Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyrt att hantera webbetalningar i Sverige

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 16:11

Håller på att sätta upp en webbutik åt en kund. Har gjort detta 6-7 ggr tidigare, men detta är första gången butiken är riktad mot svensk publik. Alltså tänkte jag i min enfald att det skulle passa med en svensk payment gateway. Så jag har ringt runt och pratat med några aktörer, och jag tar mig för pannan....

Utländska payment processors (WorldPay.com osv) tar hand om hela skiten. I princip kopplar man upp webbutiken mot dom, ger dom sitt bankkontonummer, och saken är klar.

I Sverige ska man strula med TVÅ instanser. Dels en "PSP" som är själva portalen som processar kreditkorten. Sen med en annan som ska skicka pengarna.

En utländsk processor av hög klass (igen, typ WorldPay) tar ca 2.500 i startavgift, sen ligger dom på ett par procent av transaktionerna innan pengarna landar på ens konto.

I Sverige tar Wallis och Dibs bortåt 4.000 spänn i staravgift, sen 3-400/månad. Därefter ska dom som skickar pengarna (typ EuroLine) ha 2-3% av pengarna.

(Jämförelserna grundar sig på billigaste varianterna)

Det är ju fan inte klokt!!!!! Är det nån som har nån bättre idé och vet nån processor som accepterar SEK? (Nej, PayPal gör inte det...då blir det Euro...)

Danne

Nu är väl inte Payson ett alternativ men hur står sig dom i konkurensen annars?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 17:04
Ursprungligen av David Slättne:

Nu är väl inte Payson ett alternativ men hur står sig dom i konkurensen annars?

Dom lär ha nåt för webbutiker åxå, men håller på informationen.
Har just mailat dom för mer info.
Takk f tipset....

D

Ursprungligen av Danne V:

Dom lär ha nåt för webbutiker åxå, men håller på informationen.
Har just mailat dom för mer info.
Takk f tipset....

D

Har dom alltså nya prylar på gång?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 17:36

Ingen aning om vad dom gjort eller tänker göra. Men kolla här: https://www.payson.se/Prod/shop.aspx?s_m=5&m_m=6
Det är fanimej på tiden att etablerade svenska gateways får konkurrens (om dom nu inte har ett finger med i Payson...?). För maken till svinerier har jag inte stött på på länge...

D

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 17:44

Svagt i bakhuvudet minns jag en bläddring i nåt av Internetworlds senaste nummer. Jag vill minnas att det fanns en genomgång av tillgängliga payservice-tjänster där.

Ja det där med betallänken har jag nosat på. Nu försöker jag dressera Cartweaver generera en skräddarsydd betallänk. Så som Payson idag har löst är det tyvärr för klöddigt om inkommande ordrar riskerar att sluta på olika summor (!)

Jag har samma erfarenheter, det är helt galet. Vi har kört http://www.2Checkout.com i ett par år och det fungerar fint, kommer troligen använda det istället för Paypal som betalningsmetod för mac.se/99mac i fortsättningen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 19:14

Jag blir bara mer förbannad ju mer jag tänker på det. Under eftermiddagen har jag alltså kollat in de få aktörer jag kunde hitta, och ringt dom. Dom är nämligen så förbannat fisförnäma att dom inte orkar skriva på sina webbplatser hur mycket deras tjänster kostar. Man ska ringa eller maila dom, se, efter att man suttit och letat efter prisuppgifter som en galning en kvart och slutligen inser att dom inte behagat publicera dom.

Letade nyss i Internetworld efter artikeln som "tannler" tipsade om. Hittade en från maj i år. Dess rubrik löd nåt i stil med "så ordnar du din e-handelslösning" och man väntade sig några konkreta tips, förslag på leverantörer och t.o.m. nån slags betygsättning av dom. Icke. Inte nog med att artikeln bestod av snömos, den kraschade Firefox också.

Artikeln var mycket riktigt kommenterad av några som skrev just detta: Dom saknade konkreta tips. Men en av dom föreslog Incordia.se, så jag kollade in deras webbplats. Inte ett pris så långt ögat nådde, men sida upp och sida ner hur förbannat BRA dom är. Laddar ner en pdf-fil som dom har (men som har filändelsen .asp. Tog ett tag innan jag fattade att det faktiskt var en pdf...)

Samma sak där: Så här duktiga är vi och så här gör vi. Men inte ett pris. Ingenting.

Suck. Ibland blir jag jävligt trött på att marknaden i Sverige är så liten att leverantörer kan ha tysta överenskommelser och skapa nåt jädrans oligopol, och man sitter där som en fåntratt med mössan i hand och har inget annat val än att betala vad dom vill ha...

Skickade en förfrågan för några timmar sen till Barkley's i London som har nån liknande tjänst. Får se om dom har nåt att komma med.

Satan, va grinig jag är...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 19:19

Förresten, Martin: Jag har letat på 2checkout om valutor (givetvis utan att hitta nåt. Å andra sidan letade jag bara i 8 sekunder...). Kan folk i Sverige pynta i SEK?

Ursprungligen av Danne V:

Förresten, Martin: Jag har letat på 2checkout om valutor (givetvis utan att hitta nåt. Å andra sidan letade jag bara i 8 sekunder...). Kan folk i Sverige pynta i SEK?

http://support.2co.com/deskpro/faq.php?do=article&articleid=265

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 19:40

Tack f länk. Nu kom jag ihåg att jag tittat där tidigare under eftermiddagen och mycket riktigt såg att dom hade support för SEK. Men jag tittade också här: http://support.2co.com/deskpro/faq.php?do=article&articleid=126 och på nåt annat ställe där det stod att dom rev av USD 5,00 för varje "wire transaction" och att det blev ännu dyrare om man hade fler.

Jag fattade aldrig om man i så fall fick EN "wire transfer" per månad eller nåt med ALLA köp i en klumpsumma, eller om dom skickae VARJE köp på¨det där sättet.

Men jag var (och är fortfarande) en aning stressad när jag läste. Därför kunde det vara bra med imput från MB om han kan slita sig från PatPong eller skithuset eller var han håller hus.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 20:30

Nu har jag köpt in mig på WorldPay som jag haft att göra med förut. Inte helt billigt, men bra, och i alla fall billigare och smidigare än vad dom svenska klåparna erbjuder. Bara det är värt en slant.

Ursprungligen av Danne V:

Nu har jag köpt in mig på WorldPay som jag haft att göra med förut. Inte helt billigt, men bra, och i alla fall billigare och smidigare än vad dom svenska klåparna erbjuder. Bara det är värt en slant.

Varför valde du bort 2checkout?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-11 20:52

Har läst mycket skit om dom, bl.a. att dom inte ger nån support och är stentuffa på återbetalningar. Dessutom gillade jag inte deras koncept att dom blir återförsäljare för mig istället för att vara betalningsförmedlare. Det luktar juridiska spetsfundigheter lång väg, och jag är övertygad om att just den krumbukten ger dom nåt övertag på nåt sätt, vid t.ex. tvister.

I vart fall gillade jag dom inte, bara. Men WorldPay har varit "sympatiska", så dom får mina pengar. Och det känns schystare med en Skotsk bank på nåt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:30

Internetworld har skrivit om det (Senare nummer än maj) där dom på ett helt uppslag gick igenom typ 5-10 aktörer.

Annars kan ni ju betala med fakturor, vi har integrerat det i vårt webbshop till vårt webbhotell där kreditkoll görs online, och blir dom godkända kan dom handla mot faktura (oavsett om dom är privatperson eller företagare).

1
Bevaka tråden