Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel i brandvägg enligt BBB

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

BBB hävdar att mina problem med Internet beror på brandvägg inom OS X!!!

Hur ska jag kontrollera hur det ligger? är det alltså aktiverat och så?

Vad ska jag skriva till de om de bråkar? För att de påstår att allting ska vara fixat … Det var tydligen ett problem med någon port … *s* (fattar inte vad det är ens …) och de var i huset och har fixat det, men likväl har jag stora problem att komma in på Internet nästan hela tiden.

Så vad fasicken ska jag göra???

Senast redigerat 2005-10-10 23:30
  • Medlem
  • 2005-10-09 16:38

Leta upp Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg (eller var det nu ligger), och stäng helt enkelt av brandväggen och se om internet fungerar bättre då.

Annars får du nog vara lite mer detaljrik för att få hjälp, vad är det som strular och så?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 17:08

Vad händer? Har du Tiger?

SirN! Alltså jag kan inte komma in alls på internet. Det bara snurrar hela tiden. Det går kanske halva tiden, men sen resten av tiden får jag vänta hela tiden att jag kommer in.
BBB hävdar att de har fixat problemet och att det ser bra ut när de tittar på det hos dem … men oavsett kan jag inte andvända min dator för att komma på internet.
Ibland går det bra en stund, men rätt var det är så försvinner kontakt med nätverket och jag kan inte göra ett dugg.

Ursprungligen av pick-me-up:

SirN! Alltså jag kan inte komma in alls på internet. Det bara snurrar hela tiden. Det går kanske halva tiden, men sen resten av tiden får jag vänta hela tiden att jag kommer in.
BBB hävdar att de har fixat problemet och att det ser bra ut när de tittar på det hos dem … men oavsett kan jag inte andvända min dator för att komma på internet.
Ibland går det bra en stund, men rätt var det är så försvinner kontakt med nätverket och jag kan inte göra ett dugg.

Som sagt - som det beskrevs ovan . Har du stängt av brandväggen ? För isåfall kan det ju inte vara den som strular - eller hur ?

Japp, har 10.4.2. Lite äldre G4, men den funkar utmärkt annars.
Power PC G4, 450 MHz, 768 MB SDRAM.

Japp, det står Brandvägg av när jag öppnar Fildelning och Brandvägg-inställningar.

Men HUR får jag de på support att fatta att det måste fortfarande vara fel hos dem och inte på min dator??

Får väl försöka maila till dem och beskriva felen så noggrant som möjligt, därför att i telefon är det helt omöjligt att hinna förklara så bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 19:01

Kan inte tänka mig att det skulle vara fel i din dator. Får du ett ip via DHCP (inne i Nätverk i Systeminställningar under TCP/IP)? Har du en router eller kör du direkt mot nätet? Har du en router och kör med en manuell ip måste du lägga in DNS-server.

Men snälla nån, Bredbandsbolagets support finns ju bara till för att förnedra sina kunder. = Du är den där apan i reklamen!

Sarkasm från min sida, men jag kan inte låta bli. Jag har blivit så illa behandlad av deras support och fått de mest korkade förslag eller svar därifrån. Jag har även blivit hotad med "stora" extrakostnader när jag krävt att de ska skicka tekniker till stationen för att lösa problemen (där problemet har legat varje gång)

Ta inte vad de säger på allvar. Själv har jag sagt upp dem! De kan brinna!

Börjar bli trött på elände :mad:

Allting ser ut att vara inställt precis så som det ska. Såg även meddelandet, när jag klickade på lite … att din nätverkskonfiguration verkar fungera normalt … är du helt säker att du vill ändra det??? *s*

Jag skulle INTE ens att våga tänka tanken att ändra nånting där *LOL*

Får väl tjata så länge med BBB att de fixar felet. Vissa av killarna är mer tillmötesgående, men några kan vara lite svåra att diskutera med …

Dessutom lovade de att skicka ett SMS när de hade fixat felen, och något sånt har jag inte fått ännu.

Undrar bara HUR länge ska man behöva stå ut med att nätverket inte fungerar som det ska???

Någon som vet ifall det här är adress till support hos BBB??

support@bredband.com

Okej Svante S!

Det märkligaste är, att jag var supernöjd med de flera år … Allting fungerade jättebra. Men sen plötsligt hände det att jag kunde inte komma på nätet, och sen dess har det fortsatt. Och till råga på allt så har jag haft problem med telefoni också som alltså går via BBB.
Och ändå har de mage att påstå att enligt de ska problemen vara löst!!! Kiss my a** … säger jag bara

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-09 20:43
Ursprungligen av pick-me-up:

Och ändå har de mage att påstå att enligt de ska problemen vara löst!!! Kiss my a** … säger jag bara

Jag antar att om/när du upptäcker att felet inte ligger hos dem så kommer du att be om ursäkt?

Ursprungligen av tjogin:

Jag antar att om/när du upptäcker att felet inte ligger hos dem så kommer du att be om ursäkt?

Jag hade i början (för två år sen) lite problem med att komma igång, och hade kopplat fel hemma. När jag konstaterade det så bad jag om ursäkt till supportkillen jag hade på mobilen. att BBB skulle göra detsamma när de gjort fel verkar osannolikt, för att inte säga helt orimligt! :rolleyes:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-09 22:15
Ursprungligen av Svante S:

Jag hade i början (för två år sen) lite problem med att komma igång, och hade kopplat fel hemma. När jag konstaterade det så bad jag om ursäkt till supportkillen jag hade på mobilen. att BBB skulle göra detsamma när de gjort fel verkar osannolikt, för att inte säga helt orimligt! :rolleyes:

Är det BBB som sitter här och skriver spydigheter?

Ursprungligen av tjogin:

Är det BBB som sitter här och skriver spydigheter?

Vadnu? Jag har också råkat ut för dom trevliga supportsnubbarna på BBB; det tog ett halvår innan jag hade hämtat mig.

Ursprungligen av Alejandro:

Vadnu? Jag har också råkat ut för dom trevliga supportsnubbarna på BBB; det tog ett halvår innan jag hade hämtat mig.

De allra flesta är vänliga och sakliga, men sen finns det några som alltid försöker påstå att felet ligger hos kunden.

Och i går påstod killen att de absolut inte hade någon på supporten som behärskade OS X!! Kan det verkligen stämma? För det måste finnas några fler än jag som kör OS X och som har problem.

Ursprungligen av tjogin:

Jag antar att om/när du upptäcker att felet inte ligger hos dem så kommer du att be om ursäkt?

Jodå. absolut! Det lovar jag, OM så vore fallet! Det hör till ju till allmänt hyfs att göra så.
Men än så länge ser det ut så att felet måste ligga nån annanstans än på min dator.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-10 13:02
Ursprungligen av pick-me-up:

Jodå. absolut! Det lovar jag, OM så vore fallet! Det hör till ju till allmänt hyfs att göra så.

Vore det inte enklare att bara låta bli att vara spydig från början?

Ursprungligen av pick-me-up:

Men än så länge ser det ut så att felet måste ligga nån annanstans än på min dator.

Är det din omfattande tekniska kunskap som säger dig det, eller nåt annat? Har du följt pichias råd ovan?

Ursprungligen av pick-me-up:

De allra flesta är vänliga och sakliga, men sen finns det några som alltid försöker påstå att felet ligger hos kunden.

Ofta ligger nog problemet hos kunden.

Ursprungligen av pick-me-up:

Och i går påstod killen att de absolut inte hade någon på supporten som behärskade OS X!! Kan det verkligen stämma? För det måste finnas några fler än jag som kör OS X och som har problem.

Vem tror du vet bäst om supportpersonalen på BBB kan OS X eller inte; de själva eller folk på 99mac? Anta, för en sekund, att supportpersonalen bara försöker göra sitt jobb, istället för att, som du gör nu, anta att allt de säger är lögn.

Tjogin; Vadan detta försvarstal till BBB's fördel? Jobbar du där?

Tycker du att det är okej att i praktiken förnedra kunden, eller att ge igen för kunden innan som kanske var dum?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-10 13:43
Ursprungligen av Svante S:

Tjogin; Vadan detta försvarstal till BBB's fördel? Jobbar du där?

Näe, jag tycker det är lågt att hålla på och gnälla på att supportpersonalen är dum och ljuger när man själv alldeles uppenbarligen inte fattar nånting av vad det är man pratar om.

Ursprungligen av Svante S:

Tycker du att det är okej att i praktiken förnedra kunden, eller att ge igen för kunden innan som kanske var dum?

Förnedra kunden? När, var? Ge igen? Vad pratar du om?

Ursprungligen av tjogin:

Näe, jag tycker det är lågt att hålla på och gnälla på att supportpersonalen är dum och ljuger när man själv alldeles uppenbarligen inte fattar nånting av vad det är man pratar om.

Förnedra kunden? När, var? Ge igen? Vad pratar du om?

-Jag har hotats med servicekostnader - då felet legat hos BBB, det är inte seriöst.
-Och ja, det känns förnedrande att få utstå en massa dumheter i en nedvärderande ton.
-Och, jo jag fattar nog var jag pratar om. Det är tyvärr uppenbart att en hel del på supportsidan tyvärr inte gör det.
-Och kundens rätt är att få hjälp med sin okunskap, inte att ledas in på avledande manövrar för att BBB ska spara jobb.

Det kanske är synd om supportkillen som får sitta och ta skit hela dagarna till en kass lön, men det berättigar inte till att sas ge tillbaks när man får chansen. Jag vill nämligen inte tro att man tar ett supportjobb bara för att man VILL reta folk.

Skulle markanden vara mer öppen så tror jag att det skulle se annorlunda ut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-10 23:11
Ursprungligen av Svante S:

-Jag har hotats med servicekostnader - då felet legat hos BBB, det är inte seriöst.
-Och ja, det känns förnedrande att få utstå en massa dumheter i en nedvärderande ton.
-Och, jo jag fattar nog var jag pratar om. Det är tyvärr uppenbart att en hel del på supportsidan tyvärr inte gör det.
-Och kundens rätt är att få hjälp med sin okunskap, inte att ledas in på avledande manövrar för att BBB ska spara jobb.

Mina svar gäller signaturen och trådskaparen pick-me-up:s erfarenheter. Pick-me-up har uppenbarligen inte särskilt omfattande teknisk kunskap (och det framgår att han/hon vet om det själv), ändå väljer han/hon att helt avskriva möjligheten att den mer tekniskt kunniga personen i andra änden av luren har rätt, förutsätter därtill att supportpersonalen rent ut sagt ljuger, och skriver dessutom spydigheter om detta?

Ursprungligen av Svante S:

Det kanske är synd om supportkillen som får sitta och ta skit hela dagarna till en kass lön, men det berättigar inte till att sas ge tillbaks när man får chansen. Jag vill nämligen inte tro att man tar ett supportjobb bara för att man VILL reta folk.

Skulle markanden vara mer öppen så tror jag att det skulle se annorlunda ut.

Själv har jag bara bra erfarenheter av BBB:s support.

Ursprungligen av tjogin:

Själv har jag bara bra erfarenheter av BBB:s support.

Jag får gratulera dig! Trådskaparens missnöje väckte mitt (som jag förträngt...)
Låt oss gå vidare nu.

Huvudsaken att de fixar felen så att allting funkar!!!

Ursprungligen av tjogin:

Mina svar gäller signaturen och trådskaparen pick-me-up:s erfarenheter. Pick-me-up har uppenbarligen inte särskilt omfattande teknisk kunskap (och det framgår att han/hon vet om det själv), ändå väljer han/hon att helt avskriva möjligheten att den mer tekniskt kunniga personen i andra änden av luren har rätt, förutsätter därtill att supportpersonalen rent ut sagt ljuger, och skriver dessutom spydigheter om detta?
Själv har jag bara bra erfarenheter av BBB:s support.

Det är uppenbart att du måste själv jobba på BBB, när du tar helt sonika deras parti *LOL* och ändå har jag sagt positiva saker om dem också!

Det är inget krav att man måste vara teknisk expert här … eller hur?
Vore jag det skulle jag slippa sådana som du!!

Du kan provocera mig bäst du vill … jag blir inte förbannad för sådana löjliga påhopp … och dessutom har jag flera här som håller med mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-11 00:40
Ursprungligen av pick-me-up:

Det är uppenbart att du måste själv jobba på BBB, när du tar helt sonika deras parti *LOL* och ändå har jag sagt positiva saker om dem också!

Jag jobbar inte på BBB, har aldrig jobbat på BBB och har heller aldrig jobbat på någon annan ISP och därtill aldrig i någon form av support-position. Jag vet inte hur jag möjligtvis kan göra det tydligare än så.

Ursprungligen av pick-me-up:

Det är inget krav att man måste vara teknisk expert här … eller hur?

Näe, men då kanske du borde inse att folk med mer tekniskt kunnande än du (exempelvis supportpersonalen) kanske borde veta bättre än du vad gäller de tekniska bitarna?

Ursprungligen av pick-me-up:

Vore jag det skulle jag slippa sådana som du!!

Öh, näe. Men om du vore mindre spydig så kanske.

Ursprungligen av pick-me-up:

Du kan provocera mig bäst du vill … jag blir inte förbannad för sådana löjliga påhopp … och dessutom har jag flera här som håller med mig.

Dina datorproblem kommer bergsäkert att lösa sig själva för att andra hejar på dig. Fortsätt att inte lyssna på supportpersonalen och tro inte på ett ord de säger, problem brukar lösa sig själva automatiskt då. Om tillräckligt många här håller med dig så försvinner dina problem. *Poof*

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-11 16:48

TYvärr är det så att telefonsupport varken är ett högstatusyrke eller speciellt välavlönat sådant, alltså tenderar personalen att hålla kvalité därefter. 90 procent av alla supportfrågor är dessutom av karraktären "Användare som inte satt i kabeln" Däremot så kan jag säja följande:

1. Jag betalar för tjänsten alltså skall den fungera. I detta begrepp innefattas en tillräckligt bra supporttjänst.

2. De flesta på telefonsupportavdelningarna är trevliga, men det finns ett antal vars snorkighet står i invers proportion till deras kunskapsnivå. Mot dessa individerna brukar jag vara rätt tydlig med vad jag tycker.

Jag har själv Comhem och har under ett års tid försökt att få dem att fixa min webmail som inte accepterar mina inloggningsupgifter trots att de duger utmärkt om jag hämtar posten med POP3. Nu klarar jag mig utan eftersom jag hämtar posten via mobiltelefon och dator/handdator. Supportavdelningen har varit trevliga, men inte lyckats så väl. Förutom detta så fungerar Comhem rätt bra, inga stopp på länge.

Jag har ingen egen erfarenhet av BBB men av allt som surrar så kan jag dra den slutsatsen att man energiskt och framgångsrikt jobbar för att förstöra sitt varumärke....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-11 17:03
Ursprungligen av gpd:

2. De flesta på telefonsupportavdelningarna är trevliga, men det finns ett antal vars snorkighet står i invers proportion till deras kunskapsnivå. Mot dessa individerna brukar jag vara rätt tydlig med vad jag tycker.

Om supportteknikerna ser att inget fel finns, ska de då trolla fram ett fel, fixa det, så att det sedan på något mycket konstigt men härligt sätt fungerar för kunden? Eller, ska de uppge att inget fel finns? Det verkar som att ni förväntar er att supporttekniker ska vara övermänniskor med magiska förmågor. Hittar de inget fel så kan de inte laga det. Och, som sagt, i nio av tio fall så ligger problemet hos kunden -- vilket av en ren händelse råkar vara den av de tu som har avsevärt mindre tekniskt kunnande.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-11 20:04
Ursprungligen av tjogin:

Om supportteknikerna ser att inget fel finns, ska de då trolla fram ett fel, fixa det, så att det sedan på något mycket konstigt men härligt sätt fungerar för kunden? Eller, ska de uppge att inget fel finns? Det verkar som att ni förväntar er att supporttekniker ska vara övermänniskor med magiska förmågor. Hittar de inget fel så kan de inte laga det. Och, som sagt, i nio av tio fall så ligger problemet hos kunden -- vilket av en ren händelse råkar vara den av de tu som har avsevärt mindre tekniskt kunnande.

Det här börjar bli en pseudodiskussion, så det här blir mitt sista inlägg här.

Supportteknikern hittar ofta inte felet därför att han/hon inte vet var man skall leta. Det är helt oK, men i så fall får man undersöka felet och återkomma. Ja en supporttekniker måste vara ganska bra på att tänka sig in i situationen och leda folk igenom felsökningen, eller kunna diskutera ett fel på en tillräckligt bra nivå för att m h a användaren hitta det. Tyvärr är jobbet dåligt betalt och kompetensen oftast därefter, vilket inte är den enskildes fel, utan snarare organisationens (t ex BBB). Det som är den enskilldes fel, och oförlåtligt, det är om han eller hon är snorkig och otrevlig. Nästan ännu värre är när jag får ett svar som jag med 20 år som utvecklare direkt inser är totalt uppåt väggarna.

Ursprungligen av tjogin:

Själv har jag bara bra erfarenheter av BBB:s support.

En annan var kund hos Bonet (Bostream). Sedan BBB tog över har det blivit sämre. Det har varit fler avbrott. De skickar påminnelser före räkningen. Att det går att komma fram till supporten var nästan en nyhet för mig. Det har hänt ett antal gånger att jag hamnat hos en telefonsvarare som babblar något allmänt. En positiv sak har hänt. De har självmant sänkt priset. Jag hade dock hellre haft samma pris och en bättre funktion. Beträffande problemen med Mac OS X och anslutning, så rekommenderar jag att använda en router emellan ADSL-modem och dator.

  • Medlem
  • 2005-10-11 17:43
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

En annan var kund hos Bonet (Bostream). Sedan BBB tog över har det blivit sämre.

Detta är precis min erfarenhet också. Numera försvinner internetanslutningen 1-3 gånger om dagen och startar man om modemet så återkommer den, kanske är det modemet som strular, har inte kontaktat deras support än...

Bevaka tråden