Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra nätverk själv i kontorslokal, Letar kontakt eller någon som fixar det

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 15:41

Snart är det dags för oss att flytta Stockholmskontoret till nya lokaler. Eftersom de är helt nyinredda efter våra önskemål så finns det bara kabelkanaler och stegar, men själva nätet saknas. När offerten från företaget som ska dra in våra telefonlinor och flytta växeln damp in så blev jag rätt paff: de ville ha +40.000 för att dra in Cat6 parallellt med telelinorna.

Efter att ha kollat runt med konkurrenterna så ser läget inte så mycket bättre ut: de flesta vill ha runt 1200 per jack plus materialkostnader. Eftersom vi planerar att dra in 36 dubbeljack med telefon/ethernet så blir det mycket pengar.

Det lutar alltså åt att jag tar och köper en back öl och dra grejjorna själv.

Det stora problemet är att jag inte är så mycket i Stockholm och inte har personliga kontakter med mindre lokala handlare. -Därför tänkte jag kolla om det är någon här som har tips om vart jag ska vända mig. Behöver köpa uttag, rack, rullar med kabel och låna tänger för att fixa kontakterna.

Om det är någon som vill komma med en snabb offert på billig nätdragning så går det även bra att skicka ett PM.

Plats: Större kontorskomplex i söderförort, nätet måste vara på plats senast 3:e november.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-10-11 19:44

Först har du inte hållit på med kat6 tidigare så skulle du kolla en gång till efter någon mindre elfirma eller så som kanske håller bättre priser, tycker 1200 var lite väl drygt per uttag i ett kontor.

Ja om du ska göra det själv och skaffa grejerna så kan jag rekomendera distributörerna Selga eller Solar, har ni gått om pengar finns även storel.

Du måste först ta reda på vilka kanaler som sitter där eftersom jag antar du monterar uttagen i kanalerna.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-18 17:13
Ursprungligen av Erik_J:

Ja om du ska göra det själv och skaffa grejerna så kan jag rekomendera distributörerna Selga eller Solar, har ni gått om pengar finns även storel.

Du måste först ta reda på vilka kanaler som sitter där eftersom jag antar du monterar uttagen i kanalerna.

Jag lägger till med Elektroskandia, eftersom det är en kund till mig (men det är iofs dem andra också )

Materialkostnaderna kan nog skena iväg om du tex. har Thorsman-skenor. Uttagen kostar bra många hundralappar.
Tidsmässigt så tror jag installtionsfirmorna räknar på ca 400kr i timmen.

(Lite info och produkter: Länk )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 14:21

Jag kan göra det för en lax per uttag

Nää men kan däremot köpa ut sakerna åt dig om du vill.

//t

1
Bevaka tråden