstår! Det finns så oerhört mycket man kan göra, så man får nöja sig med att lära sig det man behöver.

Om du är intresserad av ljud och bild, kan jag tipsa om Macotekets seminarier, annars ta en funderare över vad du kan och vill ha din iMac till, och ta reda på hur man gör!

Vill också tipsa om sökfunktionen här på 99mac. Den är en guldgruva, dock bör man kika på när inläggen man får fram är skrivna. Jag har mer än en gång missförstått inlägg då jag trott att de har varit färska, men sedan förstått att de har ett par år på nacken.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 20:44

PS. Det finns flera forum här på 99mac. Kika på vilket som är lämpligast för just ditt inlägg!

Ursprungligen av Ylan:

Gör som jag: Lär dig när behovet uppstår! Det finns så oerhört mycket man kan göra, så man får nöja sig med att lära sig det man behöver.

Det där är ju faktiskt sant. Det är ungefär så jag gör. Med tiden kan man riktigt mycket (fast det finns ju ännu mer som man inte kan).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-10-11 20:41

Kan hålla med om att datoriseringen inte är på bara gott... Man förlorar väligt mycket personlig kontakt med folk när man kan göra allt via datorn och dom fungerar ju som sagt inte jämt. Det känns lite skrämmande att leva i ett samhälle som mer eller mindre slutar fungera på grund av t.ex. ett kabelbrott. Det man vinner är att mycket blir smidigare och man kan lösa det själv. Faktum är att jag från att varit en framåtsträvare börjar bli en bakåtsträvare igen.

Förresten, välkommen till Mac världen och 99mac.se

Välkommen hit, hoppas du får kul med iMacen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 20:52

Vad härligt det kändes att läsa din presentation. Kraften och viljan att faktiskt gå framåt. Med Mac.
Välkommen....

Yes!!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-11 21:13

Vad är ryktet?

  • Medlem
  • 2005-10-11 21:14

Flyttar till "Presentationer" från "Aktuella rykten".

Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 22:41

Så länge man är trevlig så kan man inte göra bort sig här på 99mac tycker jag.

Datoriseringen däremot är bra och enda vägen att gå. Men det är en annan diskussion.

  • Medlem
  • 2005-10-11 22:53
Ursprungligen av Ole Borch:

Är det fler om känt det så här? Hälsningar Ole

Hehe, det kan du hoppa upp och sätta dej på Första gången var tidigt 70-tal. Jag fick aldrig alla tecken där dom skulle vara i Basic. Sen tog det mej ända till 90-talet innan jag öht rörde en dator igen. Och att använda en mac var iallafall enklare än att använda en typometer Sen dess har det rullat på. Välkommen Ole!

Vill också säga ett hej och välkommen! Ja, vad ska man använda sin mac till? jag kan bara berätta vad jag gör med den:

Eftersom jag lyssnar mycket på musik av alla slag, har iTunes blivit ett favoritprogram. Jag lägger in mina favorit-CD, och kan mixa musisken som jag vill. Jag är ofta inne på iTunes Music Store, lyssnar på för mig tidigare okänd musik, och köper ett och annat musikstycke. Det har breddat min musisksmak ännu mer!

Jag har kommit igång med min släktforskning igen, det är roligt nu med macens möjligheter. Hittade här på forumet ett billigt program på svenska, MacStamträd.

Sen är det förstås internet med alla dess möjligheter; nyheter från i stort sett alla dagstidningar och nyhetsbyråer i världen, kontakt med vänner genom Mail och "pratprogrammet" Adium... Eftresom jag är inbiten amatörfotograf så blir det en hel del besök på web-baserade fotogallerier samt förstås www.fotosidan.se.

Jag lägger in mina analoga bilder (får dem framkallade till fotoCD) till programmet iPhoto. Väntar just på min första digitalkamera, vi får se vad det innebär.

Jag är säker på att du kommer att hitta massor av funktioner i macen som just du har glädje av. Och just denna sida betyder mycket, hjälper mig att hitta nya roliga funktioner och tips.

Ha det bra med din nya mac!

/ Anders

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-12 11:52

Valkommen Ole,

Det ar klart att man kannt sig helt bortkommen nar man satt sig vid en dator; speciellt om man inte anvant datorer forr. Jag har haft kontakt och "lekt" med datorer i stort sett hela mitt liv; sa for mig kanns det valdigt naturligt. Jag forstar att det kanske inte kanns sa for dig. Det enda du behover ar lite lust att experimentera och utforska. Det verkar du ha sa jag ser inga storre problem for dig att lara dig.

Vad ska man anvanda en dator till? Jag anvander den till att lagga in min musik, handla en och annan lat via iTunes music store, jag tittar pa dvd, jag redigerar filmer jag och kompisar filmar, jag skriver pa den, jag haller kontakt med min familj och vanner via Adium som du namner. Jag knapper aven ratt mycket kort med en digitalkamera; sa jag anvander datorn som ett virtuellt album, korrigerar vissa bilder som inte blev sa bra.

Jag spelar aven spel pa den... allt fran flashbaserade webspel till gamla Nintendo 8-bitarsspel

Jag brukar aven komponera musik pa datorn lite da och da. Som du ser kan man gora det mesta pa en dator nufortiden. Oftast finns det gratisprogram (open source) eller program som ar lite billigare an dom riktigt stora programmen.

Det har forumet ar en stor kunskapskalla; kryllar av folk som har koll och expertis inom det mesta. Allt fran videoredigering till hur man sjunger rent (nickar at Kronèr). Ar det nat du undrar sa ar det bara att fraga; vi finns har for att hjalpa till. Alla bidrar med den kunskapen dom sitter inne med.

Tack alla Macister!
Det är varma ord jag läser. Ni behöver inte vara oroliga att jag tappar sugen, det känns som jag redan sitter i klistret. Sätter jag mig vid macen blir det mer tid som går åt än som var tänkt (inte lätt att leva med en macist).
Foto är något jag vill an vända min mac till. För många år satt jag ofta i mörkrummet och gjorde svartvita fotografier. Fortsatte att fotografera men det blev bara till en samling negativ som inte blev förstorade. Min tanke har varit att kunna skanna negativen och göra förstoringar via min IMac. Men vilken skanner skall jag använda? Min kunnige son i Prag som är hemma både i foto och mac säger att skanrar som tar bort damm och repor arbetar med infrarött ljus och inte fungerar när gamla hederliga svartvita negativ skannas. Finns det någon lösning på detta?
Förutom mina 24x36 negativ har jag många av min fars negativ från 30 - 40talet som skulle vara roliga att via IMac och fotoskrivare göra förstoringar av.
Min son har lagt in en del bilder i IPhoto och gjort ett bildspel som är fint, men när jag försöker göra något med en enstaka bild går det inte, varenda kommando jag ger IPhoto ger mig en badboll.
Säg inte att att datorarbete gåre snabbt och lätt. Timmar kan gå till att försöka lösa ett prroblem - jag lyckas sällan. Tänker inte ge upp, som jag skrev jag sitter i klistret.
Hälsningar Ole Borch

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-16 17:52

Ole,

Du sager att varenda kommando i iPhoto ger dig badboll. Exakt vilka kommandon ar det du utfor? Hur stora ar bilderna? Hur mycket RAM har din dator?

1
Bevaka tråden